Black hat seo
Tristan Staal

Tristan Staal

SEO Specialist
4-11-2022 (Content)marketing

Black hat SEO: the EAT edition

In de klassieke cowboy films dragen de bad guys een zwarte hoed en de good guys een witte. Zo kon oma op het zwart-wit beeld goed zien wie nu wiens saloon aan het beroven was. SEO heeft deze termen geleend en in ons vakgebied staan ze voor het onderscheid tussen websites optimaliseren volgens de richtlijnen van Google en het optimaliseren door Google om het tuintje te leiden. 

Omdat de kwaliteitseisen (E-A-T) voor sommige topics steeds zwaarder worden, moeten Black hat SEO’s steeds creatiever worden om toch goed en snel te ranken. Dit blog laat je zien welke trucs er tegenwoordig uit de kast worden uitgehaald om toch hoog te ranken. We leggen ook uit waarom dit voor ons SEO bureau geen houdbare strategie is! 

Wat is Black hat SEO?

Black hat SEO is net zo oud als dat Google webpagina’s aan het ranken is. Google heeft daarom zelf nadrukkelijk aangegeven in de richtlijnen wat er onder Black hat SEO wordt verstaan. Hieronder drie klassieke methodes:

Cloaking   

Dit is het tonen van andere content aan websitebezoekers dan aan de zoekmachine. Je toont bijvoorbeeld zoekwoorden met veel volume aan Google om bezoekers te trekken, terwijl je in feite klanten voor je product zoekt. 

Een van de eerste manieren om Google te foppen was het plaatsen van verborgen teksten of links op de pagina. In deze tekst plaatste je dan veel keywords die je dezelfde kleur gaf als de achtergrond. Google dacht dat er op deze pagina veel informatie te vinden was over het keyword en je pagina ging als een raket. Inmiddels herkent Google dit en word je ervoor gestraft. 

Link schemes en overdadige linkbuilding

Toen bekend werd dat het aantal backlinks een belangrijke factor werd voor de ranking nam linkbuilding een vlucht. Ondanks dat Google je afstraft als je onnatuurlijk aan linkbuilding doet, kun je nog steeds ‘pakketten’ met backlinks kopen. Andere linkbuilding manieren zijn het volstoppen van footers met links, posts op fora met links en persartikelen ergens anders laten plaatsen die vol zitten met links.

Wij zien dat sommige van deze linkbuilding manieren soms snel resultaat bieden, vooral bij keywords met een lage concurrentie. Op de lange termijn is het echter niet duurzaam omdat Google registreert dat er binnen korte tijd veel backlinks zijn bijgekomen. Het is dan ook beter om tijd te stoppen in het verdienen van kwalitatief goede backlinks van autoriteiten binnen jouw sector. 

Doorway pagina’s

Zogenaamde Doorway pagina’s zie je ook nu nog vaak terug. Dit zijn pagina’s die speciaal zijn opgezet om hoog te ranken in Google, om de bezoekers vervolgens te leiden naar een pagina die waarschijnlijk niet overeenkomt met hun zoekintentie.   

Een goed voorbeeld vind ik nog altijd de dienst+plaatsnaam pagina’s. Je zoekt bijvoorbeeld op wijnproeverij in Zwolle maar komt uit op een wijnhandelaar 200 km verderop. Ook dit werkt – als de concurrentie laag is – nog wel. Als je concurreert met bedrijven die daadwerkelijk in de plaats gevestigd zijn wordt het al moeilijker.

Hieronder nog meer door Google afgekeurde Black hat technieken.

  • Automatische gegenereerde content gebruiken om rankings te manipuleren
  • Veel pagina’s creëren met weinig originele content
  • Valse redirects
  • Deelnemen in affiliate programma’s zonder toegevoegde waarde te genereren
  • Misbruik maken van structured data markup

E-A-T en Black Hat SEO

Google’s vaste volgers weten dat er voor zogenaamde Your Money or Your Life websites strengere kwaliteitseisen gelden om hoger te ranken. Je moet daarom van goede huize komen om hoog te ranken op onderwerpen die de zoeker aanzienlijk kunnen schaden als er foutieve informatie over wordt gepubliceerd. Voorbeelden zijn websites over gezondheid, nieuws en financiën.  

Om hoog te ranken dien je daarom expertise en autoriteit te laten zien over het topic. Expertise laat je bijvoorbeeld zien door je eigen referenties en die van je werknemers te vermelden op de pagina. Autoriteit bouw je op als andere experts over jouw bedrijf of merk schrijven of jouw werk citeren. 

Je merkt al dat je dit niet zomaar voor elkaar hebt met wat on-page aanpassingen. Hier moet carrière voor zijn gemaakt, onderzoek voor zijn gedaan of een naam voor zijn opgebouwd. Google’s algoritme probeert de credentials te herkennen bijvoorbeeld in pagina’s met biografieën, review websites, informatie uit andere gecertificeerd bronnen en het volgen van backlinks van autoriteiten.

Waarom Black Hat SEO voor E-A-T?

In deze tijd waarin crisis na crisis zich opvolgt, kon je goed verdienen aan bijvoorbeeld mondkapjes, neussprays, elektrische kachels of nieuws over bepaalde virussen. Dit zijn onderwerpen die mensen kunnen schaden als ze verkeerd worden voorgelicht en dus zijn ze onderhevig aan Googles verhoogde kwaliteitsnormen (YMYL). Je ziet daarom bij zoekopdrachten als corona of voedingssupplementen dat betrouwbare instanties als het voedingscentrum of het RIVM op de topposities staan. Als je in korte tijd tussen dit soort hoogkwalitatieve websites terecht wil komen zonder de juiste expertise moeten er dus trucs worden uitgehaald! Hieronder drie veel voorkomende trucs.   

