9+
Canonical tags gebruiken

Canonical tags gebruiken

Het komt vaak voor dat websites pagina’s hebben die erg veel op elkaar lijken qua content. Hier ontkom je soms niet aan, bijvoorbeeld bij advertentiecampagnes of bij pagina’s op een webshop. Maar je wilt natuurlijk wel aan Google laten weten welke pagina het belangrijkste is, want duplicate content kan je ranking in de weg zitten. Belangrijk dus om daar eens naar te kijken en canonical tags in te stellen waar dat nodig is. Met een canonical tag voorkom je namelijk duplicate content.

Wat is een canonical tag?

Een canonical tag, ook wel rel=canonical tag genoemd, is een HTML element die geplaatst wordt in de broncode van je pagina. Dit HTML element laat de zoekmachine weten welke pagina de belangrijkste pagina is. Het is een manier om de zoekmachine te vertellen dat een pagina een kopie is van een andere pagina. Met een canonical tag geef je dus eigenlijk aan welke pagina’s op elkaar lijken en welke URL er dus in de zoekmachine opgenomen moet worden (de belangrijkste pagina). Hierdoor wordt slechts een van de pagina’s in de zoekresultaten getoond en worden de pagina’s niet als duplicate content gezien. Daarnaast geef je met een canonical tag ook linkwaarde door.

Zelfverwijzende canonical tags

Je kunt een canonical tag ook gebruiken wanneer er geen sprake is van dubbele content. In dat geval verwijs je de canonical tag naar dezelfde pagina.

Het is verstandig om op elke pagina een zelfverwijzende canonical tag te plaatsen want ze helpen zoekmachines wel, maar ze zijn niet vereist. John Mueller (Google) over zelfverwijzende canonical tags: “It’s a great practice to have a self-referencing canonical, but it’s not critical”.

Hoe ziet een canonical tag eruit?

De canonical tag ziet eruit als een stukje code welke in de broncode van je pagina wordt gezet. Dit ziet er uit als een stukje code, gevolgd door de URL:

Canonical tag Onder

Waarom gebruik je canonical tags?

Gebruikerservaring is belangrijk voor Google. Daarom zoekt Google naar de pagina met de beste content voor de bezoeker. Het creëren van unieke content is daarom belangrijk voor de bezoeker en voor Google. Je bent er niet bij gebaat dat je website verschillende pagina’s heeft met dezelfde content. Google zal deze dubbele pagina’s waarderen met een lagere kwaliteitsscore. Daarnaast concurreren je pagina’s met elkaar en gebruikt Google crawlbudget bij beide pagina’s. Met het invoeren van een canonical tag voorkom je dus dat zoekmachines je pagina’s als duplicate content ziet en daardoor slechter laat ranken.

Wanneer gebruik je canonical tags?

Wanneer je op iedere nieuwe pagina unieke teksten schrijft, zul je snel zeggen dat jouw website geen duplicate content heeft en dat canonical tags dus niet nodig zijn. Maar zoekmachines zien jouw website anders. We geven hieronder een aantal situaties waarbij duplicate content voorkomt en waarbij het wenselijk is om een canonical tag in te stellen.

Canonical tag bij filters

Een zoekmachine ziet voorbeeld.com/t-shirts en voorbeeld.com/t-shirts?Maat=M als twee verschillende pagina’s. Dit komt vaak voor bij webshops waarbij de mogelijkheid is om filters te gebruiken. De categoriepagina is voorbeeld.com/t-shirts, maar wanneer je met het filter een maat selecteert, wordt er een parameter toegevoegd aan de URL. En pas je dan nog een tweede filter toe, bijvoorbeeld een kleur, dan wordt deze ook nog toegevoegd: voorbeeld.com/t-shirts?Maat=M&kleur=Rood

In dit geval voeg je een canonical tag toe naar de categoriepagina.

Canonical tag bij paginering

Binnen een productoverzichtpagina komt paginering vaak voor. Een pagina laat bijvoorbeeld 30 producten zien, terwijl je aanbod uit 150 producten bestaat. Daardoor zijn er dus 5 pagina’s binnen hetzelfde overzicht. Bij iedere volgende pagina wordt er een parameter toegevoegd, waardoor Google deze als unieke URL beschouwd.

Voorbeeld paginering bij Bol.com
Paginering bij Bol.com

Wanneer je van voorbeeld.com/boeken naar de volgende pagina doorklikt wordt de URL voorbeeld.com/boeken/?page=2

Let op: Bij paginering wordt vaak een canonical tag van bijvoorbeeld pagina 2 naar pagina 1 ingesteld (de pagina zonder toegevoegde parameter). Maar let op: dit zorgt er juist voor dat pagina 2 (en alle pagina’s daarna) niet geïndexeerd wordt. Dit heeft gevolgen voor de producten die op deze pagina’s staan, omdat Google minder op deze pagina’s komt.

