Martijn Hoving

Martijn Hoving

Oprichter & SEO Specialist
21-7-2022 How to/DIY

Ecommerce SEO checklist: 28 tips om je zichtbaarheid te vergroten

Menig Ecommerce platform is van zichzelf al vrij SEO vriendelijk, maar dat betekent niet dat alle seinen qua SEO al op groen staan. In Magento zul je zelf nog een flinke slag moeten slaan. Hetzelfde geldt voor Lightspeed, Shopify en WordPress/Woocommerce. Om over de maatwerk Ecommerce oplossingen nog maar te zwijgen (al zien we zelf onze best lopende Ecommerce klanten op custom oplossingen draaien).

De basis van een webshop draait natuurlijk om categorieën en producten. Om SEO succes te hebben moeten deze pagina’s wel goed gecrawld en geïndexeerd worden door Google, matchen aan de juiste zoekvraag en populair zijn. Maar waar begin je? We helpen je op gang met een Ecommerce SEO checklist, met daarin 28 tips om je zichtbaarheid te vergroten. Download de checklist en ga er direct mee aan de slag!

Het 1e deel van de checklist: crawling / indexering

Het eerste gedeelte van de Ecommerce SEO checklist bestaat uit technische verbeterpunten. Het is belangrijk dat Google nieuwe producten zo snel mogelijk kan ontdekken en snapt wat er op pagina’s te vinden is. Een onderbelicht thema binnen Ecommerce SEO, omdat het vaak iets ingewikkelder is. Terwijl wij dat zelf wel mee vinden vallen.

Denk vooral als SEO specialist of webshop eigenaar ook aan dit onderdeel als de frequentie qua assortimentswisselingen wat hoger is. Vooral fashion webshops die twee of vier keer per jaar sowieso een nieuw assortiment hebben, willen producten zo snel mogelijk in de index krijgen.

Het 2e deel van de checklist: matching aan zoekvraag + uiterlijk vertoon in Google verbeteren

Een geïndexeerde pagina kan matchen aan een zoekvraag. Het merendeel van de online retailers heeft te maken met categorieën (productgroepen), merken en specifieke combinaties van productgroep, merken, kleuren, afmetingen, modelnamen en nog veel meer variabelen. Deze combinaties van woorden vormen de zoekvraag en je kunt als webshop veel rekening houden met deze zoekvraag in je categorie- en productstructuur.

Daarnaast wil je als webshop ook aantrekkelijker ogen in de zoekresultaten van Google zelf, zodat meer bezoekers op je resultaten gaan klikken. Denk aan mooie productafbeeldingen en het verwerken van USPs in je eigen resultaten.

Een succesvolle online retailer voegt ook waarde toe voor z’n bezoekers. Uitgebreide productspecificaties, how to’s (in blog / videovorm) en veel verschillende productfoto’s zijn daar voorbeelden van.

Het 3e deel van de checklist: autoriteit verhogen en expertise laten zien

Op het moment dat de technische onderdelen en content in je webshop voor elkaar zijn ben je nog niet klaar. Bij concurrerende markten in Google is het noodzakelijk om je autoriteit te verhogen, door links van andere websites te verkrijgen. Daarnaast is het de laatste jaren ook steeds belangrijker geworden dat je webshop betrouwbaar oogt in zowel keurmerken en betaalmethoden als ook in de expertise die je laat zien rond het product dat je verkoopt (en de content die je hier voor schrijft).

Download de Ecommerce SEO checklist

Onze kennis over SEO delen we graag met je. Het geeft je een houvast om gestructureerd aan de slag te gaan met het optimaliseren van jouw pagina’s. Download hieronder onze Ecommerce SEO checklist.

Succes met het optimaliseren van je webshop! En heb je hulp nodig? Onze SEO specialisten helpen je graag.

Download de Ecommerce SEO checklist

Share

Categorieën

Heb je vragen?

Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen

SEO vraag stellen

Mis het niet

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip

"*" geeft vereiste velden aan

Heb je vragen?

Wil je meer weten over SEO? Kan je website een nieuwe impuls gebruiken?
Neem contact op

Onder ons

Team van SEO specialisten

Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.

Maak kennis met ons team

Deze klanten zijn ondersteboven van ons!

Renzo van Dongen

Renzo van Dongen

Digital content manager Peugeot

Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!

Marien van Stegeren

Eigenaar Kitcentrum

Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn  ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!

Marten Stellingwerf

Webmaster

Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.

Mark Prummel

SEO Specialist Stella Fietsen

Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!

Wij werken onder andere voor deze bedrijven

Word ook klant
peugeot

OnderBouwing

Mis geen enkele SEO tip
  • Inzichten en tips op het gebied van SEO
  • Voor beginners en gevorderden
  • Van experimenten tot ontwikkelingen bij Google en van
    best practices tot eigen cases
  • Een kijkje achter de schermen bij Onder

"*" geeft vereiste velden aan