De knoop is doorgehakt, je gaat met SEO aan de slag. Leuk, veel succes! Maar hoe moet je een goede SEO strategie opzetten? En wat komt erin te staan? In dit blog lees je eerst wat een strategie is. Vervolgens ontdek je met welke stappen je tot jouw eigen SEO strategie komt. Tot slot vind je 9 ideeën voor een concreet plan van aanpak.
Als SEO specialist vraag je natuurlijk eerst aan Google wat een strategie is. Kijk je naar het zoekresultaat, dan springen daar al snel drie termen uit:
Simpel 1-2-3-tje toch? Maar zo eenvoudig is een SEO strategie opzetten niet, want zeker binnen SEO hangt het plan van aanpak helemaal af van de situatie. Het standaard antwoord van Google is niet voor niets ‘It Depends’. Vandaar dat ik je hier graag uitleg hoe je van het doel, via een SWOT-analyse, tot een plan van aanpak komt voor je SEO-strategie. En oh ja, er moet ook iets van een termijn in staan.
Met je SEO doelen wil je niet alleen focussen op rankings en zoekvolumes. Het is fantastisch als je op 1 staat met ‘vakantie’ (met een zoekvolume van 86.000 per maand), maar wat draagt dat bij aan je organisatiedoelstellingen? Stel daarom de volgende vragen, niet alleen aan jezelf, maar ook aan je organisatie:
We horen (gelukkig) bijna nooit meer de doelstelling: “Ik wil op nummer 1 staan met die en die zoekterm.” Over het algemeen willen bedrijven met SEO:
Daar kom je al een heel eind mee. Vaak wil je nog een aantal extra KPI’s laten zien om het verhaal compleet te maken. Je hebt bijvoorbeeld zowel vertoningen als kliks nodig om uiteindelijk bezoekers op je website te krijgen. En is het percentage bezoekers dat direct weer je website verlaat groot? Dan heeft dat invloed op je conversies. In het overzicht voor een SEO rapportage van Mariska vind je nog meer ideeën voor KPI’s.
In grotere organisaties sturen marketing managers graag aan op concrete percentages. Ook willen ze weten wat de investering in SEO nou concreet oplevert. Denk dan aan doelstellingen als:
Hierbij kijk je niet alleen naar organische sessies per maand en omzet vanuit organisch verkeer, maar ook naar het organische conversiepercentage en marktaandeel. Hoe je dit doet, legt Martijn uit in zijn blog over de SEO business case.
Een SWOT analyse geeft je de context die je nodig hebt om het juiste plan van aanpak op te stellen. Je leert je business, je website en je concurrentie goed kennen. Kortom: een solide startpunt voor je SEO strategie. Ook hier stel je jezelf (en de organisatie) een aantal vragen:
Wat mist de site aan…
Natuurlijk kun je dit zoveel uitbreiden als je zelf wilt, zolang het uiteindelijk bijdraagt aan je SEO strategie. Meer voorbeelden vind je op de site van Moz.
Onderzoek, als onderdeel van de SWOT-analyse, ook wat het SEO-niveau is binnen je organisatie. Heather Physioc heeft hiervoor een model voor SEO client maturity ontwikkeld. Want je kunt nog zo’n mooie SEO-strategie opleveren, als er geen tijd, geld of kennis is, zal het nooit van de grond komen.
Vragen die hierbij horen, zijn:
Afhankelijk van het antwoord, plaats je dit onder de sterke of zwakke punten van je interne analyse,
SEO is een marathon, daar zijn we het allemaal over eens. Maar hoe lang duurt het voordat je resultaat mag verwachten? Ik ga altijd uit van een half jaar. Dat heeft twee redenen. Ten eerste zijn veel SEO werkzaamheden arbeidsintensief. Ten tweede duurt het vaak even voordat Google je wijzigingen oppikt en je hoger in de zoekresultaten komt.
Daarom is een half jaar wat mij betreft de minimale termijn voor je SEO strategie. Uiteraard kun je dit uitbreiden naar een jaar. Veel langer zou ik niet doen. De wereld verandert zo snel, dat het goed is om je SEO strategie jaarlijks tegen het licht te houden. Evalueer dan of je aanpak nog past bij de situatie en pas aan waar nodig.
