SEO strategie Tuinverlichtingswinkel.nl

Herstel na een Google Link Spam Update

Het doel van Tuinverlichtingswinkel.nl was om een toppositie te krijgen op een aantal mooie zoektermen met een hoog zoekvolume. Maar zoals vaak het geval is met mooie zoektermen, is de concurrentie ook flink en valt het niet mee om hoog te ranken.

Ineke Withaar-Colijn

Ineke Withaar-Colijn

Content specialist

At a glance

Uitdaging

De kans deed zich voor om een domein over te nemen, met een goede SEO waarde. Het backlinkprofiel was een combinatie van goede links en de gebruikelijke bak rotzooi. Wij dachten vooral voordeel te halen uit de mooie backlinks. En dat werkte eerst fantastisch. Tot de Google Link Spam Update van december 2022… Niet alleen de mooie zoektermen zakten weg, ook andere zoektermen werden meegesleurd. Tijd dus voor een come-back-strategie en gewoon hard werken.

Results

  • Van buiten de top 100 naar de nummer 1-positie.
  • Explosieve groei in organisch verkeer van gemiddeld 70% in de topmaanden.
  • Meer organische omzet in maart-juni 2024 vergeleken met 2023.
  • Doelstelling qua omzetgroei ruimschoots overtroffen.

Starting point

Tuinverlichtingswinkel.nl begon als een webshop voor in-lite tuinverlichting. Toen in-lite zelf een webshop startte, was het tijd om het assortiment en de SEO-strategie uit te breiden. Eind 2022 kwam een gouden kans: de overname van een domein met een top 3 positie. Het domein werd doorgestuurd naar relevante pagina’s binnen Tuinverlichtingswinkel.nl. De eerste resultaten waren geweldig: Een relevante zoekterm met veel volume steeg vanuit het niets naar positie 6. Helaas had het domein ook een flink cluster met waardeloze backlinks. En dat merken we tijdens de eerste Google Link Spam update. Weg rankings. De mooie term zakte eerst naar plek 16 en verdween daarna compleet. Tot overmaat van ramp, daalde niet alleen deze term, maar ook andere belangrijke zoekwoorden.

Run

Doelstelling & budget

Het hoogseizoen voor tuinverlichting (maart t/m juni) is kort maar krachtig. De uitdaging? In deze periode meer organische omzet halen dan in 2023. Dit vertaalden we naar twee concrete KPI’s:

  • Meer kliks in Google Search Console.
  • Top 3-posities voor de verloren zoektermen

Met een strak budget en een keiharde deadline moesten we slim te werk gaan. Niet eindeloos linkbuilden of content spammen, maar focus op wat écht werkt.

Strategie & aanpak

Om dit doel te halen, bouwden we de herstelstrategie op drie pijlers: analyse, content en autoriteit.

  1. Analyse: Wat kan beter?
    Eerst vergeleken we de belangrijkste landingspagina’s met de concurrentie in de top 3. Onze Quality Rater Expert GPT analyseerde E-E-A-T (Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness). Wat bleek? Tuinverlichtingswinkel.nl had sterke producten en kennis, maar was nog te bescheiden in het benoemen van deze expertise.
  2. Content: De kracht van een slimme aanpak
    • Contentcluster: We creëerden een reeks ondersteunende pagina’s om de autoriteit rond de centrale zoekterm te versterken.
    • Helpful content & E-E-A-T: De bestaande content werd herschreven met een focus op deskundigheid en praktische toepasbaarheid. Geen loze marketingpraatjes, maar concrete antwoorden op vragen van zoekers.
  3. Autoriteit: Slimmere links, geen spam
    • We bouwden een ijzersterke interne linkstructuur: elke ondersteunende pagina verwees naar de cornerstone en vice versa.
    • We zorgden voor twee kwalitatieve backlinks van relevante websites binnen de branche. Niet zomaar links, maar écht waardevolle verwijzingen met verkeer.

Results

Wat gebeurde er na de optimalisaties? Dit:

  • Zoekpositie: Onze gewenste zoekterm steeg van niets naar nummer 1.
  • Verkeer: Explosieve groei tijdens het hoogseizoen
  • Omzet: Organische opbrengst steeg met aanzienlijk vergeleken met het jaar ervoor.

Kortom: doelstelling gehaald en ruimschoots overtroffen. Maar belangrijker nog: Tuinverlichtingswinkel.nl heeft niet alleen posities teruggewonnen, maar ook een SEO-strategie neergezet die future-proof is. Want de volgende Google-update? Die kunnen we hebben.

Any questions?

Do you want to know more about SEO? Could your website use a new boost?
Get in touch

This is us!

A team of SEO specialists

Our team consists of enthusiastic SEO specialists who are happy to work with you for the best results.

Meet our team
Team photo SEO desk Onder

Read our testimonials!

Renzo van Dongen

Renzo van Dongen

Digital content manager Peugeot

Whether it's about content or technical adjustments, it doesn't matter. Martijn briefs this in a very clear way so that it can be implemented locally or by our head office in France. [...] Since the start of our collaboration, we have achieved great results. Keep it up!

Marien van Stegeren

Eigenaar Kitcentrum

When your online onder venture grows, expectations often grow too, in every area. To a large extent, we were in control of SEO and its interpretation ourselves. We found out that our own "general view" was no longer sufficient, so we engaged Bureau Onder. Surprising and clear. We have built up a fine collaboration, partly because Martijn also regularly visits our office with Eline or Mariska (depending on the case), which is very valuable to us!

Marten Stellingwerf

Webmaster

Martijn and Mariska make the SEO story understandable for the layman and are happy to think along with us. It is nice that there is a personal contact moment every month with an extensive report and the opportunity to talk everything through. After just a few months, Onder has already managed to achieve number 1 positions on Google with some of our webshop pages. We are very satisfied with Onder.

Mark Prummel

SEO Specialist Stella Fietsen

For several years, Onder has been a valued partner of Stella. Martijn is my sparring partner for complex SEO issues and the extra pair of critical eyes that keeps us on our toes. Together, we have achieved nice growth in online visibility, visitor numbers and leads. Onder onder stands out for its short lines of communication and professionalism. They speak our language: don't nag, get down to business. That is what we love!

OnderBouwing

PLEASE NOTE: DUTCH NEWSLETTER
  • Insights on SEO
  • For beginners and advanced specialists
  • From experiments to developments at Google and from
    best practices to our own cases
  • A look behind the scenes at Onder

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.