Interne linkstructuur verbeteren op je website
Mariska Snoek

Mariska Snoek

Content & SEO Specialist
18-5-2022 (Content)marketing

De ins en outs van een goede interne linkstructuur

De website structuur is de basis van een website. De structuur van je website kun je vergelijken met een huis. Hoe steviger de fundering staat, hoe steviger het huis (website). Voor zowel bezoekers als Google is een logische en gestructureerde website belangrijk. Maar waarom? En hoe ga je hiermee aan de slag? Dat leg ik je hieronder uit, inclusief 7 tips.

Wat is interne linkstructuur?

De interne linkstructuur van je website zijn alle interne links die verwijzen naar andere belangrijke pagina’s op je website. Hierdoor geef je linkwaarde (in SEO termen ook wel link-juice genoemd) mee aan de pagina’s waarnaar je verwijst. 

Interne links hebben standaard een ‘dofollow’ tag. Hierdoor begrijpen de zoekmachines dat de linkjes gevolgd mogen worden. Wil je dat een pagina achter de link niet gevolgd wordt door de zoekmachine? Dan kun je gebruik maken van de no-index tag op deze pagina. Hierdoor geef je de pagina een ‘nofollow’ tag mee. 

SEO spinnenweb

De meeste waarde wordt gegeven aan de homepage. Van daaruit kun je werken aan jouw SEO spinnenweb. Het is dus goed om deze zo logisch en gestructureerd mogelijk in te richten, zodat dit samenhang creëert tussen de pagina’s op je website. 

De linkstructuur op je website moet voor je bezoekers en voor de zoekmachines goed volgbaar zijn. In de meest ideale situatie kan een bezoeker in maximaal drie klikken vanuit de homepage naar de belangrijkste pagina’s op je website navigeren. 

Waarom is de interne linkstructuur belangrijk?

Met interne links maak je het zoekmachines makkelijker om je pagina’s te indexeren. De crawlers van de zoekmachines volgen tijdens een crawl de interne links die ze tegenkomen. Op deze manier ontdekken ze nieuwe pagina’s om te indexeren. Daarnaast wordt het voor de zoekmachine duidelijk welke pagina’s het belangrijkste zijn doordat ze veel interne links ontvangen. 

Uiteraard is de interne linkstructuur van je website ook belangrijk voor je bezoekers. Je wilt je website natuurlijk zo gebruiksvriendelijk inrichten en een duidelijke navigatie creëren. Interne links geven je de mogelijkheid om je bezoekers te sturen, wat ervoor kan zorgen dat je bezoeker langer op de website blijft en de kans op een conversie vergroot wordt. Zorg er wel voor dat je interne links op de conversiepagina zo min mogelijk afleiding creëren waardoor je bezoekers wegklikken, in plaats van de aankoop te voltooien bijvoorbeeld. 

Interne links dragen bij aan een betere vindbaarheid

Naast dat je een gebruiksvriendelijke website wilt inrichten voor je bezoekers, helpen interne links ook bij een betere vindbaarheid. Hoe meer interne links jouw website, of juist een specifieke pagina heeft, hoe meer waarde Google hier aan hecht.

Breng je huidige linkstructuur in kaart

Wil je jouw interne linkstructuur verbeteren? Dan is het goed om te starten met het in kaart brengen van de huidige situatie. Een goede manier om je huidige interne links te bekijken is Google Search Console. Handig, want dat is nog eens gratis ook. 

Search Console geeft precies weer welke pagina’s de meeste interne links ontvangen. En wanneer je op een pagina klikt kun je ook zien vanaf welke pagina’s de links komen. Handig wanneer je wilt zien of je belangrijkste pagina’s ook de meeste interne links krijgen.

Issues met interne links

Interne links zijn belangrijk voor je website. Zitten hier dus fouten in, dan kan dit schadelijk zijn voor de vindbaarheid van je website.

Broken links

Met interne links kun je de bezoekers van jouw website de juiste kant op sturen. Hierbij is het natuurlijk wel belangrijk dat de interne links up to date zijn en niet verwijzen naar een 404 pagina, oftewel een ‘broken link’. Naast dat dit een negatieve gebruikerservaring creëert voor de bezoeker, vinden zoekmachines dit ook niet leuk. Komt de crawler via een interne link op een 404 pagina terecht, dan verlies je onnodig crawlbudget en dat wil je voorkomen.

