9+
Wat is helpful content? En wat moet je ermee?

Helpful content, wat is het en wat moet je ermee?

Laten we beginnen met een aantal statistieken: 

  • In januari 2023 liep het aantal internetgebruikers op naar 5,16 miljard, wat 64,4% is van de gehele wereldbevolking. (bron)
  • De gemiddelde gebruiker brengt ongeveer 7 uur per dag door op het internet. (bron)
  • Op 31 december 2022 waren er meer dan 1,97 miljard websites. (bron)
  • Google verwerkt 8,5 miljard zoekopdrachten per dag wereldwijd (bron)
  • 57,6% van de 5,16 miljard internetgebruikers heeft online een aankoop gedaan. (bron)

Het is niet te bevatten hoeveel content er online te vinden is en hoeveel tijd wij dagelijks besteden aan het lezen en verwerken van alle content die we op een dag voorgeschoteld krijgen. Al zolang we kunnen herinneren is content een belangrijk onderdeel van goede posities in de zoekmachines. Eigenlijk logisch dus dat Google allerlei updates uitrolt om te bepalen welke content het beste is. En ook logisch dus dat er allerlei ontwikkelingen zijn rondom het gebruiken en maken van content. 

Content updates van de afgelopen jaren

Google is al jaren bezig met het belonen van kwalitatieve content en het afstraffen van pogingen om het algoritme te manipuleren. De afgelopen jaren zijn er dus al heel wat updates uitgerold waardoor de content van websites nog eens goed onder de loep genomen werd. Ook de huidige updates en ontwikkelingen liggen in lijn met wat er in het verleden al is veranderd. Om je hier een goed beeld van te geven, staan hieronder een aantal updates van de afgelopen jaren. 

Panda update (2011)

Google Panda was gelanceerd in februari 2011 om black hat SEO tactieken en webspam te bestrijden. Het was een ingrijpende algoritme update om de zogenaamde content farms tegen te gaan. In die tijd waren er namelijk veel websites die content van andere websites kopieerden en gebruikten op hun eigen site. Deze websites waren alleen gericht op geld verdienen via advertenties en boden vrijwel geen kwalitatieve content. Wanneer je door Google Panda werd aangemerkt als content farm, dan kon je een penalty verwachten. Hierdoor waren er grote verschuivingen in de zoekresultaten. 

Penguin update (2012-2016)

De Penguin update was niet één update, maar een reeks aanpassingen waarbij de eerste update plaatsvond in 2012. In het verleden keek het Google algoritme naar het aantal backlinks van een website. Wanneer je veel backlinks had, dan kon je rekenen op een goede positie in de zoekresultaten.  Dit had tot gevolg dat websites zoveel mogelijk links gingen verzamelen en dat was niet op een organische en natuurlijke wijze. Deze backlinks zeiden niets over de kwaliteit van de content, want dit gebeurde voornamelijk door links te kopen of te ruilen en geautomatiseerde programma’s in te zetten. Met de komst van de Penguin update was dit verleden tijd. Vanaf toen werd er gekeken naar het aantal relevante backlinks en de kwaliteit van de backlinks. Google Penguin controleert of backlinks eerlijk zijn verdiend. Is dit niet het geval, dan krijg je hiervoor een penalty.  

Hummingbird update (2013) 

De Google Hummingbird update werd in september 2013 bekend gemaakt. Dankzij de Hummingbird update begrijpen zoekmachines de menselijke taal beter en hebben zoekmachines geleerd wat verbanden zijn. 

BERT update (2019)

De BERT update van 2019 stelt zoekmachines in staat om de content menselijker te beoordelen. Na de komst van BERT kon het algoritme de betekenis van zinnen en woorden beter begrijpen door de context en volgorde van de woorden in een zin mee te nemen. Hierdoor waren zoekmachines bijvoorbeeld in staat om woorden en woordcombinaties met meerdere betekenissen beter te begrijpen. Zoektermen worden nu dus in de context geplaatst om te kijken wat de daadwerkelijke zoekvraag is. 

Core update & E-A-T (2020)

In mei 2020 stond er een Core update op de planning. Veel van de slachtoffers van Core updates zijn websites die invloed kunnen hebben op de gezondheid of financiële situatie van de bezoeker (dit begon overigens al bij de Medic update van augustus 2018), de zogenaamde ‘Your Money Your Life’ websites. Bij de Core update van 2020 kwamen er strengere kwaliteitseisen om hoger te ranken voor YMYL websites. Alleen goede content om te ranken is niet meer voldoende, je moet kunnen aantonen dat je een expert bent binnen je vakgebied. 

Product review update (2022)

De product review update van september 2022 had als doel om high quality product reviews te belonen. Bij het beoordelen van een product review wordt nu dus gekeken of er een diepte onderzoek gedaan is (en dus niet alleen een samenvatting van informatie die je ook kunt vinden op de site van de aanbieder). Google kijkt dus of er sprake is van persoonlijke ervaringen, geschreven door mensen. 

