OnderBouwing

Het SEO blog

Hoger in lokale zoekresultaten met local SEO

Cupcakes in etalage

Hoe kom je hoger in de lokale zoekresultaten? Iedereen met een winkel, salon, praktijk of kantoor herkent het vast: de frustratie omdat je op ‘het kaartje’ van Google net onder die ene concurrent staat. Hoe dichterbij een bedrijf bij de zoeker ligt, hoe hoger deze in de zoekresultaten komt. Niets aan te doen zou je zeggen. Maar er zijn genoeg factoren waar je wel invloed op hebt. Hier geven we 5 tips met wat je allemaal kunt doen.

Lokale zoekresultaten voor taart in Zwolle
Hoe dichterbij, hoe hoger in de lokale zoekresultaten

Nabijheid is niet de enige local SEO-factor

Uit een recente enquête van MOZ blijkt dat de 1,453  respondenten nabijheid niet meer als de belangrijste local SEO-factor zien. Voor het eerst sinds jaren is ‘de nabijheid van gebruiker tot bedrijf’ van de troon gestoten en gezakt naar plaats 3. De respondenten, bestaande uit onder meer SEO experts, marketeers en bedrijfseigenaren, plaatsen ‘Zoektermen in Mijn Bedrijf’ op 1 en “Google reviews’ op 2.

1. Zoektermen in Google Mijn Bedrijf

Je profiel in Google Mijn Bedrijf is minstens zo belangrijk als de informatie op je website en zou je met net zoveel aandacht moeten inrichten en bijwerken. Beschouw het als het kleine zusje van je website. Besteed dus ook aandacht aan zoektermen en werk je informatie in Google Mijn Bedrijf regelmatig bij. Google voegt namelijk steeds nieuwe features toe.

  • Voeg je belangrijkste zoekwoord toe aan je bedrijfsnaam. ‘Tante Keet’ wordt bijvoorbeeld ‘Taartenwinkel Tante Keet’
  • Voeg producten toe, bijvoorbeeld ‘bruidstaart’, ‘verjaardagstaart’ en ‘mega mindy taart’. Natuurlijk verwerk je hierin weer belangrijke zoektermen
  • Voeg services toe, zoals ‘Bezorging in Zwolle’
  • Vergeet ook niet om (te zijner tijd) evenementen toe te voegen, zoals een taartenproeverij!
  • Maak gebruik van de Posts. Ben je actief op Social Media? Kleine moeite om een berichtje ook op Mijn Bedrijf te plaatsen.

In al deze elementen kun je volop aan de slag met je belangrijkste zoektermen. Experimenteer ermee! Daarnaast heeft Google nu extra features om je klanten te informeren over de Coronasituatie:

  • Vanwege COVID-19 kun je nu ook services aan je naam toevoegen, zoals:
    ‘Taartenwinkel Tante Keet – Bezorgservice’
  • Er is nu een speciale COVID-19-update onder ‘Posts’. Gebruik deze om te vertellen hoe je rekening houdt met de richtlijnen, welke extra services je nu hebt (bezorging aan huis) en hoe je omgaat met de versoepelingen.

Iedere ondernemer die met een fysieke vestiging gevonden wil worden op Google, moet Mijn Bedrijf, of My Business, bovenaan het prioriteitenlijstje zetten. Echt. Doen! In een eerder blog schreven we al hoe je lokale SEO met Google Mijn Bedrijf inricht.

2. Zorg voor je reviews

Waar koop jij je taart? Bij de dichtstbijzijnde bakkerij? Ik moet toegeven dat ik 10 kilometer omrij voor een echt lekkere slagroomtaart. Laat dus zien dat jij de beste bent! Dat begint met vragen om reviews van je trouwe, blije klanten. Reageer daarnaast snel op reviews, vragen en klachten. Dat draagt bij aan de betrouwbaarheid van je organisatie. Betrouwbaarheid is namelijk een belangrijke ranking factor voor Google. Reviews hebben verder een niet te onderschatten invloed op imago, conversie en klantenservice van je organisatie. Zorg er dus goed voor, zelfs (of juist) als ze niet zo positief zijn. Het hoeven trouwens niet altijd Google reviews te zijn. Ook reviews van andere bronnen kunnen in de lokale zoekresultaten verschijnen. Hou deze dus ook in de gaten en reageer, reageer en reageer.