Heb ik ook broken links?

Wil je weten of jij ook broken links hebt? Ook dat kan met Search Console. Bij ‘Dekking’ krijg je inzicht in de pagina’s met fouten. Dit zijn pagina’s die niet geïndexeerd kunnen worden. Broken links kunnen daar dus de oorzaak van zijn.

Orphan pages

Pagina’s zonder interne links zijn zogenaamde ‘orphan pages’. Voor zoekmachines is het moeilijker om deze pagina’s te vinden omdat deze pagina’s geen verwijzing krijgen vanuit andere pagina’s. De orphan pages krijgen hierdoor ook geen SEO waarde mee. Crawlers kunnen deze pagina’ dan alleen bekijken via je XML sitemap of als je deze pagina’s zelf laat indexeren in Google Search Console. 

Om te zorgen dat al jouw pagina’s op je site gevonden worden, is het belangrijk dat iedere pagina minimaal één interne link krijgt. Op die manier maak je al jouw pagina’s onderdeel van de interne structuur van jouw website.  

Heb ik ook orphan pages?

Om erachter te komen of jij ook orphan pages hebt, zul je jouw website moeten crawlen. Een sitemap is hierbij belangrijk. Door je sitemap (en dus alle pagina’s van je website) te crawlen kom je erachter of er pagina’s bestaan die geen interne link ontvangen. Hiervoor zul je een tool moeten gebruiken, bijvoorbeeld Screamingfrog (gratis te gebruiken tot 500 URL’s). 

Tips voor het verbeteren van je interne linkstructuur

Om je te helpen met een goed plan voor het verbeteren van je interne linkstructuur, heb ik hieronder een aantal handige tips geformuleerd. 

Tip 1: Link het vaakste naar de belangrijkste pagina’s

Het aantal interne links naar een pagina is een signaal naar de zoekmachine welke pagina belangrijk is. Het geeft de positie van een pagina binnen de website aan. De belangrijkste pagina’s zouden dus ook de meeste interne links moeten ontvangen. 

Tip 2: Juist gebruik van ankerteksten

Wanneer je in je teksten verwijst naar een andere pagina, gebruik dan geen ankerteksten als ‘Klik hier’ of ‘Meer informatie’, maar gebruik de zoektermen waarop de pagina (waarnaar je verwijst) gevonden wordt. Verwijs je bijvoorbeeld naar de pagina over witte dames sneakers, gebruik dan ook als ankertekst ‘witte dames sneakers’. Op deze manier kan Google begrijpen wat het onderwerp is van de pagina waar je naartoe linkt. 

Dus geen: ‘Ben je op zoek naar witte dames sneakers? Klik hier’, 
maar: ‘Kijk ook eens bij onze witte dames sneakers’. 

Tip 3: Pas je hoofdmenu aan

Kijk eens kritisch naar je website. Staan de belangrijkste pagina’s in het hoofdmenu? En staan er relevante en belangrijke pagina’s onder het drop-down menu? Mogelijk worden er onbelangrijke pagina’s momenteel intern gelinkt vanuit je hoofdmenu, of ontbreken hier juist belangrijke pagina’s.

Tip 4: Optimaliseer je footer

Een makkelijke manier om je belangrijkste pagina’s meer interne links te geven, is door deze te plaatsen in je footer. Let op; dit moet natuurlijk wel iets toevoegen aan je footer. Je footer volgooien met 50 URL’s is namelijk ook weer niet de bedoeling. Kijk eens of er onbelangrijke URL’s in je footer staan die je weg kunt halen en of je hier misschien belangrijke pagina’s aan kunt toevoegen. 

