9+

Keyword kannibalisatie – concurreer niet met jezelf!

Voor iedere mogelijke term een pagina aanmaken, dat was eerder de heilige graal voor goede posities in Google. Tegenwoordig is dit niet meer zo. Google begrijpt namelijk variaties in zoektermen waardoor je niet voor iedere variatie van een zoekterm een nieuwe pagina hoeft aan te maken. Heb je wel meerdere pagina’s voor een zoekterm (en variaties), dan is er een grote kans dat je last hebt van keyword kannibalisatie.

Wat is keyword kannibalisatie?

Het klinkt een beetje vreemd: ‘kannibalisatie’, maar in de SEO wereld is het niets meer dan met meerdere pagina’s ranken op één zoekterm. Wanneer dit het geval is, concurreer je met je eigen pagina’s en dit heeft invloed op de positie van beide pagina’s. 

Is keyword kannibalisatie slecht?

Ja, keyword kannibalisatie is slecht. Maar controleer wel goed of je echt last hebt van kannibalisatie. Het is alleen en issue wanneer twee pagina’s ranken op dezelfde zoekterm en dit ook invloed heeft op de organische positie. 

MAAR, pagina’s ranken vaak op meerdere zoektermen. Stel je hebt twee pagina’s die op dezelfde zoekterm ranken en één daarvan staat op positie 1 en de andere pagina (die je liever op positie 1 zou zien) is nergens te bekennen in de zoekresultaten. Dan zou je zeggen dat dit keyword kannibalisatie is. Maar wanneer dit alleen geldt bij die betreffende zoekterm en niet op de andere zoektermen waar deze pagina wel een goede positie op heeft, waarom zou je je dan druk maken om die ene zoekterm. In dat geval heb je geen last van keyword kannibalisatie, omdat dit niet de overall organische positie van de site beïnvloedt. In dit geval heb je overlap in zoektermen, waarbij beide pagina’s ook verkeer binnenhaalt op een eigen set unieke zoektermen. Wanneer je deze pagina’s zou samenvoegen of verwijderen zouden we waarschijnlijk belangrijk zoekverkeer (op de andere zoektermen) mislopen. 

Keyword kannibalisatie: overlappende zoektermen

Keyword kannibalisatie heeft invloed op SEO

Google wil de bezoeker de meest relevante informatie tonen. Zijn er dus meerdere pagina’s met dezelfde keyword focus? Dan zal Google zelf bepalen welke pagina getoond wordt en dus het belangrijkste is. Daardoor kan het zijn dat de bezoekers het ene moment pagina A te zien krijgen en het volgende moment pagina B. Anders gezegd, de pagina’s wisselen elkaar af in de zoekresultaten en posities op dezelfde zoekterm.

Dat de rankings op dezelfde zoekterm afwisselt is niet efficiënt. Dit houdt namelijk in dat Google je pagina al weer inwisselt voor de andere voordat de pagina qua SEO waarde is gegroeid. Dit is uiteraard niet goed voor je SEO resultaten. 

Blogpost vs. commerciële pagina

betreffende zoekterm. Het is mooi dat de bezoeker op je website terecht komt, dan ben je goed vindbaar! Maar het kan wel consequenties hebben. De conversie op een commerciële pagina is meestal vele malen hoger dan op een blogpost. Vraag je dus goed af of de zoekterm beter bij een blogpost of commerciële pagina past. Kijk per zoekterm dus goed naar de intentie van je bezoeker. Veel content en veel verschillende zoektermen is in principe prima, maar kies wel de juiste zoektermen

Keyword kannibalisatie herkennen

Er zijn verschillende manieren om te controleren of jij ook last hebt van keyword kannibalisatie. 

Controleer je vertoningen in de zoekresultaten

Wanneer je in Google zoekt op ‘site:www.jouwwebsite.nl + betreffende zoekterm’ (bijvoorbeeld ‘site:onder.nl seo advies’), dan krijg je een overzicht met de pagina’s binnen jouw website die gevonden worden op die zoekterm. Krijg je vervolgens maar één pagina te zien? Dan heb je in ieder geval geen last van keyword kannibalisatie. Krijg je wel meerdere pagina’s te zien? Dan kan dat betekenen dat deze pagina’s ranken op dezelfde zoekterm. Bekijk deze pagina’s eens goed en kijk wat de content is van deze pagina’s. Het kan goed zijn dat de andere pagina’s een toegevoegde waarde hebben op de belangrijkste pagina.

Google Search Console

Een andere manier om te checken of er sprake is van keyword kannibalisatie is gebruik maken van Google Search Console (als je onze blogs een beetje volgt raden wij iedereen met een website aan hier gebruik van te maken). 

