5 manieren om te ranken op long tail zoekwoorden

De long tail. Iedereen binnen de online marketing- of SEO-wereld heeft er weleens van gehoord. De long tail wordt ook wel eens ‘de heilige graal’ genoemd, omdat goed scoren op long tail zoekwoorden veel conversie oplevert. Maar wat is nou een long tail zoekwoord en wat is het verschil met generieke woorden? En natuurlijk de belangrijkste vraag: hoe zorg je ervoor dat je een maximale zichtbaarheid in Google hebt op je long tail? We laten het je graag zien. 

Head tail vs. long tail

Google verwerkt het verbazingwekkende aantal van 3,5 miljard zoekopdrachten per dag. Er zijn dus nogal wat verschillende zoekwoorden die worden gebruikt. Toch is er een aantal variabelen in de zoekwoorden aanwezig waardoor we een zoekwoord kunnen typeren:

  • Zoekvolume: het aantal zoekopdrachten per maand dat plaatsvindt op het desbetreffende zoekwoord
  • Aantal woorden: een zoekwoord kan bestaan uit 1 woord, maar ook uit meerdere woorden

De head tail zoekwoorden (ook wel short tail) bestaan vaak uit 1 of 2 woorden en hebben grotere zoekvolumes. De long tail zoekwoorden bestaan vaak uit meerdere zoekwoorden en hebben een betrekkelijk laag zoekvolume. De verhouding tussen head tail en long tail op het totaal aantal zoekopdrachten in Google is ook opvallend: zo’n 70% van alle zoekopdrachten is een long tail zoekwoord. 

Een unieke zoekopdracht

Er is een belangrijk kenmerk (naast het uit meerdere woorden bestaan) van een long tail zoekwoord: de uniekheid. In principe is een long tail zoekwoord uniek, een zoekopdracht die nog niet eerder gedaan is. Dat maakt long tail zoekwoorden ook moeilijker analyseerbaar. 

In onderstaande afbeelding is de verhouding en opbouw van head tail naar long tail zoekwoorden goed te zien:

Conversie

Er is nog een groot verschil tussen head tail zoekwoorden en long tail zoekwoorden: de conversiegerichtheid. Een long tail zoekwoord is over het algemeen specifieker en ligt daardoor ook dichter bij de uiteindelijke aankoopfase van product of dienst. In bovenstaande afbeelding kan de X-as ook vervangen worden door ‘minder conversiegericht’ naar ‘erg conversiegericht’. Een eenvoudig voorbeeld om dit nog iets verder uit te leggen, is de aankoop van een wasmachine en de bijbehorende zoektermen:

  1. Head tail: wasmachine kopen
  2. Mid tail: wasmachine Miele kopen
  3. Long tail: wasmachine Miele WWR 760 WPS TwinDos

De laatste zoekterm wordt gebruikt door iemand die exact weet welke wasmachine hij/zij wil hebben (of door iemand die service nodig heeft, uiteraard). 

5 manieren om meer uit de long tail te halen

De long tail zoekwoorden zijn wat moeilijker analyseerbaar en krijgen daardoor minder focus in het gemiddelde SEO traject. Deze vijf tips helpen je wellicht op weg: 

1. Productpagina’s optimaliseren

Productpagina’s vormen binnen een gemiddelde webshop de grootste groep pagina’s. Vanuit een eCommerce boomstructuur vormen deze pagina’s ook de belangrijkste landing als het gaat om long tail zoekwoorden. Het onderwerp van de pagina is immers het uiteindelijke product. Hierdoor bestaat de zoektermfocus van deze pagina’s vaak uit een combinatie van specifieke productgerichte zoektermen, merknamen, modellen en kleuren. In de meeste eCommerce systemen (Magento, Lightspeed, etc.) kun je SEO voor productpagina’s goed automatiseren en daarnaast ook handmatig uitvoeren.

  • Optimaliseer de meta title en meta description voor de productpagina’s en focus je hierbij op de hierboven genoemde zoektermcombinaties
  • Zorg voor unieke productpagina’s: steek tijd in het schrijven van unieke productspecificaties

2. Product reviews inzetten

Veel webshops hebben geen systeem om product reviews binnen te halen, maar alleen een systeem om de ervaring te laten beoordelen door klanten. Dat verhoogt natuurlijk ook de betrouwbaarheid van de webshop. Een product review zorgt echter ook voor veel unieke content op een productpagina. Een voorbeeld hiervan is een productpagina op Bol.com: https://www.bol.com/nl/f/het-diner/30439237/. Titel, auteur en vooral achterkant van het boek zijn nauwelijks uniek te noemen. Doordat er uiteindelijk 228 reviews zijn (en de meeste reviewers uitgebreid de tijd hebben genomen voor de review), is er erg veel unieke content op de pagina. Hierdoor scoort deze productpagina op maar liefst 36 verschillende zoektermen in Google.    
 