Kanttekening tip 3 en 4:

Nou moet je niet gelijk al je pagina’s een interne link geven op je homepage (in je hoofdmenu en/of footer). In dat geval verdeelt de homepage zijn linkwaarde over een stuk meer pagina’s en krijgt iedere pagina dus evenveel waarde. De waarde van die interne links wordt dan dus ineens een stuk minder waard, want als alles belangrijk is, is niets belangrijk. Voor de zoekmachines is het dan ook een stuk minder duidelijk wat je belangrijkste pagina’s zijn. 

Daarnaast is het ook niet nodig om op je homepage bijvoorbeeld drie keer naar dezelfde pagina te verwijzen. Er wordt namelijk maar één keer linkwaarde doorgegeven.. In dit geval geldt dus: kwaliteit boven kwantiteit. 

Tip 5: Link naar content die relevant is voor gebruikers

Zoekmachines kunnen kijken naar de hoeveelheid klikken die een link krijgt. Hieraan worden positieve en negatieve gebeurtenissen verbonden, waarbij het klikken op een link een positief signaal afgeeft en het niet klikken op een link een negatief signaal. Ook als er op geen van de links op een pagina wordt geklikt, kan dit als een negatieve gebeurtenis worden beschouwd.  

Het toevoegen van links naar relevante content vergroot de kans op positieve gebruikerssignalen naar de zoekmachines, wat de gemiddelde ranking van een pagina kan helpen verbeteren. 

Ook kijken zoekmachines naar de sessieduur van een bepaalde pagina. Om tot een juiste inschatting te komen van de waarde van een pagina, kijken zoekmachines ook naar de sessieduur van een pagina. Relevante content heeft doorgaans een hogere sessieduur, waardoor deze links als waardevoller worden gezien. 

Tip 6: Houd rekening met het aantal links per pagina

Hoewel interne links erg belangrijk zijn, moet je het ook weer niet overdrijven. Jaren geleden bestond de richtlijn van Google die zei dat een pagina niet meer dan 100 links mocht bevatten. Dit vanwege de beperkte crawl-capaciteit. Deze richtlijn geldt inmiddels niet meer want de crawl-capaciteit ligt nu vele malen hoger. Houd hierbij wel rekening met de linkwaarde die je doorgeeft. Als voorbeeld; een pagina kan 100% linkwaarde doorgeven. Plaats je vervolgens vier linkjes op je pagina, dan ontvangt iedere link dus 25% van deze linkwaarde. Meer links op je pagina betekent dus minder waarde wat doorgegeven wordt. 

Tip 7: Maak gebruik van een kruimelpad

Naast dat een kruimelpad (ook wel breadcrumbs genoemd) inzicht geeft in het afgelegde pad van je websitebezoekers, is dit ook een goede toevoeging voor de crawlers. Hiermee geef je relevante interne links mee naar pagina’s die je bezoekers hebben doorlopen.

Heb je vragen over jouw interne linkstructuur?

Staat jouw website nog niet als een huis? En kan de interne linkstructuur van jouw website beter? Onze SEO specialisten zijn dagelijks bezig met interne links, websitestructuur, het optimaliseren van pagina’s en heel veel andere SEO zaken. Heb je dus nog vragen? Neem dan gerust contact met ons op of vraag onze SEO quickscan aan, dan nemen we de prestaties (en daarbij ook jouw interne linkstructuur) met je door. 

Share

Categorieën

Heb je vragen?

Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen

SEO vraag stellen

Mis het niet

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip

Heb je vragen?

Wil je meer weten over SEO? Kan je website een nieuwe impuls gebruiken?
Neem contact op

Onder ons

Team van SEO specialisten

Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.

Maak kennis met ons team

Deze klanten zijn ondersteboven van ons!

Renzo van Dongen

Renzo van Dongen

Digital content manager Peugeot

Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!

Marien van Stegeren

Eigenaar Kitcentrum

Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn  ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!

Marten Stellingwerf

Webmaster

Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.

Mark Prummel

SEO Specialist Stella Fietsen

Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!

Wij werken onder andere voor deze bedrijven

Word ook klant
peugeot

OnderBouwing

Mis geen enkele SEO tip
  • Inzichten en tips op het gebied van SEO
  • Voor beginners en gevorderden
  • Van experimenten tot ontwikkelingen bij Google en van
    best practices tot eigen cases
  • Een kijkje achter de schermen bij Onder