SEO migratie: behoud je top posities in de zoekmachines

Voorkom verlies van verkeer bij de verhuizing van je website

Veel bedrijven verliezen veel van het verkeer op hun website bij de overgang naar een nieuwe website (website migratie) of de herstructurering van hun huidige website. Dat is funest voor je vindbaarheid, terwijl je daar waarschijnlijk al veel tijd en energie in hebt gestoken. Daarnaast is het ook onnodig, want met een gedegen SEO-migratie verlies je geen verkeer.

Op deze pagina:

SEO migratie bij SEO bureau Onder

Wat is een SEO migratie?

Op het moment dat je veel structurele wijzigingen doet binnen je website verandert daarmee ook de situatie voor Google. Het helpen van Google om deze situatie te begrijpen noemen we SEO migratie. Structurele wijzigingen en dus verschillende soorten migraties die hier onder vallen zijn bijvoorbeeld:

  • Verandering van domeinnaam (van domein.com naar domein.nl)
  • Verandering qua code en/of design
  • Verandering van CMS (van WordPress naar Magento)
  • Verandering in URL structuur
  • Combinaties van bovenstaande punten

Wat is het risico als je Google niet helpt met veranderingen?

Laten we zoveel mogelijk bij het oude houden

Iedere SEO specialist ooit

Bovenstaande quote is wel sprekend voor situaties die we meemaken, want net als mensen kunnen zoekmachines ook niet zo goed tegen verandering. Als je dan toch je website qua situatie gaat veranderen kun je maar beter Google zo goed mogelijk helpen om dit te begrijpen. Op het moment dat je Google niet helpt en geen SEO migratie doet verdwijnen je goede posities in Google als sneeuw voor de zon. Bij veel organisaties en merken is de website of webshop een belangrijk onderdeel van de business en dan doet organisch verkeer verliezen ontzettend veel pijn voor het bedrijfsresultaat.

Qua zichtbaarheid ziet een migratie zonder SEO hulp er als volgt uit:

Een website met meer dan $ 200.000 waarde in organisch verkeer die na migratie 70% van z’n verkeer en waarde inlevert
Meer dan 13.000 matchende zoektermen aan een website. En na livegang van de nieuwe website een terugval naar 4.000 matchende zoektermen

Bovenstaande situaties zijn niet uitzonderlijk: we worden vaak benaderd door organisaties die een aantal weken na livegang in de paniekmodus schieten omdat het organisch verkeer weg is.

Het SEO migratieplan: de stappen die je moet nemen in de migratie

Maar wat is dan wel de ideale manier om Google te helpen met het snappen van je migratie? En welke stappen moet je daar als website eigenaar of SEO specialist in nemen? We sommen de stappen van het SEO migratieplan voor je op:

Fase 1: voorbereiding en planning (pre migratie)

SEO meenemen in de plannen voor een nieuwe website of veranderende website raden wij altijd aan, maar is niet perse noodzakelijk. Denk bijvoorbeeld aan meepraten over een nieuwe structuur of het inventariseren welke content mee moet naar een nieuwe situatie. Voorbereidingen treffen voor een SEO migratie is echter wel noodzakelijk. De onderdelen in deze voorbereidings- en planningsfase zijn:

  • Het afstemmen van een datum voor livegang, het liefst in het laagseizoen qua business van de website
  • Het doen van een uitvoerige nulmeting van zoektermposities van de huidige zoektermen
  • Het analyseren van alle bestaande backlinks
  • Het uitvoeren van een uitgebreide crawl van de huidige website met zoveel mogelijk input van bronnen die URLs uit je website kennen (Search Console, Google Analytics, Ahrefs, etc.)
  • Het maken van een URL overzicht uit de crawl met eventueel SEO waarde per URL er aan toegevoegd
  • Het maken van een URL model van de nieuwe website + eventueel een toegang tot een testomgeving regelen

Geen website migratie is hetzelfde, maar dit zijn over het algemeen de belangrijkste stappen in deze fase. Het is vanzelfsprekend ook erg belangrijk om samen met elkaar (website eigenaar, SEO specialist en webbouwer) goede planningsafspraken te maken.

