Tristan Staal

Tristan Staal

SEO Specialist
23-6-2022 Overig

More to E-A-T at Friends of Search ‘22

E-A-T is al een paar jaar een erg actueel topic en bleef ook bij Friends of Search niet onbesproken. Expert Lily Ray (Amsive Digital) deelde de laatste inzichten op het podium en volgens haar moet E-A-T inmiddels de backbone zijn van elke SEO strategie. Sterker nog, “Elke SEO die zich nog niet in dit onderwerp heeft verdiept, heeft zitten slapen of in elk geval niet genoeg aandacht geschonken aan wat Google aan het uitspoken is,” aldus Lily. Hieronder een verslag van haar presentatie compleet met wat je volgens haar gelijk moet doen aan je website!  

Lily Ray: SEO of DJ?

Lily Ray heeft 12 jaar SEO ervaring en is Senior SEO Director & Head of Organic Research bij Amsive Digital. Een digitaal marketing bureau uit New York. Ze leidt naar eigen zeggen een dubbelleven aangezien ze ook DJ en drummer is in haar vrije tijd. Tijdens FOS’22 biechtte ze op dat ze eerder op deze locatie was geweest voor een techno feest! 

Waarom ook alweer E-A-T?

Google wil al sinds jaar en dag gebruikers zo goed mogelijk bedienen met kwalitatief hoogwaardige zoekresultaten. Dit is zeker van belang bij onderwerpen waarbij het gaat om bijvoorbeeld je gezondheid, je geluk, je financiële situatie of je veiligheid (Your Money – Your Life onderwerpen). Zo wil je bijvoorbeeld niet op de website van Giel Beelen belanden als je zoekt naar hoeveel paracetamol je per dag mag innemen. Verder wil Google ook geen fake news tonen of gebruikers naar websites verwijzen waar ze worden opgelicht. 

Het ultieme scenario voor Google zou daarom zijn dat het algoritme zelf kan beoordelen of getoonde informatie (wetenschappelijk) klopt of niet. Momenteel kan dit nog niet, maar de E-A-T normen en de laatste ontwikkelingen zijn wel stappen in die richting.  

E-A-T: Geen score maar een kwaliteitsnorm

E-A-T staat voor Expertise, Authoritativeness and Trustworthiness. Dit zijn drie elementen die Google terug wil zien op websites. E-A-T houdt ons ook al een tijd bezig en is een wezenlijk onderdeel van onze SEO adviezen. Wij schreven er eerder dit artikel over: Google core update en het verbeteren van E-A-T

Er hangt geen concrete waarde aan E-A-T die je met een paar content aanpassingen snel kunt beïnvloeden. E-A-T zijn kwaliteitsnormen die door Google gebruikt worden bij kwaliteitsevaluaties van de zoekresultaten. Deze evaluaties worden jaarlijks uitgevoerd. Tienduizenden testers zijn van tevoren getraind op deze normen. Vervolgens zoeken, bezoeken en beoordelen ze websites en content op E-A-T. De feedback uit deze evaluaties wordt gebruikt om het algoritme te verbeteren, maar wel uitsluitend als een achteraf controle check. Google onderzoekt op deze manier of de websites die in de zoekresultaten verschijnen, dankzij het algoritme, ook betrouwbaar en kwalitatief hoogwaardig is volgens echte mensen.

Wat zijn de laatste E-A-T ontwikkelingen?

Bij Google is er dus veel ontwikkeling op E-A-T gebied. Voorbeelden zijn er genoeg van gerenommeerde websites die in de rankings ineens hard onderuit gingen na de ‘Medical’ update terwijl ze SEO technisch wel goed in elkaar zaten. Websites die in voorgaande jaren echter transparant waren over hun content wonnen doorgaans de slag om de hoog competitieve organische zoekresultaten. Het was voldoende om te laten zien wie de schrijver van de content was en of je reviews kreeg van (op hun beurt weer) betrouwbare experts in het veld. Kort gezegd moest het volstrekt helder zijn waarom je de schrijver en de content kon vertrouwen.

Volgens Lily Ray geldt deze transparantie norm nog steeds, maar ze ziet in toenemende mate dat Google identificeert wie de ‘true experts’ en de websites zijn met hoge autoriteit binnen een vakgebied. Google beschikt al langer over manieren om experts en autoriteiten te identificeren en noemt deze ‘entiteiten’. Daarbij kan ze natuurlijk eenvoudig zien wat de relatie is tussen deze entiteiten. Volgens Lily Ray begon dit al meer dan 10 jaar geleden met de introductie van Google Author Rank en later de Knowledge Graphs. Maar ook daarbuiten is Google in staat om ‘entiteiten’ te identificeren (Wil je weten of jij al een entiteit bent of hoe je het kan worden? Maak dan gebruik van deze handige tool.) 

Het is dus niet meer genoeg om alleen (snelle) E-A-T verbeteringen door te voeren aan je website om de slag te winnen. Je moet structureel bouwen aan je merk en aan je experts met autoriteit op een onderwerp: 

  • Een website of expert moet een langere tijd autoriteit hebben getoond over het onderwerp door (bijvoorbeeld) meerdere jaren content van hoge kwaliteit te hebben geschreven. 
  • Een website moet voornamelijk backlinks hebben van andere websites met een hoge autoriteit. 
  • Een website of expert moet diepgang tonen over het onderwerp door over content te beschikken die gaat over meerdere aspecten van het onderwerp. 
  • Echter, teveel onderwerpen werkt nadelig want Google lijkt expertise in een niche te prefereren boven expertise over meerdere onderwerpen. 

