AI SEO

Automatiseren, versnellen en veranderen

AI is niet meer weg te denken uit het leven van Onder en van de SEO specialist. Een grote nieuwe digitale collega is langzaam ingewerkt de afgelopen maanden, of eigenlijk een orkest aan digitale collega’s en wij zijn als SEO strateeg en de menselijke kant van al ons werk de dirigent.

Ben je benieuwd hoe dat bij ons werkt? We laten het je graag zien!

AI & Onder: het leven is één groot experiment

We omarmen AI al een flinke tijd. De afgelopen maanden is dit in een stroomversnelling geraakt en de komende maanden zal die stroom nog sneller gaan. We nemen je graag mee in onze reis.

AI SEO

Google is een zoekmachine. Bing is een zoekmachine. Maar ChatGPT, Perplexity en Claude zijn LLMs (Large Language Models). Op basis van een prompt krijg je een antwoord of een verfijning. Daarmee zijn dit bijna meer chatbots waar je een conversatie mee voert dan antwoordmachines. Er zijn ook varianten die al meer richting zoekmachine kruipen, zoals SearchGPT en Gemini. En dan zijn er (behalve in NL en een deel van de EU) ook nog de AI overviews van Google.

GEO / LLM SEO / AI SEO = je eigen platform als fundatie

GEO (Generatieve Engine Optimization), AI SEO en LLM SEO (Large Language Model SEO) zijn een soort synoniemen om ook in LLMs genoemd te worden of gelinkt te worden met je merk. Als merk gebruik je hier echter je eigen platform voor.

Er is dus één platform die zowel de fundatie vormt voor SEO als voor AI SEO: je eigen website. Dus wat ons betreft verandert het SEO speelveld niet, maar de uitkomst ervan wel. Tijd dus om de AI SEO game aan te gaan en de fundatie aan te passen vanuit een integrale SEO & AI strategie.

De SEO strategie / AI strategie gap

SEO is al jaren een veranderende discipline en daar is niets nieuw aan. Hoewel veranderingen in de afgelopen twee jaren erg snel gaan is ook AI SEO een kans voor elk merk:

  • Op het moment dat je doelgroep naar onderwerpen en antwoorden zoekt die relevant zijn voor jouw business, dan wil je in de LLMs genoemd worden, om maar in die overwegingsset van je potentiele klant terecht te komen
  • Het is natuurlijk helemaal mooi als je ook nog gelinkt wordt in een LLM, want kliks uit LLMs zijn helemaal mooi

Moet je dan twee volledig aparte strategieën gaan volgen met je website? 1 strategie voor SEO en de andere voor AI / LLMs? Nee, wat ons betreft niet.

Als je je SEO strategie vergelijkt met de te volgen AI SEO strategie, volgt daar vanzelf een ‘Gap’ uit. Dat is het gat tussen SEO strategie en AI SEO strategie, oftewel de acties die je op je platform uit moet voeren om ook gevonden te worden in AI zoekmachines en LLMs:

AI SEO strategie en aanpak

Onze AI SEO aanpak is experiment gedreven en beslaat een viertal stappen:

  1. Potentiële prompts in kaart brengen vanuit de clusteranalyse die we vaak al hebben uit de SEO strategie. Als je de potentiële LLM zoekvraag in kaart brengt, heb je ook iets om je AI SEO strategie mee te sturen
  2. Deze prompts nulmeten met LLM tracking / prompt monitoring, zodat we weten of het platform en het merk ook genoemd worden of gelinkt worden in bvb. ChatGPT of Perplexity
  3. De bijbehorende pagina’s en clusters op de website optimaliseren voor LLMs en tegelijkertijd op het platform technische optimalisaties doorvoeren voor AI.
  4. Nameten in de LLM tracking of de optimalisaties succesvol zijn geweest. En tegelijkertijd vanuit Google Analytics rapporteren op toenemend verkeer vanuit LLMs en AI zoekmachines

LLM tracking en referral traffic

Zoekvolumes zoals we die binnen Google kennen zien we helaas in LLMs niet terug. Wel zijn we in staat om:

  • Te zien hoeveel referral verkeer uit LLM of AI zoekmachines komt
  • Te meten of er op bepaalde prompts ook brand mentions of links naar websites zijn:

LLM tracking en prompt monitoring zal alleen nog maar verbeteren de komende tijd. De enige blackbox die er echt nog is, is het gebrek aan inzicht in prompts rond een bepaald onderwerp.

Het verkeer vanuit LLMs en AI zoekmachines zal alleen maar toenemen de komende jaren. Belangrijk om dit ook te meten. Dat kan bijvoorbeeld door referral traffic vanuit deze bronnen te meten. Gebruik daar bijvoorbeeld deze reguliere expressie voor:

aitastic.app|bnngpt.com|chat.mistral.ai|chatgpt.com|chat-gpt.org|claude.ai|copilot.microsoft.com|copy.ai|edgepilot|edgeservices.bing.com|exa.ai|gemini.google.com|iask.ai|openai.com|perplexity.ai|writesonic.com|mistral.ai|you.com|grok.ai

Sinds januari 2025 neemt de traffic vanuit LLMs behoorlijk toe (voornamelijk vanuit ChatGPT):

Als we naar de verhoudingen Google Organic vs. LLM referral traffic kijken is er echter nog een lange weg te gaan (data van de afgelopen 30 dagen):

Experimenteer met ons mee

We zijn gespecialiseerd in het vergroten van de organische zichtbaarheid van de platforms en merken van onze opdrachtgevers. Dat geldt ook voor LLMs!

Read our testimonials!

Renzo van Dongen

Renzo van Dongen

Digital content manager Peugeot

Whether it's about content or technical adjustments, it doesn't matter. Martijn briefs this in a very clear way so that it can be implemented locally or by our head office in France. [...] Since the start of our collaboration, we have achieved great results. Keep it up!

Marien van Stegeren

Eigenaar Kitcentrum

When your online onder venture grows, expectations often grow too, in every area. To a large extent, we were in control of SEO and its interpretation ourselves. We found out that our own "general view" was no longer sufficient, so we engaged Bureau Onder. Surprising and clear. We have built up a fine collaboration, partly because Martijn also regularly visits our office with Eline or Mariska (depending on the case), which is very valuable to us!

Marten Stellingwerf

Webmaster

Martijn and Mariska make the SEO story understandable for the layman and are happy to think along with us. It is nice that there is a personal contact moment every month with an extensive report and the opportunity to talk everything through. After just a few months, Onder has already managed to achieve number 1 positions on Google with some of our webshop pages. We are very satisfied with Onder.

Mark Prummel

SEO Specialist Stella Fietsen

For several years, Onder has been a valued partner of Stella. Martijn is my sparring partner for complex SEO issues and the extra pair of critical eyes that keeps us on our toes. Together, we have achieved nice growth in online visibility, visitor numbers and leads. Onder onder stands out for its short lines of communication and professionalism. They speak our language: don't nag, get down to business. That is what we love!

OnderBouwing

PLEASE NOTE: DUTCH NEWSLETTER
  • Insights on SEO
  • For beginners and advanced specialists
  • From experiments to developments at Google and from
    best practices to our own cases
  • A look behind the scenes at Onder

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.