Helpful content update 2022

De helpful content update van 2022 was een van de laatste updates, aangekondigd op 18 augustus 2022. Het doel van deze update: website met originele, waardevolle en behulpzame content maken belonen. Automatisch staat daar dus tegenover dat websites die vooral gericht zijn op zoekmachines afgestraft worden. 

Wat is helpful content?

Toen de helpful content update aangekondigd werd, rees bij mij gelijk de vraag: wat valt dan onder helpful content? Ik denk dat vrijwel iedereen die content voor een website geschreven heeft vind dat zijn of haar content helpful content is. Want je schrijft toch voor je gebruiker? En met de content op je website wil je toch mensen overtuigen om voor jouw product of dienst te kiezen? 

Als we kijken naar de helpful content update, zien we dat de update in lijn is met de afgelopen updates. Het moet vooral content zijn geschreven voor de bezoeker en vooral kwalitatief zijn. Maar ja, wat is dan helpful content volgens Google? Google heeft twee lijstjes met vragen samengesteld, waarmee jij kunt checken of je website is voorzien van helpful content en wat je juist niet moet doen:  

Helpful content = people first content

Is de content en inhoud van je content nuttig voor je doelgroep wanneer ze voor het eerst jouw site bezoeken?
Toont jouw content duidelijk expertise en kennis uit eerste hand? (bijvoorbeeld expertise die voortkomt uit het gebruiken van een product of dienst of het bezoeken van een plaats)
Heeft jouw site een primair doel of focus?
Zal iemand na het lezen van de inhoud het gevoel hebben dat hij genoeg over een onderwerp heeft geleerd om zijn doel te bereiken?
Zal iemand die de content leest het gevoel hebben dat hij of zij een bevredigende ervaring heeft gehad? (Oftewel sluit de content aan bij de verwachting van de bezoeker?) 
Houd je rekening met Google’s richtlijnen voor core updates en voor product reviews
Bron: Google

Vermijd search engine first content

Is de content in de eerste plaats om bezoekers vanuit zoekmachines aan te trekken, in plaats van content gemaakt voor mensen?
Maak je veel content over verschillende onderwerpen in de hoop dat een aantal het goed zullen doen in de zoekresultaten?
Maak je gebruik van automatisering om content te produceren over veel onderwerpen?
Vat je vooral samen wat anderen zeggen, zonder veel waarde toe te voegen?
Schrijf je over onderwerpen omdat ze trending lijken en niet omdat je er anders over zou schrijven voor je doelgroep?
Geeft je content lezers het gevoel dat ze opnieuw moeten zoeken om betere informatie uit andere bronnen te halen?
Schrijf je naar een bepaald aantal woorden omdat je hebt gehoord of gelezen dat Google een voorkeur heeft voor het aantal woorden? (heeft Google overigens niet)
Schrijf je over een niche-onderwerp zonder enige echte expertise, maar vooral omdat je dacht hiermee zoekverkeer te verkrijgen?
Belooft de content een vraag te beantwoorden, maar bevat het eigenlijk geen antwoord? 
Bron: Google

En nu? 

Het lijstje met vragen is nog steeds erg open voor interpretatie. Wat ik nuttig vindt, kan iemand anders totaal niet nuttig vinden. Dus, wat nu? 

We zijn inmiddels een paar maanden verder na het uitrollen van de helpful content update. We weten inmiddels dat weinig websites echt last hebben gehad van de update. De impact van de helpful content update lijkt dus klein. Maar ook al ben je niet getroffen of niet hard getroffen door de helpful content update, ook dan is het goed om je content nog eens flink onder handen te nemen. Lage kwaliteit content kan je goede content namelijk wel in de weg staan. 

Maar wat kun je dan doen om je content te verbeteren? Hieronder staan een aantal mogelijkheden waar je mee aan de slag kunt: 

Content pruning: het snoeien van low-quality/unhelpful content

Het verwijderen of updaten van unhelpful content en low quality content kan helpen bij het beter ranken van je andere content. Over wat voor pagina’s hebben we het dan: pagina’s met verouderde informatie, pagina’s die geen verkeer of betrokkenheid krijgen of pagina’s met duplicate content of thin content. 

Om je content te verbeteren kun je:

  • Pagina’s samenvoegen tot 1 (of een aantal) sterke pagina’s
  • Content herschrijven en waarde toevoegen (zijn er nieuwe inzichten, ervaringen of feiten die je kunt toevoegen?)
  • Pagina’s verwijderen en redirecten

Waarom content snoeien?

  • Betere overall kwaliteit
  • Betere linkwaarde
  • Betere user experience
  • Slimmer gebruik van crawlbudget

Intentie: sluiten jouw pagina’s aan bij de zoekintentie?