Verzonnen experts met nepreferenties 

Google prefereert websites met expertise bij een YMYL topic. Je kunt expertise tonen door Google te laten weten dat een productmanager of andere productexperts met de juiste credentials de tekst heeft geschreven of gereviewd. 

We zien regelmatig dat websites Google op dit gebied om het tuintje proberen te leiden. Dit doen ze door nep auteurs achter blogs te zetten. In de blogs worden dan producten aangeprezen die een extra zetje nodig hebben in de rankings. Soms zijn er ook onsite nep bio’s te zien die expertise zouden moeten aantonen. 

Gelukkig doorzien veel bezoekers dit al en zijn er diverse websites zoals klacht.nl waar je dit kunt aangeven. 

Een klacht van www.klacht.nl

Fake profielen bij externe partijen 

Google controleert de informatie die er op externe partijen staat niet allemaal zelf, maar gaat uit van het zelfregulerend vermogen van de partner. Een link naar een LinkedIn profiel is voor Google een kwaliteitsfactor om content te beoordelen. Google gaat er simpelweg vanuit dat LinkedIn de nepprofielen eruit haalt. Uit bovenstaande klacht zie je helaas dat er ook LinkedIn profielen zijn opgezet met niet bestaande mensen gelieerd aan de beste universiteiten. Compleet met nep foto en met lijst met (echte) connecties! 

Google heeft tegenwoordig een functie om te zien of foto’s ergens anders op het internet staan (Reverse Image Search). Zo kun je zien of de foto misschien van een stock website komt. Echter, de doorgewinterde black hatter weet dit en gebruikt filters om deze tool weer in de war te brengen.  

Verdachte reviews

Google legt erg veel nadruk op reviews. Dat is niet gek omdat uit onderzoek is gebleken dat consumenten er veel waarde aan hechten. De sterren staan soms al te blinken bij de zoekresultaten en het algoritme is gevoelig voor reviews van nieuwe producten. Een nieuw restaurant bijvoorbeeld heeft daarom veel belang bij een aantal goede reviews voor de ranking en de CTR in Google. 

Ondanks dat ondernemers er nu wettelijk op moeten toezien dat reviews echt zijn, is de kans groot dat je zelf al veel nep reviews hebt gelezen. En zolang er bedrijven reviews verkopen zal dit waarschijnlijk niet veel minder worden. Overigens hoeven deze verkochte reviews natuurlijk niet allemaal nep te zijn. Feit is wel dat de reviewers op deze manier een commercieel belang hebben bij de gereviewde bedrijven. En zo te zien ontvangt de verkoper van de reviews zelf ook graag weer een positieve review van zijn klanten.

Je zult dus zelf scherp moeten zijn op de beoordeling van reviews of wat meer onderzoek moeten doen naar het betreffende product. Hieronder een paar tips om reviews met een korreltje zout te nemen.  

  • Overdreven veel 5 sterren reviews binnen een korte tijd, voornamelijk bij een nieuw product.
  • De volledige productnaam wordt overdreven vaak genoemd in de review.
  • De registratiedatum van de reviewer is erg recent.
  • De 5 sterren reviews bevatten een heel korte toelichting.

Waarom je geen Black hat SEO moet gebruiken

Google vindt black hat SEO uiteraard niet leuk, het gaat in tegen de service voorwaarden. Het is een commercieel bedrijf dat leeft van de verkoop van onder meer advertenties. Slechte zoekresultaten die de zoekers bovendien kunnen schaden zou funest zijn voor het verdienmodel.  

Vandaar dat als Google black hat SEO technieken ontdekt er een straf volgt en de website voor langere tijd nauwelijks meer vindbaar is. Het is daarom geen duurzame manier om te werken aan je autoriteit. 

Een andere reden is dat bezoekers uiteindelijk je website links laten liggen als de content niet in overeenstemming is met waar ze naar op zoek zijn. Je krijgt misschien veel verkeer in korte tijd, maar bezoekers zijn een korte tijd op je website en keren niet terug. Slechte content, al zijn het maar een paar pagina’s binnen een domein, is daarom slecht voor je merk en slecht voor je bedrijf.  

Pas daarom ook op met shady SEO bureaus die veel resultaat beloven in korte tijd. Ze bedienen zich zeer waarschijnlijk van eerder besproken trucs. Vraag altijd naar de stappen die gezet worden in het SEO traject en ga in zee met een bureau dat echt transparant is!

Share

Categorieën

Heb je vragen?

Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen

SEO vraag stellen

Mis het niet

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip

"*" geeft vereiste velden aan

Heb je vragen?

Wil je meer weten over SEO? Kan je website een nieuwe impuls gebruiken?
Neem contact op

Onder ons

Team van SEO specialisten

Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.

Maak kennis met ons team

Deze klanten zijn ondersteboven van ons!

Renzo van Dongen

Renzo van Dongen

Digital content manager Peugeot

Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!

Marien van Stegeren

Eigenaar Kitcentrum

Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn  ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!

Marten Stellingwerf

Webmaster

Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.

Mark Prummel

SEO Specialist Stella Fietsen

Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!

Wij werken onder andere voor deze bedrijven

Word ook klant
peugeot

OnderBouwing

Mis geen enkele SEO tip
  • Inzichten en tips op het gebied van SEO
  • Voor beginners en gevorderden
  • Van experimenten tot ontwikkelingen bij Google en van
    best practices tot eigen cases
  • Een kijkje achter de schermen bij Onder

"*" geeft vereiste velden aan