9+

SEO en SEA

Waarom SEA niet zonder SEO kan

Kies je voor SEO of SEA om meer bezoekers op je website te krijgen? Zoekmachine optimalisatie (SEO of Search Engine Optimalisation) en zoekmachine adverteren (SEA of Search Engine Advertising) zijn nauw aan elkaar verwant, maar er zijn belangrijke verschillen. Om je te helpen bij je keuze, vind je hier de verschillen en overeenkomsten tussen SEO en SEA. Verder geven we je 4 redenen om eerst met SEO aan de slag te gaan.

De belangrijkste verschillen tussen SEO en SEA

Iedereen met een beetje basiskennis van online marketing weet natuurlijk dat SEA gaat om betaalde zoekresultaten en SEO om gratis zoekresultaten. Maar er zijn meer verschillen:

Zoekmachine adverteren

  • Snel resultaat
  • Kort effect
  • Maandelijkse kosten (advertentiebudget)
  • Een enkele SEA campagne is snel opgezet

Zoekmachine optimalisatie

  • Resultaat op langere termijn
  • Blijvend goede basis
  • Gratis in de zoekresultaten
  • SEO kost tijd

SEA sprint en SEO marathon

SEA vs SEO wordt vaak vergeleken met een sprint vs een marathon. SEA geeft snel resultaat en SEO heeft tijd nodig. Bij de SEA sprint maak je de kosten bij de de finish (de klik), bij SEO zit de investering in de marathon zelf. Maar waar je bij SEA iedere keer weer moet sprinten en kosten maken om een medaille (klik) te krijgen, ontvang je na de SEO marathon iedere keer een medaille, zonder dat je daarvoor hoeft te rennen.

Overeenkomsten tussen SEO en SEA

Als je het plat slaat hebben SEO en SEA hetzelfde doel: hoog komen in zoekmachines, waarbij Google veruit de belangrijkste is. Beide strategieën maken dan ook van dezelfde principes gebruik.

Zoekwoorden als basis

De zoekwoorden die voor jouw business belangrijk zijn, vormen de basis voor zowel je SEA als je SEO. In beide gevallen start je dan ook met een zoekwoordanalyse. Daarbij kan de zoekwoordplanner van Google Ads handige input leveren voor zowel je SEA als je SEO strategie.

Onderhoud is noodzaak

Het is niet zo dat je bij SEO na de eerste investering niets meer hoeft te doen. Je zult zien dat je daalt in de zoekresultaten. Het speelveld blijft veranderen, zowel door updates van Google als door acties van je concurrenten. Hetzelfde geldt voor SEA: een campagne die eenmaal loopt moet je monitoren om de kosten en resultaten in de hand te houden.

Kwaliteit geeft voordeel

De kracht van Google is dat de zoekmachine een zo goed en relevant mogelijk antwoord op de vraag van de gebruiker geeft. Daarom is kwaliteit zowel voor SEA als SEO belangrijk. Bij SEA zie je dit terug in de kwaliteitsscore in Google Ads. Hoe beter zoekvraag, advertentie en landingspagina op elkaar aansluiten, hoe hoger de score en hoe meer voordeel je in de advertentieveiling hebt. Ook voor SEO is kwaliteit belangrijk en gaat nog veel verder met Google’s E-A-T richtlijnen (expertise, authority, trustworthiness).

Investeer eerst in SEO

Terug naar de vraag waarom SEA niet zonder SEO kan. SEO zorgt gewoon voor een goede basis voor al je online marketing. Hieronder vind je 4 redenen waarom je eerst met SEO aan de slag zou moeten.

1. De structuur van je website is op orde

Google moet kunnen begrijpen waar je website over gaat. De structuur van je website geeft daar belangrijke informatie over. Hoe verhouden pagina’s zich tot elkaar, welke niveaus zijn er? Heb je een goede structuur voor SEO gemaakt, dan is dit eenvoudig toe te passen in een structuur voor je SEA-campagnes.

2. Je pagina’s zijn relevant en duidelijk

Content is een van de pijlers van SEO. Je schrijft duidelijke pagina’s die antwoord geven op de vraag (de zoekterm) van de gebruiker. Dit pas je ook toe in de meta-data en kopjes. Pagina’s die voor SEO geoptimaliseerd zijn, hebben ook een gunstig effect op de kwaliteitsscore van je SEA-advertenties. De landingspagina sluit immers goed aan bij de zoekterm.

