Social media en SEO lijken op het eerste gezicht twee verschillende strategieën, maar ze kunnen elkaar juist versterken. Terwijl SEO zich richt op het optimaliseren van content voor zoekmachines, helpt social media om die content onder de aandacht te brengen bij een breder publiek. Maar hoe werkt dat precies? En hoe kun je social media slim inzetten om je SEO-resultaten te verbeteren?
Hoewel social media geen directe rankingfactor is voor Google, kan het wel een grote invloed hebben op je SEO-prestaties. Social media kanalen stellen gebruikers in staat om nieuwe merken en content te ontdekken. Wanneer deze content wordt gedeeld, geliket of erop wordt gereageerd, zorgt dit voor meer zichtbaarheid en indirecte SEO-voordelen.
Belangrijke voordelen van social media voor SEO:
Een sterk social media-profiel met waardevolle content kan dus bijdragen aan een betere online aanwezigheid en uiteindelijk ook aan hogere posities in zoekmachines.
Ja, SEO-principes kunnen ook worden toegepast op social media-platforms. Dit wordt vaak social media SEO genoemd. Het houdt in dat je je social media-profielen en posts optimaliseert om beter vindbaar te zijn in zowel de zoekmachines van de platforms zelf als in Google. Door zoekwoorden te verwerken in je bio, captions en hashtags, vergroot je de kans dat jouw content beter scoort. Dit is vooral effectief op platforms zoals TikTok, waar gebruikers steeds vaker zoeken naar specifieke onderwerpen. Door slimme optimalisatie kun je hier beter zichtbaar worden, zoals ook besproken wordt in SEO apply to TikTok.
Daarnaast speelt visuele content een steeds grotere rol in zoekmachineoptimalisatie. Op Instagram kunnen goed geoptimaliseerde posts en stories ervoor zorgen dat jouw content niet alleen via hashtags, maar ook via de ingebouwde zoekfunctie beter gevonden wordt. Dit maakt Instagram een interessant platform voor SEO-doeleinden, wat verder wordt toegelicht in Applying SEO on Instagram.
Social shares hebben geen directe invloed op de Google-ranking, maar ze kunnen wel bijdragen aan betere SEO-resultaten. Dit komt doordat gedeelde content meer mensen bereikt, wat de kans vergroot op:
Het actief promoten van content op social media is dus een slimme manier om indirect je SEO te verbeteren. Dit geldt niet alleen voor visuele platforms, maar ook voor zakelijke netwerken zoals LinkedIn. Door SEO-elementen te verwerken in je LinkedIn-profiel en content, vergroot je de kans om beter gevonden te worden door zowel professionals als zoekmachines. Meer hierover lees je in Apply SEO on LinkedIn.
SEO bestaat uit drie belangrijke pijlers:
Social media kan vooral bijdragen aan de tweede en derde pijler. Wanneer je kwalitatieve content maakt en deze via social media deelt, vergroot je de kans dat anderen deze content ook gaan delen of ernaar gaan linken. Dit helpt bij het opbouwen van autoriteit, wat een belangrijke rankingfactor is in Google.
Wil je social media en SEO effectief combineren? Hier zijn enkele praktische tips:
Social media en SEO zijn geen losstaande strategieën, maar kunnen elkaar versterken. Door social media slim in te zetten, kun je niet alleen meer bezoekers naar je website trekken, maar ook je merkautoriteit vergroten en indirect je SEO verbeteren. Door waardevolle content te maken, strategisch te delen en interactie met je volgers aan te gaan, bouw je een sterke online aanwezigheid op die zowel in zoekmachines als op social media rendeert.
Wil je zelf SEO leren toepassen en je website beter vindbaar maken? Volg dan onze gratis SEO course en ontdek hoe je direct aan de slag kunt met zoekmachineoptimalisatie.
Get in touch! :) we are happy to help you with all your SEO questions
SEO questionSubscribe to our newsletter and don't miss a single SEO tip
"*" geeft vereiste velden aan
Our team consists of enthusiastic SEO specialists who are happy to work with you for the best results.
Whether it's about content or technical adjustments, it doesn't matter. Martijn briefs this in a very clear way so that it can be implemented locally or by our head office in France. [...] Since the start of our collaboration, we have achieved great results. Keep it up!
When your online onder venture grows, expectations often grow too, in every area. To a large extent, we were in control of SEO and its interpretation ourselves. We found out that our own "general view" was no longer sufficient, so we engaged Bureau Onder. Surprising and clear. We have built up a fine collaboration, partly because Martijn also regularly visits our office with Eline or Mariska (depending on the case), which is very valuable to us!
Martijn and Mariska make the SEO story understandable for the layman and are happy to think along with us. It is nice that there is a personal contact moment every month with an extensive report and the opportunity to talk everything through. After just a few months, Onder has already managed to achieve number 1 positions on Google with some of our webshop pages. We are very satisfied with Onder.
For several years, Onder has been a valued partner of Stella. Martijn is my sparring partner for complex SEO issues and the extra pair of critical eyes that keeps us on our toes. Together, we have achieved nice growth in online visibility, visitor numbers and leads. Onder onder stands out for its short lines of communication and professionalism. They speak our language: don't nag, get down to business. That is what we love!
"*" geeft vereiste velden aan
Find out more about our privacy or terms and conditions?