“It depends”
John Mueller, Webmaster Trends Analyst at Google
Na al dat voorwerk is het dan eindelijk tijd voor actie! Dankzij de SWOT-analyse weet je waar kansen liggen en welke zwakke punten je wilt verbeteren. Het plan van aanpak maak je daarom op maat, passend bij jouw situatie. Wij werken daarbij vanuit de 3 pijlers techniek, content en autoriteit. Daar horen verschillende manieren van zoekmachine optimalisatie bij. Hier vind je alvast 9 ideeën om je op weg te helpen.
Voorheen was het vooral belangrijk dat Google pagina’s in een website kon crawlen (ontdekken) en indexeren (interpreteren). Dat is nog steeds zo, maar gebruiksvriendelijkheid is daar sinds twee jaar aan toegevoegd. Google heeft het dan over Core Web Vitals. De Core Web Vitals bestaan uit drie factoren die Google belangrijk vindt voor de gebruikerservaring op een website: largest contentful paint, first input delay, and cumulative layout shift. In Search Console vind je voor jouw website een rapport onder Site-vitaliteit.
Sinds september 2020 is Google over op volledige mobile-first indexing. Zorg er daarom voor dat je mobiele bruikbaarheid op orde is. Dat houdt o.a. in dat je teksten goed leesbaar zijn op een mobiel apparaat en dat je links en buttons goed aanklikbaar zijn. Ook hiervoor vind je een rapport in Search Console.
Je kunt nog zulke goede SEO pagina’s hebben, als er iets mis gaat met het crawlen of indexeren van je pagina’s, komen ze niet in de Google Index. Zie je in Search Console een belangrijk verschil tussen het aantal pagina’s op je website en het aantal daadwerkelijk geïndexeerde pagina’s? Ga dan aan de slag met het optimaliseren van de indexdekking.
Heb je veel goede, informatieve pagina’s, maar mis je structuur? Dan is cornerstone content een mooie manier om pagina’s op basis van thema aan elkaar te verbinden. Zo versterken ze elkaar. Ook als je nog weinig informatieve content hebt, helpt cornerstone content je met het opzetten van een goede structuur voor nieuwe pagina’s.
Een must voor iedereen met een fysieke locatie is lokale SEO. Zo vinden mensen jouw specifieke locatie online. Ook als je geen winkel, kantoor of salon hebt, maar wel lokaal levert, is lokale SEO interessant om mee aan de slag te gaan.
Had je voorheen pagina’s die voor veel organisch verkeer zorgden en begint dat langzamerhand af te nemen? Dan wordt het tijd die pagina’s een update te geven. Eigenlijk is dit een relatief eenvoudige actie die we vaak vergeten. Het updaten van oude content geeft je SEO een mooie impuls. Dit kan al bij content vanaf een jaar oud.
Wat voor ons SEO specialisten toch wel het allerleukste is, is uitproberen, onderzoeken en testen. Vooral als je wel een idee hebt, maar geen idee hebt of het werkt. Kijk eens of je SEO A/B testing kunt opzetten. Heb je iets ontdekt? Deel het met de SEO-wereld! Of hou het lekker voor jezelf.
E-A-T staat voor Expertise, Authoritativeness and Trustworthiness. Dit zijn kwaliteitsnormen van Google. Met deze kwaliteitsnormen wil Google ervoor zorgen dat websites die echt verstand van zaken hebben, hoog in de zoekresultaten komen. Zeker als je content te maken heeft financiële zaken, gezondheid, geluk of veiligheid, dan is E-A-T een must.
Als de SEO factoren van 2 websites in principe gelijk zijn, zal de website met de meeste linkwaarde hoger in de zoekresultaten staan. Heb je in de SWOT-analyse ontdekt dat jouw concurrent een beter linkprofiel heeft? Ga dan aan de slag met deze linkbuildingtips.
Had je verwacht hier een eenvoudige invuloefening te vinden? Helaas, een SEO strategie is altijd maatwerk. En dat is nou juist wat SEO zo leuk maakt. Ga gewoon aan de slag, je zal veel leren en ontdekken. Heb je toch wat hulp nodig? Je mag ons altijd bellen. Of volg eens een SEO training. Wat je ook doet, we wensen je veel succes en plezier bij het maken van jouw SEO strategie.
Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen
SEO vraag stellenMeld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip
"*" geeft vereiste velden aan
Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.
Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!
Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!
Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.
Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!
"*" geeft vereiste velden aan
Meer weten over onze privacy of algemene voorwaarden?