3. SEO is een investering in de toekomst

Zeker, SEO kost ook geld. De developer moet aan de slag met de techniek, goede seo copy kost tijd, om nog maar te zwijgen over het verkrijgen van backlinks. Maar dat is allemaal een investering in de toekomst. Waar bij SEA het geld vooral naar Google gaat, investeer je het bij SEO in je eigen website. Daar hebben jij en je bezoekers langer plezier van.

4. Je bent eerder in beeld

Veel klantprocessen beginnen met een oriënterende fase. Vanuit je SEO strategie heb je hier al pagina’s over geschreven met hoe-, wat-, welke- en waarom-vragen. Mijn ervaring is dat deze zoektermen minder geschikt zijn voor Google Ads. Er zit vaak een laag volume op en er komt niet snel een conversie uit. Zijn potentiële klanten eenmaal op je site geweest, dan kun je ze met retargeting, op het moment dat ze meer gericht zijn op de aankoop, via advertisement binnenhalen.

SEA is ook handig voor SEO

De dynamische wereld van search engine advertising zorgt ervoor dat je continu je SEA-campagnes monitort. Dit geeft weer bruikbare informatie voor je SEO strategie:

  • Als je regelmatig de gebruikte zoektermen controleert op relevantie voor je campagnes, dan ontdek je snel nieuwe zoekwoorden die voor SEO ook interessant kunnen zijn.
  • Je kunt in Ads makkelijker met verschillende advertenties testen. Waar klikken gebruikers op? Die bevindingen geven je ideeën om je meta-descriptions te verbeteren.
  • De prestatie van je campagnes geeft weer inzicht in het gedrag van je bezoekers. Waar zijn ze naar op zoek? Gaan ze over tot conversie? Dit zorgt voor een nieuwe focus op je zoekmachine optimalisaties.

Kunnen SEO en SEA nog zonder elkaar?

Wil je bovenaan op de zoekresultatenpagina? Dan moet je meestal adverteren, want Google zet de advertenties bovenaan. En als er geen advertenties staan, dan staat daar vaak Google Maps. Voor organische resultaten moet je al gauw omlaag scrollen.

Toch ken ik genoeg organisaties die prima zonder SEA kunnen. Bijvoorbeeld als hun doel primair het verstrekken van informatie is, als er nog weinig (adverterende) concurrentie is of als de verkoop vooral via persoonlijk contact en bestaande klanten plaatsvindt.

Aan de andere kant is SEO het fundament van elke website. SEO zorgt ervoor dat je techniek, structuur en inhoud op orde zijn en vormt zo een solide basis voor al je online marketing. Of je nou gaat adverteren of een andere vorm kiest van online marketing.

Wil jij hulp krijgen met jouw SEO? Ga dan voor ons SEO adviestraject! Benieuwd naar de prestaties van jouw website? Neem een kijkje bij al onze diensten en ontdek hoe je door SEO uitbesteden aan ons SEO bureau het maximale uit jouw online aanwezigheid kunt halen.

Als SEO bureau zijn wij experts in het verbeteren van de online vindbaarheid van websites en gespecialiseerd in het leveren van op maat gemaakte SEO-oplossingen. Ben je op zoek naar een incompany SEO training en wil je jouw team versterken met kennis over zoekmachineoptimalisatie door middel van incompany SEO trainingen? Neem dan contact op met ons. Wij bieden op maat gemaakte trainingen die specifiek zijn ontworpen om aan de unieke behoeften van jouw organisatie te voldoen. Ons doel is om je team te voorzien van de vaardigheden en kennis die nodig zijn om jullie online aanwezigheid effectief te verbeteren en te onderhouden.

Share

Categorieën

Heb je vragen?

Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen

SEO vraag stellen

Heb je vragen?

Wil je meer weten over SEO? Kan je website een nieuwe impuls gebruiken?
Neem contact op

Deze klanten zijn ondersteboven van ons!

Renzo van Dongen

Renzo van Dongen

Digital content manager Peugeot

Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!

Marien van Stegeren

Eigenaar Kitcentrum

Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn  ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!

Marten Stellingwerf

Webmaster

Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.

Mark Prummel

SEO Specialist Stella Fietsen

Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!

OnderBouwing

Mis geen enkele SEO tip
  • Inzichten en tips op het gebied van SEO
  • Voor beginners en gevorderden
  • Van experimenten tot ontwikkelingen bij Google en van
    best practices tot eigen cases
  • Een kijkje achter de schermen bij Onder

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.