SEO specialist
De SEO specialist is de ervaringsdeskundige, experimentator en ontdekker op het gebied van de organische vindbaarheid van websites via zoekmachines.
SEO specialist
Een SEO specialist zorgt voor de best mogelijke organische vindbaarheid van een website in de zoekmachines. SEO staat dan ook voor Search Engine Optimization (letterlijk vertaald: zoekmachine optimalisatie). Het doel van SEO is het verhogen van het aantal relevante bezoekers, het organische verkeer en het aantal conversies. De SEO specialist kijkt naar zaken als Techniek, Content en Autoriteit bij het verbeteren van de positie in de zoekmachine.
Wat doet een SEO specialist?
Een SEO specialist werkt zoals gezegd aan de organische vindbaarheid van websites. Dit betekent dat hij/zij ervoor zorgt dat een website, door middel van o.a. de juiste zoektermen, zo goed mogelijk gevonden wordt via de zoekmachines. Het doel hiervan is het verhogen van het websiteverkeer of het aantal conversies.
De term SEO klinkt tegenwoordig voor veel mensen bekend, maar welke werkzaamheden er onder vallen si voor mensen buiten het vak vaak onbekend. Het werken aan een verbeterde vindbaarheid van je website heeft namelijk onder andere te maken met de volgende onderwerpen:
- Content: spreek je de juiste doelgroep aan, klopt de content met wat je bezoekers verwachten? En maak je gebruik van structured data?
- On-Page SEO: dit gaat voornamelijk over de teksten, titels en beschrijvingen en koppen op de website. Welke informatie geef je je bezoekers en is het voor de bezoeker duidelijk waar op de pagina deze informatie te vinden is?
- Linkbuilding: we bekijken hoe het linkprofiel eruitziet, of er waardevolle links zijn naar je website en of hier kansen liggen.
- Techniek: hierbij werken we o.a. aan de laadtijd van de pagina’s, 404 pagina’s en de toegankelijkheid van je website.
Waarom heb ik een SEO specialist nodig?
SEO is een complex vak met een erg brede betekenis. De variatie op het gebied van informatiebronnen, oorzaken van problemen en oplossingen voor obstakels is enorm. SEO doe je er niet even bij, het is de fundering van je online marketingmix!
Een SEO specialist inhuren? Doe dit als je de best mogelijke resultaten wilt behalen. Wil je wel je SEO zelf doen, dan adviseren wij een SEO training te volgen. Kennis en ervaring zijn aanbevolen voor succesvolle resultaten!
Wat is het verschil tussen SEO en SEA?
SEO is een complex vak met een erg brede betekenis. De variatie op het gebied van informatiebronnen, oorzaken van problemen en oplossingen voor obstakels is enorm. SEO doe je er niet even bij, het is de fundering van je online marketingmix!
Een SEO specialist inhuren? Doe dit als je de best mogelijke resultaten wilt behalen. Wil je wel je SEO zelf doen, dan adviseren wij een SEO training te volgen. Kennis en ervaring zijn aanbevolen voor succesvolle resultaten!
Hoe werken we aan SEO?
De SEO expert maakt gebruik van diverse tools en plugins. Door middel van deze tools achterhalen wij relevante informatie zoals belangrijke zoektermen via Google Search Console of de waarden van het linkprofiel via Majestic. Omdat wij getraind en opgeleid zijn om deze informatie te kunnen vertalen en beoordelen, werken wij op het juiste tempo, resultaatgericht en spelen we snel in op onverwachte ontwikkelingen.
Zonder kennis of ervaring op het gebied van deze SEO tools is het lastig om te achterhalen waar je waardevolle gegevens vandaan haalt of wat je ermee aanmoet. Wij adviseren dus om altijd de hulp van een SEO specialist in te schakelen wanneer je gaat werken aan de organische vindbaarheid van jouw website.
Wil je weten hoe jouw website er voor staat? En of wij jouw kunnen helpen met het verbeteren van de vindbaarheid van jouw website? Vraag dan een live SEO scan aan!
Communiceren met zowel Google als de klant
Het is belangrijk om je website te optimaliseren voor zowel Google als de klant. Google is een robot, je klant is mens. Logisch dat deze 2 een verschillende manier van communicatie nodig hebben. Maar vergis je niet: ook Google wordt steeds slimmer in het lezen van teksten. Het is de kunst van de SEO specialist om hier de balans in te vinden, te zien of beiden op de juiste manier worden aangesproken en of zij beiden goed uit de voeten kunnen op de website; zowel op het gebied van de content als de navigatie.
Ook op technisch vlak moet je website goed in elkaar zitten. Denk bijvoorbeeld aan de structuur: voor de bezoeker moet het duidelijk zijn waar bepaalde informatie te vinden is of waar gerelateerde pagina’s te vinden zijn, voor Google is het belangrijk dat er logica zit in de paginastructuur EN dat iedere pagina verbonden is met andere pagina’s door middel van interne links. Is dit niet in orde, dan kan de GoogleBot doodlopen. Dit heeft vervolgens weer negatieve effecten op je zoekresultaten, omdat het de GoogleBot meer moeite kost om de website te lezen.
Het opzetten van een SEO strategie
Een SEO strategie opzetten doe je niet zomaar even. Het vraagt om een uitgebreid proces. Er is zorgvuldig onderzoek voor nodig en strategische keuzes zijn ook erg van belang. We leggen je graag uit in welke hoofdstappen het proces verloopt:
Onderzoeken
De SEO specialist van Onder achterhaalt wat er mis gaat op je website en welke zoekvraag veel potentie heeft. We onderzoeken de obstakels die Google op dit moment heeft in je website. We vergelijken data met het verleden en nemen concurrentiedata mee. Op basis van de uitkomsten van deze analyse maken we een plan waar we samen aan gaan werken.
Optimaliseren
De onderzoeken zijn afgerond en we hebben een plan over hoe we verder moeten met de website. We houden de afgesproken werkzaamheden voor de maand aan en starten met het optimaliseren van de website en het oplossen van (technische) problemen. Hierbij werken wij altijd samen met jou (en eventueel de webbouwer), door middel van bijvoorbeeld een briefing die jou helpt de wijzigingen door te voeren.
Analyseren
Nadat we de optimalisaties en aanpassingen hebben doorgevoerd, kunnen we na een bepaalde periode (afhankelijk van de werkzaamheden) analyseren of de aanpassingen en optimalisaties het gewenste resultaat hebben behaald. Dit doen we bijvoorbeeld door te kijken of de pagina een stijging laat zien in het aantal bezoekers of dat de positie van het zoekwoord is verbeterd.
Rapporteren
Vervolgens rapporteren we maandelijks de resultaten en brengen we advies uit over de op te pakken zaken voor de komende maand. Zo ben jij precies op de hoogte van wat er is gebeurd en wat de behaalde resultaten zijn.
Resultaten
De resultaten, daar doen we het natuurlijk voor. Stijgende lijnen en hogere posities in de zoekresultaten geven onze SEO experts energie! Onze klanten weten daar alles van, waarover je meer leest in onze testimonials.
Professioneel advies van onze SEO expert
Wil jij dat de SEO specialisten van Onder jouw website beoordelen op basis van huidige resultaten? Benieuwd waar jouw kansen liggen? Vraag dan onze gratis live SEO analyse aan! Deze live analyse of SEO quickscan voeren we bij elkaar aan tafel uit, met een kop koffie. We leggen je persoonlijk uit wat de kansen en verbeterpunten zijn voor jouw website. Zo is er alle ruimte voor al je vragen en onduidelijkheden!