On-page SEO is een essentieel onderdeel van zoekmachineoptimalisatie. Het richt zich op alle optimalisaties die je binnen je eigen website kunt doorvoeren om beter te scoren in zoekmachines zoals Google. Denk aan het verbeteren van content, het optimaliseren van HTML-elementen en het optimaliseren van de gebruikerservaring. Maar wat houdt on-page SEO precies in en hoe pas je het effectief toe? In dit artikel leer je hoe je je website beter vindbaar maakt met praktische on-page SEO-technieken.
On-page SEO omvat alle aanpassingen die je direct op je webpagina’s kunt doen om ze beter te laten presteren in de zoekresultaten. Dit staat tegenover off-page SEO, waarbij de focus ligt op externe factoren zoals backlinks en social media-signalen. Waar je bij on-page SEO volledige controle hebt over je optimalisaties, ben je bij off-page SEO afhankelijk van externe factoren zoals de autoriteit van je domein, linkbuilding en mentions op andere websites.
Een goede on-page SEO-strategie draagt bij aan:
Maar hoe pak je dit precies aan? Hieronder behandelen we de belangrijkste onderdelen van on-page SEO.
Zoekwoorden vormen de basis van elke SEO-strategie. Door te begrijpen welke termen je doelgroep gebruikt, kun je je content hierop afstemmen. Zoekwoorden moeten op strategische plekken worden verwerkt, zoals:
Het is belangrijk om zoekwoorden op een natuurlijke manier te gebruiken. Overmatig gebruik kan juist averechts werken, omdat zoekmachines dit kunnen beschouwen als ‘keyword stuffing’. Zorg er dus voor dat zoekwoorden logisch in de tekst zijn verwerkt.
Naast zoekwoorden is de kwaliteit van je content een van de belangrijkste factoren voor SEO. Google beoordeelt content niet alleen op relevantie, maar ook op hoe waardevol het is voor de gebruiker. Zorg er daarom voor dat je content:
Wanneer je je content goed optimaliseert, vergroot je de kans dat Google jouw pagina als een waardevolle bron beschouwt. Dit kan leiden tot een betere positie in de zoekresultaten en uiteindelijk meer organisch verkeer.
Naast tekstuele content speelt de technische kant van on-page SEO een grote rol. Dit omvat onder andere:
Door deze technische aspecten goed op orde te hebben, zorg je ervoor dat je website niet alleen beter scoort in Google, maar ook dat bezoekers makkelijker vinden wat ze zoeken.
Interne links helpen niet alleen bezoekers om door je website te navigeren, maar ze versterken ook de SEO-waarde van je pagina’s. Door slim interne links toe te voegen, kun je:
Door een goed opgebouwde interne linkstructuur maak je het voor zoekmachines eenvoudiger om te bepalen welke pagina’s het meest relevant zijn voor bepaalde zoekopdrachten.
Meta tags zijn korte beschrijvingen die zoekmachines helpen om je content te begrijpen. De twee belangrijkste meta tags zijn:
Daarnaast kun je structured data gebruiken om extra informatie toe te voegen aan je zoekresultaten, zoals sterrenbeoordelingen, productinformatie en veelgestelde vragen. Dit helpt om meer op te vallen in de zoekresultaten en kan de click-through rate (CTR) verhogen.
On-page SEO is een doorlopend proces dat constant geoptimaliseerd moet worden. Wil je meer leren over hoe je dit zelf kunt toepassen? Bekijk dan onze free SEO training for beginners. Hier leer je stap voor stap hoe je je website beter vindbaar maakt en direct resultaten behaalt.
Get in touch! :) we are happy to help you with all your SEO questions
SEO questionSubscribe to our newsletter and don't miss a single SEO tip
"*" geeft vereiste velden aan
Our team consists of enthusiastic SEO specialists who are happy to work with you for the best results.
Whether it's about content or technical adjustments, it doesn't matter. Martijn briefs this in a very clear way so that it can be implemented locally or by our head office in France. [...] Since the start of our collaboration, we have achieved great results. Keep it up!
When your online onder venture grows, expectations often grow too, in every area. To a large extent, we were in control of SEO and its interpretation ourselves. We found out that our own "general view" was no longer sufficient, so we engaged Bureau Onder. Surprising and clear. We have built up a fine collaboration, partly because Martijn also regularly visits our office with Eline or Mariska (depending on the case), which is very valuable to us!
Martijn and Mariska make the SEO story understandable for the layman and are happy to think along with us. It is nice that there is a personal contact moment every month with an extensive report and the opportunity to talk everything through. After just a few months, Onder has already managed to achieve number 1 positions on Google with some of our webshop pages. We are very satisfied with Onder.
For several years, Onder has been a valued partner of Stella. Martijn is my sparring partner for complex SEO issues and the extra pair of critical eyes that keeps us on our toes. Together, we have achieved nice growth in online visibility, visitor numbers and leads. Onder onder stands out for its short lines of communication and professionalism. They speak our language: don't nag, get down to business. That is what we love!
"*" geeft vereiste velden aan
Find out more about our privacy or terms and conditions?