Voorheen was hier een oplossing voor, namelijk de rel=”next” and rel=”prev”. Hierbij werd altijd doorverwezen naar de pagina ervoor en erna. Deze wordt niet meer ondersteund en hier is geen andere oplossing voor in de plek gekomen.

Een oplossing die in sommige gevallen kan werken is bijvoorbeeld een ‘View All’ pagina (voorbeeld.com/boeken/?view-all) waarop alle producten in dat productoverzicht staat. Je kunt dan vervolgens de canonical tag hiernaartoe instellen. Maar met een webshop met 1000 producten binnen een categoriepagina wordt dit een erg lange pagina (=lange laadtijd). In dat geval is een zelfverwijzende canonical tag de beste oplossing.

rel=canonical
Bron: https://developers.google.com/search/blog/2013/04/5-common-mistakes-with-relcanonical

Canonical tag bij productcategorieën

Het kan voorkomen dat bepaalde pagina’s op je website onder verschillende categorieën voorkomen. Wanneer je bijvoorbeeld een artikel hebt geschreven die bij voorbeeld.com/blog staat, maar ook bij voorbeeld.com/kennisbank. Wanneer je wilt dat alle linkwaarde bijvoorbeeld naar je blogpagina gaat, stel je een canonical tag in op de pagina in de kennisbank.

Goed om te weten

Met een canonical tag geef je een duidelijk signaal aan de zoekmachine welke URL getoond moet worden in de zoekresultaten. Maar het kan voorkomen dat Google deze canonical tag niet volgt en zelf kiest wat het beste resultaat is voor de bezoeker. Dit komt echter niet veel voor. Met de URL inspection tool van Google Search Console houd je dit in de gaten. Hierin zie je welke pagina Google als canonical ziet.

Belangrijk bij het instellen van canonical tags

  • Gebruik alleen directe URL’s (2xx status code) en vermijd redirects (301 status code) en 404 pagina’s in je canonical tags. Dit zorgt ervoor dat Google meer tijd nodig heeft om te bepalen welke pagina’s geïndexeerd moeten worden.
  • Voeg alleen pagina’s aan de sitemap toe die een verwijzing van een canonical tag krijgen. Als je dit niet doet verspil je onnodig crawlbudget en vertraag je het indexering proces.
  • Als er geen sprake is van duplicate content of wanneer een no index wordt gebruikt, gebruik je geen canonical tag.
  • Bij aanpassingen in je canonical structuur kan het een tijd duren voordat Google de wijzingen doorvoert. De pagina’s moeten namelijk opnieuw gecrawld worden. Om bij Google aan te geven dat er veranderingen zijn geweest kun je indexering aanvragen in Google Search Console.

Canonical tags instellen

Het instellen van canonical tags doe je door het stukje code in de broncode van een pagina toe te voegen.

<link rel=”canonical” href=”http://onder.nl/canonical-tags-gebruiken/

Canonical tags instellen in WordPress

Wanneer je gebruik maakt van WordPress en de plugin Yoast SEO, worden alle pagina’s automatisch voorzien van een zelfverwijzende canonical tag.

Maar ook handmatig is het gemakkelijk een canonical tag in te voeren met de Yoast SEO plugin in WordPress.

Aan de slag met canonical tags

Neem jouw websites eens goed onder de loep. Bekijk goed je resultaten in Google Search Console en stel canonical tags in op jouw pagina’s met duplicate content. Dit kan net het zetje zijn die nodig hebt voor betere posities in de zoekmachine!

In sommige situaties is een canonical tag niet de gewenste actie, maar kun je beter een 301 redirect invoeren. Wil je meer weten wanneer je het beste kunt redirecten? Lees dan ook eens ons blog over redirects. Wil je hulp bij zoekmachine optimalisatie? Lees alles over het inschakelen van een SEO specialist.

Share

Categorieën

Heb je vragen?

Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen

SEO vraag stellen

Mis het niet

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Heb je vragen?

Wil je meer weten over SEO? Kan je website een nieuwe impuls gebruiken?
Neem contact op

Onder ons

Team van SEO specialisten

Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.

Maak kennis met ons team

Deze klanten zijn ondersteboven van ons!

Renzo van Dongen

Renzo van Dongen

Digital content manager Peugeot

Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!

Marien van Stegeren

Eigenaar Kitcentrum

Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn  ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!

Marten Stellingwerf

Webmaster

Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.

Mark Prummel

SEO Specialist Stella Fietsen

Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!

OnderBouwing

Mis geen enkele SEO tip
  • Inzichten en tips op het gebied van SEO
  • Voor beginners en gevorderden
  • Van experimenten tot ontwikkelingen bij Google en van
    best practices tot eigen cases
  • Een kijkje achter de schermen bij Onder

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.