9+
Illustratie van blog over 404's opsporen.

[How to] Spoor je oude 404’s met externe backlinks systematisch op

Het opsporen en corrigeren van oude 404-pagina’s met externe backlinks kan erg waardevol zijn voor jouw rankings. Deze 404-pagina’s zijn niet alleen een gemiste kans voor waardevol verkeer, maar kunnen ook de geloofwaardigheid en gebruikerservaring van je site schaden. Daarnaast weegt Google de kwaliteit van jouw externe backlinks zwaar mee in zijn rangschikking algoritme. Dus het identificeren en corrigeren van deze fouten kan een aanzienlijke impact hebben op je SEO-prestaties. 

Zeker als je een grotere webshop hebt met een wisselend assortiment kan het lastig zijn om je backlinks structureel te controleren. Ook geeft je standaard ‘broken link checker’ meestal geen compleet beeld. Daarom vind je hier een eenvoudig stappenplan (met dank aan Daniel Foley Carter) om je te helpen de oude 404’s die Google zelf heeft gevonden op te sporen en te checken op waardevolle backlinks.

Wat heb je nodig?

  • Google Search Console
  • Ahrefs (andere tools als Semrush en Moz hebben vergelijkbare opties)
  • Majestic (of een neusje voor goede links)

Het stappenplan:

  1. Toegang tot Google Search Console: Start door in te loggen op je Google Search Console account.
  2. Vind de 404-fouten: Kies ‘Pagina-indexering’ en vervolgens ‘Niet gevonden 404’ om een overzicht te krijgen van pagina’s die Google niet kan vinden.
  3. Exporteer data: Exporteer de eerste 1000 regels van deze 404-fouten naar een Google Spreadsheet voor een gedetailleerde analyse.
  4. Verzamel URL’s: Kopieer de eerste 200 URL’s uit deze lijst naar een aparte lijst voor verdere analyse.
  5. Gebruik Ahrefs voor Batch analysis: Ga naar Ahrefs, selecteer ‘More’ in het bovenste menu, en dan ‘Batch analysis’. Hier kun je deze 200 URL’s plakken en analyseren.
  6. Exporteer en analyseer: Voer de analyse uit en exporteer de resultaten naar een CSV-bestand.
  7. Herhaal voor alle URL’s: Herhaal dit riedeltje met de volgende sets van 200 URL’s, totdat je alle URL’s hebt gehad. 
  8. Consolideer gegevens: Open al je CSV-bestanden en kopieer de gegevens naar een enkele Google Spreadsheet.
  9. Filter en Sorteer: Gebruik in je spreadsheet de optie ‘Gegevens > Een filter maken’. Filter dan op domeinen met externe links > groter dan nul.
screenshot searchconsole 404 pagina's
screenshot ahrefs snelle batch analyse

Nu heb je een overzicht van alle 404’s met externe links.

Vervolgstappen:

Bekijk de backlinks met tools als Majestic of Ahrefs om te beoordelen in hoeverre ze waardevol zijn. Een waardevolle backlink heeft een goede Trust Flow, Citation Flow en ligt bij voorkeur in lijn met het onderwerp van jouw website. Daarnaast is het prettig als er organisch verkeer op de backlink komt. 

Redirect URL’s: Voor URL’s met (waardevolle) externe links, pas een 301 redirect toe naar de meest relevante pagina op je website. Voor URL’s zonder externe en interne links, verander de HTTP-status naar 410 (Gone). Ze worden dan gedeïndexeerd.  

Validatie: Dien een validatie verzoek in via Search Console.

Wachten en herhalen: Wacht tot de wijzigingen zijn verwerkt en gevalideerd. Daarna kun je het stappenplan herhalen voor nieuwe 404-fouten.

Goed bezig!

Door dit gestructureerde stappenplan te volgen, kun je heel effectief de SEO-gezondheid van je website verbeteren en de gebruikerservaring optimaliseren. Ook heb je misschien nog wat aan je linkbuilding campagne van vorig jaar!

Heb je hulp nodig met het vinden van jouw 404’s met gebroken backlinks of met SEO in het algemeen? Schroom dan niet om even aan de bel te trekken!

Heb je vragen?

Wil je meer weten over SEO? Kan je website een nieuwe impuls gebruiken?
Neem contact op

Onder ons

Team van SEO specialisten

Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.

Maak kennis met ons team

Deze klanten zijn ondersteboven van ons!

Renzo van Dongen

Renzo van Dongen

Digital content manager Peugeot

Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!

Marien van Stegeren

Eigenaar Kitcentrum

Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn  ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!

Marten Stellingwerf

Webmaster

Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.

Mark Prummel

SEO Specialist Stella Fietsen

Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!

OnderBouwing

Mis geen enkele SEO tip
  • Inzichten en tips op het gebied van SEO
  • Voor beginners en gevorderden
  • Van experimenten tot ontwikkelingen bij Google en van
    best practices tot eigen cases
  • Een kijkje achter de schermen bij Onder

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.