3. Productpagina’s creëren (voor niet eCommerce)

Ook als je geen webshop hebt, is het zinvol om na te denken over een webshopstructuur (boomstructuur). De platte structuur is vanuit SEO perspectief geen aanrader.

Laten we ons zelf bijvoorbeeld eens verplaatsen in een schoonmaakbedrijf. Je kunt als schoonmaakbedrijf een aantal dienstenpagina’s aanbieden en het daarmee voor gezien houden. Je kunt echter ook verdieping aanbrengen in je dienstenpagina’s. Denk aan:

  • De verschillende schoonmaakdiensten die er zijn (vloeren, gevels, kantoren, glazenbewassing, etc.)
  • De branches waar je voor werkt (campings, hotels, kantoren, vastgoedbeheerders, etc.)
  • De locaties waar je je services aanbiedt (provincie X of stad Y)

Diep je zo’n structuur uit met gelaagde URLs en unieke content, dan ga je ook meer verkeer op long tail zoekwoorden binnen halen.

4. Inhoud van diensten uitbreiden

Veel aanbieders van diensten beperken zich tot de hoofdlijnen van de aangeboden diensten (Korter!). Vanuit een SEO perspectief werkt het echter vaak goed om een dienst uitvoerig te beschrijven. Als je bijvoorbeeld een Google Ads training geeft, dan is het voor de hand liggend om enkel in bullets de inhoud van de training te laten zien. Het zou echter beter zijn om de volledige inhoud uit te schrijven. De potentiële volger van de training weet dan beter waar hij/zij aan toe is en je creëert zichtbaarheid op meer verschillende zoektermen.   

5. Google Shopping en feedmanagement tools (eCommerce)

Dit valt natuurlijk niet onder SEO, maar onder SEA (al kondigde Google wel aan dat er ook weer organische listings gaan komen). SEO en Shopping hebben echter wel veel raakvlakken. Google Shopping kun je inzetten door een Productfeed (een bestand waar al je productpagina’s + informatie in te vinden is) bij Google (Merchant Center) in te leveren. Een Productfeed die rechtstreeks uit het CMS komt, is vaak minder uitgebreid. Gelukkig zijn er veel Feedmanagementtools die de Productfeed verrijken met extra regels. Dit stelt je in staat om zelf de feed te optimaliseren en ook die long tail focus erin te krijgen. Combineer bijvoorbeeld ook hier productgroep, modelnaam, merknamen en kleuren in de producttitel.  

De long tail keuze

Het is aanlokkelijk om je in een SEO traject alleen te focussen op de head tail en echte volumetermen. Je gaat dan ook direct het gevecht aan met je grootste concurrenten. Soms is het interessanter om je te focussen op een niche of de long tail uit te diepen. 

Bonus: meetbaarheid

Het tracken van duizenden zoekwoorden is vrij kostbaar. Daarnaast is het moeilijk om long tail zoekwoorden (vanwege het zoekvolume) te analyseren, dus een startpunt heb je niet echt.

Een manier om toch die nulmeting te hebben, is de volgende:

  1. Denk na over een (head tail) onderwerp waar je je long tail inspanningen op gaat richten
  2. Ga naar Search Console en filter alle zoekopdrachten op dit onderwerp. In ons voorbeeld is dit ‘kinderfeestje’
  3. Vervolgens zie je de hoeveelheid zoektermen rechtsonder in het overzicht staan

Als je hier direct al meer dan 1.000 rijen ziet staan, maak je de periode in het filter korter (7 dagen is het kortst).

Als je hierna met de long tail zoekwoorden (productpagina’s, dienstenpagina’s, omschrijvingen, etc.) aan de gang gaat en dezelfde meting daarna weer uitvoert, zie je hoeveel succes je hier mee hebt.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on skype

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Categories
Scroll to Top

Deze website gebruikt cookies om je de best mogelijke ervaring te bieden.