Technische SEO: download de checklist

Technische SEO. Te vaak een ondergeschoven kindje, doordat veel SEO specialisten zich voornamelijk focussen op contentcreatie en linkbuilding. Technische SEO blijft men helaas nog moeilijk vinden. We zien in de praktijk bij elke (voor ons) nieuwe website nog steeds veel technische problemen voorbijkomen. Een website die er qua technische SEO goed voor staat, wordt veel beter gevonden! Technische SEO is dus onverminderd belangrijk. We delen graag onze kijk op technische SEO met je. En natuurlijk onze technische SEO checklist.

Technisch?

Technische SEO is vaak te technisch voor de gemiddelde marketeer. Terwijl een webdeveloper juist niet begrijpt dat het überhaupt ‘technisch’ wordt genoemd. Het merendeel van de mensen die met SEO bezig zijn, vindt het technisch aspect hierin niet zo leuk. De opkomst van SaaS platformen als Lightspeed en Shopify draagt hier ook aan bij, want het veel van de gebruikers hiervan hebben het idee dat technische SEO-onderdelen binnen deze platformen al geborgd zijn. Hetzelfde geldt voor WordPress (denk aan de groene bolletjes van de Yoast plugin). En dat is zeker niet altijd het geval.

Wat is technische seo?

Technische SEO draait voornamelijk om het optimaliseren van twee belangrijke processen die zoekmachines gebruiken om uiteindelijk een zoekresultaat te tonen:
  • Crawlen > het door GoogleBot (of andere bots) ontdekken van URLs
  • Indexeren > het renderen van een URL om alle informatie hierop te achterhalen (het proces waarmee Google de structuur en layout van de pagina interpreteert)

De werkzaamheden en wijzigingen om deze twee processen te verbeteren, zijn vaak technisch van aard, vandaar de naam ‘Technische SEO’.

Waarom is technische SEO belangrijk?

In onze optiek is het zo dat een qua technische SEO goed geoptimaliseerde website een veel betere basis biedt om goed gevonden te worden. We zien het als een soort multiplier. Contentoptimalisatie en linkbuilding leveren veel meer zichtbaarheid op bij een technisch solide website. Daarnaast is een groot deel van de technische aspecten binnen websites ook van invloed op bijvoorbeeld conversie, kwaliteitsscores van je Google Ads zoektermen en je gebruiksvriendelijkheid.

Onderdelen binnen technische SEO

Wij delen technische SEO in de volgende onderdelen in:

Crawlbaarheid

De crawlbaarheid binnen technische SEO draait om het ontdekken van je pagina’s door GoogleBot. Er zijn een aantal factoren binnen SEO die hieraan bij kunnen dragen of juist bottlenecks zijn. Denk aan XML Sitemaps, interne links (of interne links die juist niet crawlable zijn) en structuur.

Indexeerbaarheid

Een indexeerbare website is een website die voor iedereen toegankelijk is, dus ook voor de Indexer/Renderer van Google. Is je pagina alleen met veel JavaScript toegankelijk? Dan is dat een onderdeel die indexeerbaarheid van Google bemoeilijkt.

Snelheid

De snelheid van je pagina’s heeft invloed op crawlbaarheid en toegankelijkheid. Maar snelheid is buiten dat ook een ranking factor op zichzelf. Er zijn veel verschillende mogelijkheden om tot een snelle laadtijd te komen, die we vrijwel altijd nalopen. Dat begint uiteraard met een snelheidsmeting van verschillende typen pagina’s.

Mobielvriendelijkheid

Voor mobielvriendelijkheid geldt hetzelfde als voor snelheid: het is een belangrijke factor. Mobile First indexing is iets waar Google al vrij lang mee bezig is, dus de mobiele ervaring is wat ons betreft belangrijker dan de desktop ervaring.

Structured Data

Structured data is een klein beetje een vreemde eend in de bijt, want een website is niet per se technisch slecht qua SEO zonder structured data. Toch is Structured Data een belangrijk onderdeel in het beter kunnen begrijpen van de content binnen je website en voor ons een no-brainer!

Advies, prioriteit en implementatie

Technische SEO begint bij het constateren van de technische problemen binnen je website en pagina’s. Dit levert echter vaak een gigantisch boekwerk op, wat we een technische audit noemen. In veel gevallen lukt het om een groot deel van zo’n audit geïmplementeerd te krijgen. Soms kan het lonen om de audit op te knippen in onderdelen. Maar wat met name belangrijk is:

  • Bepaal prioriteiten per technisch verbeterpunt: niet elk punt levert je dezelfde SEO impact op
  • Bespreek de verbeterpunten met je developer en schat niet zelf in wat de effort is. Die inschatting slaat de plank nog wel eens mis namelijk
  • Schrijf van tevoren je verwachting op: hoe draagt het technisch verbeterpunt bij aan de impact? En is dit te meten?
  • Controleer de technische wijziging (het liefst op een testomgeving uiteraard).
  • Evalueer de technische wijziging en leg dit naast je verwachting
  • Technische SEO is een continue proces

Download de technische SEO checklist

We delen onze eigen technische SEO checklist graag met je. De checklist helpt ons zelf vaak op weg bij technische trajecten en levert een boel winst op.

We benoemen in de checklist ook de tools die ons helpen om de punten uit de checklist te controleren. Doe er je voordeel mee!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on skype

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Categories
Scroll to Top

Deze website gebruikt cookies om je de best mogelijke ervaring te bieden.