Reviews in lokale zoekresultaten
Ook reviews uit andere bronnen verschijnen in het zoekresultaat van Google

3. Scoor met lokale pagina’s

Direct na het local pack komen de ‘gewone’ pagina’s. Daar wil je ook bovenaan staan. Lokale pagina’s werken zo goed dat webshops zonder fysieke vestiging regelmatig beter scoren dan regionale winkels. Maar het werkt nog beter als je daadwerkelijk een vestiging hebt in de plaats(en) waar je gevonden wil worden. Maak daarom voor iedere locatie een pagina aan en zorg voor het volgende:

  • Verwerk je locatie in de url: https://www.gefelicitaart.nl/bestellen-in-zwolle.html
  • Verwerk je locatie in de tekst
  • Plaats je locatie in een tussenkopje
  • Noem je locatie in de meta-title en meta-description
  • Als je die hebt, vermeld dan het adres in de content. De footer wordt hier veel voor gebruikt, maar in de bodytekst kan ook
  • Maak eens een speciale aanbieding voor een specifieke locatie
Voorbeeld van plaatsnaam in meta titel
Voorbeeld van plaatsnaam in meta titel en meta omschrijving

In dit voorbeeld van Gefelicitaart zie je dat ze op hun lokale pagina’s verder gaan dan alleen de plaatsnaam verwerken. Iedere locatie heeft een specifieke alinea voor deze plaats. Klik eens door de verschillende locaties en ontdek de creatieve manier waarop ze dat hebben gedaan. Hou wel in gedachten dat je altijd schrijft voor je klant en niet voor Google. Dus ook op je lokale pagina’s wil je de klant zo goed mogelijk bedienen.

4. Regel structured data voor local business

Structured data is een stukje code waarmee je informatie aan Google geeft. Speciaal voor bedrijven met een fysieke vestiging is er de ‘Local business structured data‘. Hiermee help je Google niet alleen om je locatie goed te begrijpen, maar ook om je locatie goed weer te geven. En haak nou niet gelijk af bij het woord ‘code’. Er zijn tools waarmee je dit vrij eenvoudig zelf regelt.

  • In de Schema Markup Generator selecteer je het type code dat je wilt aanmaken. Vervolgens is het een kwestie van alle velden invullen. Het voordeel van deze tool is dat je je code direct kunt testen en kopiëren.
  • Google heeft zelf ook een Structured Data Markup Helper. Ook hier selecteer je het type code dat je wilt maken. Het voordeel van deze tool is dat je informatie direct op je website kunt selecteren en toewijzen aan een label. Je hoeft dan niet over te typen.
  • Wil je weten of Local Business al is toegevoegd aan jouw website? Test dan eenvoudig een url in de Structured Data Testing Tool. Je ziet dan gelijk welke soorten structured data op je website staan en of er fouten in zitten.
Kopieer de code en plak deze in de html van je website. Of nog beter: bedenk hier een duurzame oplossing voor samen met je webdeveloper, zoals een plugin of op maat gebouwde tool.
Local Business schema markup generator
Local Business schema markup generator

5. Werk aan lokale linkbuilding

Eerder schreven we al over het belang van linkbuilding. Met lokale linkbuilding ga je gericht backlinks vragen van organisaties die in jouw buurt zijn gevestigd. Link zelf ook naar andere, relevante lokale bedrijven en nieuwssites. Zorg daarnaast voor vermelding van je adresgegevens in bedrijvengidsen en op platforms. Let erop dat je gegevens hetzelfde zijn op alle sites waar je vermeld staat! Google vindt niets zo erg als tegenstrijdige informatie. Daarbij worden gidsen regelmatig in de zoekresultaten getoond.

Telefoongids in zoekresultaat
Telefoongids in het zoekresultaat

Lokale zoekresultaten zijn belangrijker dan ooit

Lokale bedrijven zijn hard getroffen door de coronasituatie, maar zijn ook creatief in het bedenken van oplossingen en alternatieven. Nu veel mensen nog steeds dicht bij huis blijven, in Nederland vakantie vieren en meer gericht hun aankopen doen, zijn lokale zoekresultaten belangrijker dan ooit. Daarom nog even de belangrijkste adviezen op een rij:

  • Laat zien wat je doet (bezorgen, afhalen, videocoaching) en vermeld het OVERAL
  • Je vestigingsplaats is een zoekterm. Verwerk hem, wat je ook doet, waar dan ook!
  • Behandel Google Mijn Bedrijf alsof het de homepage van je website is
  • Zorg voor reviews!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

OnderBouwing: schrijf je in!

Regelmatig SEO kennis en nieuwtjes in je mailbox ontvangen? Abonneer je op onze SEO onderbouwing! 

Deze website gebruikt cookies om je de best mogelijke ervaring te bieden.