Search Console geeft veel nuttige inzichten in jouw website. Ook foutmeldingen met betrekking tot jouw website worden hierin weergegeven. Ook kun je Search Console gebruiken bij het opsporen van keyword kannibalisatie (of het vermoeden hiervan). Hoe je dat doet? 

  1. Ga binnen Search Console naar ‘Prestaties’
  2. Vul een zoekopdracht in met de betreffende zoekterm
  3. Klik op ‘Pagina’s’ en kijk of er meerdere pagina’s vermeld staan

Let op: deze manier geeft niet heel duidelijk aan of er sprake is van keyword kannibalisatie. Het kan zijn dat de pagina’s die daar vermeld staan elkaar in de weg zitten, want beide pagina’s hebben vertoningen op dezelfde zoekterm. Ook hierbij geldt dus dat je goed moet kijken naar de betreffende pagina’s en de content die er op staat. Vergelijk de content met elkaar en kijk wat de intentie van de pagina is.

SEO tools

Heb je een probleem met je website, dan is er altijd een SEO tool die je kan helpen dit probleem te achterhalen. Zo ook bij keyword kannibalisatie. Werk je al met een SEO tool? Grote kans dat je hiermee ook keyword kannibalisatie kunt achterhalen. Verschillende tools die dit aanbieden zijn Ahrefs, SEMrush en MOZ. 

Keyword kannibalisatie oplossen

Heb je geconstateerd dat keyword kannibalisatie invloed heeft op jouw rankings, dan is het tijd om te kijken hoe je dit kunt oplossen. 

Dubbele content opschonen & redirecten

Eén sterke pagina is beter dan 2 verschillende pagina’s over hetzelfde onderwerp. In de meeste gevallen kun je keyword kannibalisatie oplossen door de pagina’s samen te voegen (en de content dus uit te breiden) en een redirect toe te voegen op de minst relevante pagina naar de meest relevante pagina.

Canonical tags gebruiken

Ontkom je er niet aan dat je meerdere pagina’s op je website hebt waarbij je rankt op dezelfde zoekterm? Zorg er dan voor dat Google begrijpt welke pagina het belangrijkste is. Een manier om dat te doen is door een canonical tag in te stellen. De pagina die het beste scoort is je belangrijkste pagina, op de andere pagina stel je vervolgens een canonical tag in naar de belangrijkste pagina. 

Rel=canonical

Linkwaarde

Een manier om Google te laten weten dat een pagina belangrijker is, is door interne links. Wanneer een pagina veel interne links heeft, is de pagina waarschijnlijk relevanter en belangrijker dan de andere pagina. Iedere interne link geeft linkwaarde door en meer links is een hogere linkwaarde. Wil je dus dat Google een pagina belangrijker vindt dan een andere? Zorg ervoor dat de pagina voldoende interne links krijgt. 

En wil je nog een stapje verder met de linkwaarde? Zorg dan ook nog voor een aantal externe links. Goed voor de linkwaarde en positie van de betreffende pagina, maar ook voor de overall linkwaarde van je website. 

Conclusie

Kijk goed of je echt last hebt van keyword kannibalisatie. Ook al rank je met 1 zoekterm op verschillende pagina’s, dat wil niet zeggen dat je gelijk last hebt van kannibalisatie. Kijk op welke set met zoektermen de pagina gevonden wordt, vergelijk de content en posities van de pagina’s. Gaan de pagina’s echt over hetzelfde onderwerp en betreft het dezelfde zoektermen? Dan is het tijd om dit op te lossen. Dit kan net het zetje zijn naar de topposities in de zoekresultaten. 

Share

Categorieën

Heb je vragen?

Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen

SEO vraag stellen

Mis het niet

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Heb je vragen?

Wil je meer weten over SEO? Kan je website een nieuwe impuls gebruiken?
Neem contact op

Onder ons

Team van SEO specialisten

Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.

Maak kennis met ons team

Deze klanten zijn ondersteboven van ons!

Renzo van Dongen

Renzo van Dongen

Digital content manager Peugeot

Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!

Marien van Stegeren

Eigenaar Kitcentrum

Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn  ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!

Marten Stellingwerf

Webmaster

Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.

Mark Prummel

SEO Specialist Stella Fietsen

Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!

OnderBouwing

Mis geen enkele SEO tip
  • Inzichten en tips op het gebied van SEO
  • Voor beginners en gevorderden
  • Van experimenten tot ontwikkelingen bij Google en van
    best practices tot eigen cases
  • Een kijkje achter de schermen bij Onder

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.