Fase 2: testfase (pre migratie)

Dit is de fase voor livegang van de nieuwe website of veranderende website. In deze fase gaat het erom dat je alles in het werk stelt om Google zo goed mogelijk te laten begrijpen welke pagina verhuist naar een nieuwe pagina. De onderdelen van deze fase zijn:

  • Het maken van een redirect file voor URLs die veranderen: koppel oude URLs uit het URL overzicht aan nieuwe URLs uit je URL model
  • Het aanpassen van de interne links in de testomgeving o.b.v. URLs die gaan veranderen
  • Het auditten van de testomgeving (check op crawlbaarheid en indexeerbaarheid, maar ook op de SEO elementen als tekst, meta titles, etc.)
  • Het fixen van een goede 404 pagina
  • Het fixen van een nieuwe XML Sitemap en het liefst ook een ‘oude’ XML Sitemap waarin alle veranderende oude URLs staan
  • Het testen van je redirect file in de testomgeving. Check of alle redirects werken en naar de naar de correcte bestemmingsURL verwijzen
  • Het informeren van andere stakeholders. Deel de redirect file bijvoorbeeld met je Google Ads bureau en e-mailmarketing/automation bureau

Fase 3: livegang (post migratie)

Het moment om op de knop te drukken is aangebroken. Tijd om iedereen je nieuwe website te laten zien! Deze fase bestaat uit de volgende onderdelen:

  • Het afstemmen met het hele projectteam over het moment van de livegang (het liefst niet op een vrijdag). En of het een soft launch (livegang voor een selectie gebruikers) of hard launch (livegang voor iedereen) gaat zijn
  • Het checken van Robots.txt en X-robots of Meta robots (noindex, nofollow)
  • Het aanmelden van XML Sitemaps in Search Console
  • Het crawlen van alle oude URLs die bekend zijn uit eerdere crawls
  • Het crawlen van de nieuwe website (vaak doen wij bovenstaande stappen in één)
  • Het doen van een ‘Change of Address’ in Search Console (alleen bij een migratie van domein naar domein)

In alle SEO migraties gaat er iets mis, ook bij migraties die volledig volgens het boekje verlopen. Het is altijd belangrijk om rekening te houden met SEO capaciteit en development capaciteit in deze fase

Fase 4: na livegang (post migratie)

Deze fase houdt sterk verband met fase 3 en loopt er ongemerkt in over. Want los van het feit dat SEO een continue proces is kun je in deze fase ook je SEO migratie bijsturen. Deze fase bestaat uit de volgende onderdelen:

  • Het fixen (301 redirecten) van alle 404s die binnenkomen uit de crawl of in Google Analytics en Search Console
  • Het briefen van bugs (technische SEO issues) die uit de crawls van de live omgeving komen aan de developer
  • Het in de gaten houden van het indexdekking rapport in Search Console
  • Het monitoren van de resultaten (ranktracking, Google Analytics, Search Console, etc.)
  • Het updaten van belangrijke backlinks als je contact hebt met de eigenaren van de websites waar deze op te vinden zijn
  • Een plan maken hoe je de SEO posities na livegang verder omhoog gaat helpen

Voorbeelden van onze SEO migraties uit de praktijk

We doen bij Onder veel SEO migraties, van groot naar klein en van ingewikkeld naar overzichtelijk. We lichten een drietal migraties van de afgelopen tijd uit

Voorbeeld 1: Daka

Daka is een keten van sportwinkels + een vrij grote webshop. Ze zijn gespecialiseerd in veel productgroepen en met name ook erg sterk in wintersportartikelen. Het marketingteam van Daka klopte bij ons aan om te ondersteunen in de webshop migratie die aanstaande was.

  • Platform migratie van Xsarus TableTop naar Magento2
  • Veel veranderingen in URL structuur + een veranderende productURL structuur
  • Redesign + code veranderingen
  • Veel URLs: voor livegang lag het aantal in de tienduizenden

De nieuwe situatie van Daka verschilde dusdanig dat Google daar in het begin wel moeite mee had, maar na bijsturen met technische wijzigingen en content aanvullingen hadden we weer een stijgende lijn te pakken, net op tijd voor het post pandemie wintersport seizoen van begin 2022.

De inschatting van organische traffic voor Daka.nl met de livegang naar de nieuwe situatie aangegeven met de roze pijl

Voorbeeld 2: Industore

Industore is een technische groothandel met een flinke webshop. Industore is gespecialiseerd in een aantal nichemarkten en dus ook met name vindbaar op technische producten. Organische traffic is belangrijk voor Industore.

  • Platform migratie van een custom platform naar Opencart
  • Weinig veranderingen in URL structuur
  • Code veranderingen en veel technische SEO verbeteringen

Industore was ook een typische migratie uit het boekje: alle onderdelen zijn strak afgewerkt door ons zelf, Industore en de aangesloten developer. Toch zie je een klein dipje na livegang gevolgd door een mooie stijging in organische zichtbaarheid.