Om bovenstaand te illustreren gaf Lily Ray het voorbeeld van Cesar Millan, de hondenfluisteraar met een eigen TV serie uit de VS. Hij rankt momenteel in Amerika zeer hoog op tal van hondengedrag zoektermen (“biting puppy”). Dit terwijl elke andere dierenarts net zoveel verstand heeft van wat er met je puppy aan de hand kan zijn. Volgens Lily Ray wint Cesar Millan op deze zoektermen van gerenommeerde dierenartswebsites omdat de dierenartsen een veel breder (te breed) palet aan kennis demonstreren. Daarnaast speelt mee dat dierenartsen meestal publiceren in algemene dierenartsmagazines of kranten. Backlinks vanuit deze algemene bronnen lijken het af te leggen tegenover specifieke bronnen. Cesar Millan heeft het met zijn video’s, blogs en TV afleveringen vaak heel gericht over gedragsproblemen bij honden. Inmiddels wordt hij natuurlijk ook overal geciteerd en beschikt hij over een dermate sterk profiel dat het ook moeilijk is om met zijn website te concurreren.

De take-away E-A-T tips 

Hoewel E-A-T dus geen concrete score is, kun je natuurlijk wel je website optimaliseren. Google kan (nog) niet beoordelen of de informatie die je presenteert wetenschappelijk klopt of dat een expert ook daadwerkelijk expert is. Wel kan Google vermoeden dat de informatie correct is als de juiste entiteiten worden genoemd. Zorg er dus voor dat de profielen van je merk, de experts of de mensen die schrijven prominent op je website staan met alle relevante achtergrondinformatie (certificaten, diploma’s, erkenningen, reviews). Dit zorgt voor een gevoel van zekerheid bij je gebruikers (en de zoekmachine!) dat de content veilig, betrouwbaar en accuraat is. Maak zo transparant mogelijk hoe er geld wordt verdiend met de website.  

Daarbij komt nu dus wel dat de experts een robuust profiel moeten blijven onderhouden en unieke, kwalitatieve content moeten blijven leveren op het gebied of op onderwerpen waar ze bewezen verstand van hebben. Putten uit bronnen van andere autoriteiten blijft ook belangrijk aangezien Google niet alleen kijkt naar de E-A-T van de website zelf maar zeker ook naar degenen die hebben bijgedragen aan de content.

En dit wat je verder kunt doen:

  1. Kijk waar jouw E-A-T kracht zit door de SEO prestaties te vergelijken van je categorieën, subcategorieën, tags en breadcrumbs. Verwijder eventueel de slecht presterende content.
  2. Zorg ervoor dat de interne experts van het bedrijf waar je voor of mee werkt zichtbaar worden voor Google. Maak (in overleg) een personal brand van ze!
  3. Toon robuuste, onderbouwde, duidelijke en consistente auteurs/experts biografieën door de hele website heen.
  4. Schrijf originele content, met een degelijk vooronderzoek en originele perspectieven. Schrijf dus niet alleen op wat anderen al hebben geschreven.  

Let wel op, ook al ben je inmiddels een doorgewinterde expert in je niche, als de kwaliteit van je content op andere vlakken achterblijft, kun je hiervoor afgestraft worden in de rankings. 

Tot slot: de belangrijkste SEO uitdagingen 

Volgens Lily Ray is Google steeds beter in staat om informatie te halen uit verschillende formats en uit verschillende talen. Daarbij komen er steeds meer SERP features die niet altijd even prettig zijn voor de hoeveelheid clicks op de organische resultaten. Ze doelt hiermee op de BERT update waarbij stukken tekst uit websites als antwoord op zoekvragen worden geplaatst op Google’s 0 positie. Hierdoor wordt de strijd om de hoogste organische plekken steeds intenser. Het is daarom belangrijk om niet alleen te focussen op de zoekresultaten maar ook -indien dat logisch is voor je website- in te zetten op video, audio, podcasts en meertalige content. Ray geeft daarom aan om als SEO specialist gebruik te maken van tools die per zoekterm ook de SERP tonen zoals SemRush zodat je precies ziet wat een keyword doet en hoe je er op kan inspelen.

Wil jij advies hebben over hoe je E-A-T kunt oppakken voor jouw bedrijf? Neem dan contact op met Onder! Wil je eerst meer weten over E-A-T en zelf aan de slag? Wij hebben een handige checklist gemaakt voor E-A-T om ervoor te zorgen dat Google jouw expertise niet kan missen!

Share

Categorieën

Heb je vragen?

Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen

SEO vraag stellen

Mis het niet

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip

Heb je vragen?

Wil je meer weten over SEO? Kan je website een nieuwe impuls gebruiken?
Neem contact op

Onder ons

Team van SEO specialisten

Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.

Maak kennis met ons team

Deze klanten zijn ondersteboven van ons!

Renzo van Dongen

Renzo van Dongen

Digital content manager Peugeot

Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!

Marien van Stegeren

Eigenaar Kitcentrum

Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn  ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!

Marten Stellingwerf

Webmaster

Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.

Mark Prummel

SEO Specialist Stella Fietsen

Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!

Wij werken onder andere voor deze bedrijven

Word ook klant
peugeot

OnderBouwing

Mis geen enkele SEO tip
  • Inzichten en tips op het gebied van SEO
  • Voor beginners en gevorderden
  • Van experimenten tot ontwikkelingen bij Google en van
    best practices tot eigen cases
  • Een kijkje achter de schermen bij Onder