3 manieren om veranderend zoekgedrag te analyseren

De Corona maatregelen zorgen voor bizarre taferelen. De meeste lezers van dit artikel lezen het bijvoorbeeld thuis, om maar eens wat te noemen. We zien qua vertoningen in de zoekmachine ook een boel verschillen. Er zijn websites die veel minder draaien (campings, reissites, etc.), maar ook websites die veel meer vertoningen hebben (bouwmarkten, tuincentra, etc.). Een flink veranderend zoekgedrag dus, waarop we moeten inspelen.

We kregen van een aantal klanten afgelopen twee weken al de vraag of het ook mogelijk is om veranderend zoekgedrag te analyseren. Dat is zeker mogelijk. In dit artikel vind je drie manieren om dit te doen, zodat je hier op in kunt spelen door bijvoorbeeld nieuwe content te maken.

 

Hoe zoektermanalyse ‘normaal’ werkt

In een standaard zoektermanalyse komen we vaak tot een flinke set zoektermen, die gebaseerd zijn op producten/diensten en andere informatiestromen. Een belangrijk onderdeel van deze vorm van zoektermanalyse is het zoekvolume dat we zien voor bepaalde zoektermen. De definitie van zoektermvolume is het gemiddelde aantal zoekopdrachten voor een bepaalde zoekterm over de laatste 12 maanden. Veel tools waarmee zoektermanalyse uitgevoerd wordt, hanteren deze gemiddelde zoekvolumes ook. Hierdoor is het lastig om met een standaard zoektermanalyse veranderd zoekgedrag (zoals je eigen merk i.c.m. ‘Corona’) te analyseren. Hoe komen we dan toch te weten welke zoektermen er ‘trending’ zijn?

Trending zoekopdrachten in Google Trends

Google Trends is niet de beste tool als het gaat om het verkrijgen van suggesties waar je als webmaster of content marketeer direct iets mee kunt. Maar het geeft behoorlijk goed weer wat trending zoekopdrachten zijn:

Trending zoekopdrachten per dag

Daarnaast geeft Google Trends op basis van één enkele zoekopdracht ook weer wat trending gerelateerde zoekopdrachten zijn. Als je de tijdsperiode verandert naar bijvoorbeeld de afgelopen 7 dagen, dan veranderen de gerelateerde zoekopdrachten mee:

Trending zoekopdrachten rond Corona de afgelopen 7 dagen

Als je je eigen merk invoert in Google Trends zie je dus snel welke zoektermen men de afgelopen 7 dagen gebruikt heeft.

Keywordtool.io

Keywordtool.io is een handige (gratis) tool die gebruik maakt van Google’s Autocomplete. In Keywordtool.io zit ook een koppeling met Google trends die het net even makkelijker maakt om dezelfde data als in Google Trends inzichtelijk te krijgen. Voer hier bijvoorbeeld je merknaam of je belangrijkste producten/diensten in om te kijken of er nieuwe zoektermen te vinden zijn. Of check de combinaties met ‘Corona’ zoals we in onderstaand voorbeeld laten zien:

Keywordtool.io

Search Console

Search Console geeft natuurlijk extreem veel data als het gaat om zoektermen en de organische resultaten, maar er is niet direct een overzicht dat ons vertelt wat nieuwe zoektermen zijn (of zoektermen waar plotseling veel meer op gezocht wordt). Gelukkig hebben we wel een handige workaround om te zien waar afgelopen week veel meer op gezocht is in vergelijking met eenzelfde week in het begin van maart:

  • Ga naar het zoekterm overzicht (Prestaties)
  • Klik op Datum en daarna op de Tab vergelijken
  • Vergelijk vervolgens de afgelopen week (bijvoorbeeld 18-3 t/m 24-3) met eenzelfde periode in het begin van maart (bijvoorbeeld 04-3 t/m 10-3)
  • Selecteer alleen Vertoningen en sorteer het zoekterm overzicht vervolgens op volgorde van het grootste verschil

Waarom heeft niemand ons iets verteld over nationale pannenkoekendag?

Wat kun jij doen met dit veranderende zoekgedrag?

Bovenstaande tools stellen je in staat om er snel achter te komen of het zoekgedrag ook is veranderd. Die veranderingen zijn te zien in:

  • Nieuwe zoekterm combinaties die je nog niet eerder hebt gezien
  • Vertoningen op zoektermen die voor het Corona tijdperk niet plaatsvonden

De vervolgstap is het creëren van content die aansluit bij deze veranderende zoekvraag. Analyseer de zoektermen en denk per zoekterm goed na over wat de intentie is van de zoeker. Maak vervolgens nieuwe content (een blogartikel, nieuwsitem, FAQ of andere vorm van content) die aansluit bij deze intentie.

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on skype

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Categories
Scroll to Top

Deze website gebruikt cookies om je de best mogelijke ervaring te bieden.