De inschatting van organische traffic voor Industore.nl met wederom een roze pijl die het moment van migreren aangeeft

Voorbeeld 3: Internetvergelijk.nl

Internetvergelijk.nl is een vergelijkingsplatform voor internet-, televisie- en telefoonabonnementen. Het platform leunt sterk op organische traffic en was en is goed vindbaar op allerlei zoektermen die aansluiten bij de oriëntatiefase van de doelgroep.

  • Veranderingen in URL structuur tijdens deze migratie
  • Redesign + layout wijzigingen
  • Overgang van HTML naar JavaScript framework (waar we gelukkig op tijd achter kwamen)

Het meest spannende aspect van de migratie van Internetvergelijk.nl was de overgang van pagina’s in HTML naar een JavaScript framework. We konden gelukkig in de testomgeving uitvoerig testen met een Prerender oplossing die nog steeds goed werkt. De overgang is nauwelijks te zien in de resultaten, want de organische traffic is nog steeds stijgende.

De inschatting van organische traffic voor Internetvergelijk.nl met de roze pijl rond de livegang

Hoe kunnen we je helpen: onze SEO migratie dienstverlening

We zien SEO als een ambacht en de SEO migratie dienstverlening is daar zeer zeker een onderdeel van. We helpen je daar dus graag mee. Elke website en elke situatie is anders, dus hoe gestructureerd we migratieplannen ook uitvoeren: een SEO migratie is maatwerk. We helpen veel klanten met SEO migratie op de drie volgende varianten:

  1. Een uitgebreid SEO migratieplan incl. uitvoer: we nemen hiermee veel werk uit je handen, want we maken zelf in dit geval de redirect files en zijn leidend als het gaat om het migratieproject
  2. Een SEO migratieplan o.b.v. advies: de focus ligt in deze variant op advies: het uitvoerende gedeelte ligt bij jullie als klant. Dat we exact briefen wat er moet gebeuren, controleren en uitgebreide output leveren o.b.v. crawls staat natuurlijk buiten kijf
  3. SEO migratie na livegang: je kunt ook ‘puinruimen’ na livegang. Er kloppen regelmatig website eigenaren aan die een deel van het verkeer kwijt zijn door geen rekening te houden met SEO migratie. Met terugwerkende kracht is er door technische wijzigingen en content wijzigingen nog veel te redden.

Kunnen we jouw organisatie hiermee helpen? Neem dan contact met ons op!

Zelf aan de slag met een SEO migratie: de checklist

We delen graag onze kennis met je. Dus wil je zelf aan de slag met een SEO migratie checklist en ons stappenplan volgen naar eigen inzicht? Download dan de SEO website migratie checklist van Onder. Succes niet gegarandeerd uiteraard :)

Download de technische SEO checklist

Andere diensten

Heb je vragen?

Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen

SEO vraag stellen

Mis het niet

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip

Richard Schenderling

Webshop Manager

Dankzij goede analyses en een uitgebreid redirect plan van Martijn en zijn team, hebben wij een vlekkeloze replatforming gehad waarbij DAKA overgestapt is naar Magento. De adviezen aan het contentteam van DAKA hebben gezorgd voor een betere URL-structuur, categorie omschrijvingen, meta titles en descriptions. De bereikbaarheid en kennis van Onder is zeer goed en om deze reden kan ik Onder absoluut aanraden als SEO-partner.

Bart Spronk

Co-founder Finner

Op SEO gebied heeft Finner behoorlijk wat kennis opgebouwd door de jaren heen. Het was daarom niet makkelijk om een goede sparringpartner te vinden. In Martijn hebben wij die zeker gevonden. Bij de migratie naar een nieuw domein en website heeft hij ons uitstekend geholpen. Hij is inhoudelijk sterk, eerlijk en een fijn persoon.

Jeroen Horstman

COO

Martijn is een prettig persoon om mee te werken, hij denkt mee en komt proactief met advies. Voor Weflycheap zijn we overstapt van een WordPress website naar een geheel nieuwe website met headless CMS. Martijn heeft ons geholpen om de datamigratie (en dat was nogal wat) in goede banen te leiden, zonder onze SEO posities te verliezen. Hij heeft meegekeken in het optimaliseren van onze front-end en snelheid van de website en hij heeft ons getraind in het uitvoeren van SEO analyses e.d. Kortom een hele prettige samenwerking waar we veel aan hebben!

Wij werken onder andere voor deze bedrijven

Word ook klant
peugeot

OnderBouwing

Mis geen enkele SEO tip
  • Inzichten en tips op het gebied van SEO
  • Voor beginners en gevorderden
  • Van experimenten tot ontwikkelingen bij Google en van
    best practices tot eigen cases
  • Een kijkje achter de schermen bij Onder