Verschillende intenties:

  • Informatief
  • Navigationeel
  • Commercieel
  • Lokaal

Zoekintentie gaat een steeds grotere rol spelen in SEO. Google wordt er namelijk steeds beter in om de bedoeling achter een zoekopdracht te begrijpen en de zoeker daar de best mogelijke content bij te serveren. Je kunt zelf een idee hebben wat voor intentie een zoekterm heeft, maar misschien denkt Google daar anders over. Onderzoek dus: 

  • Wat zien we voor vertoningen in de top 10? 
  • Sluit de intentie van jouw pagina aan bij de topposities in de zoekresultaten?
  • Wat voor zoektermen zien we bij de pagina’s in de top 10 van de zoekresultaten? 

Sluit jouw pagina niet aan bij de zoekintentie die Google in de top 10 laat zien? Wellicht is het dan tijd om je pagina te herschrijven. Of misschien heeft je productpagina juist nog een blogpagina nodig die je product beschrijft, maar dan met een andere intentie. 

Een van de doelstellingen van Google is de meest relevante en betrouwbare informatie leveren die aansluit bij de zoekintentie van de gebruiker. Hoe beter jij daarop inspeelt, hoe groter de kans dat Google jouw pagina’s beloont met een hoge positie.  

Aan de slag met E-E-A-T

Welke stappen kun je zetten zodat bezoekers en klanten jou als expert zien, waardoor autoriteit en vertrouwen groeien? Ga bijvoorbeeld aan de slag met: 

  • Toevoegen van een auteurspagina. Stel de experts op je website voor, waarin zijn ze expert, wat is hun ervaring? Kun je bijvoorbeeld ook geschreven artikelen laten zien? 
  • Stockfoto’s verwijderen. Google ziet graag relevante afbeeldingen die waardevol zijn voor gebruikers. 
  • Beschrijf eigen ervaring 
  • Reviews. Zijn er reviews van jouw product of dienst? Laat ze zien op je website!

User experience / CRO

Google kijkt naar user experience signalen om te bepalen of aan de zoekintentie voldaan wordt. Wanneer een bezoeker gelijk weer teruggaat naar de zoekresultaten geeft dit een indicatie dat het resultaat niet aansluit op de intentie. Voorbeelden van user experience signalen zijn: bouncerate/engagement rate, CTR, time on page. 

Zijn er manieren waarop je dit kunt verbeteren?

  • Geen duidelijke call to action?
  • Geen goede meta titles / meta descriptions die uitnodigen om door te klikken?
  • Geen interne links waardoor er niet vaak wordt doorgeklikt op andere onderwerpen? 
  • Zijn er duidelijke headers die uitnodigen om verder te lezen? 
  • Is het duidelijk wat het doel is van de pagina?

Hoe zit het dan met AI content?

Content creëren met AI, we hebben al vele blogs over mogelijkheden voorbij zien komen. En ook ik heb inmiddels al vrij vaak ChatGPT geraadpleegd voor informatie en inspiratie. Maar meer dan raadplegen is het ook niet (tenminste, nog niet). Je zult namelijk de feiten die genoemd worden nog even moeten checken, omdat de informatie niet altijd klopt. Ook kan het voorkomen dat de informatie verouderd is en ChatGPT schrijft vaak oppervlakkig en met een bepaald patroon in zinsbouw en zinsbegin. 

Google wordt niet blij van AI teksten

AI is een stuk minder creatief dan een mens en zal ook nooit toegevoegde waarde kunnen creëren. Hoewel vrij veel AI content niet detecteerbaar is voor Google, zal Google het wel afstraffen wanneer Google dit wel detecteert. John Mueller heeft in een interview aangegeven dat het tegen de richtlijnen van Google is om gebruik te maken van automatisch gegenereerde content. 

ChatGPT is echter prima te gebruiken als basis voor het maken van een tekst, ter inspiratie en het snel opzoeken van informatie. Echte waarde wordt nog steeds door een mens toegevoegd. 

Lang verhaal kort

Content is en blijft belangrijk en het blijft in beweging. Google zal blijven proberen om de beste en meest relevante content te bieden. Zorg dus dat jij ook in beweging blijft met jouw content. Stilzitten is geen optie. Zet content dus ook stelselmatig op jouw agenda, maak een contentplan en ga ervoor. En heb je hulp nodig bij het uitzetten van jouw contentplan of wil je weten waar voor jou kansen liggen? Neem dan contact op met onze SEO experts, wij denken graag met je mee. Tip: onze 1 daagse SEO training biedt de juiste handvatten om aan de slag te gaan met SEO en content! 

Share

Categorieën

Heb je vragen?

Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen

SEO vraag stellen

Mis het niet

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Heb je vragen?

Wil je meer weten over SEO? Kan je website een nieuwe impuls gebruiken?
Neem contact op

Onder ons

Team van SEO specialisten

Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.

Maak kennis met ons team

Deze klanten zijn ondersteboven van ons!

Renzo van Dongen

Renzo van Dongen

Digital content manager Peugeot

Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!

Marien van Stegeren

Eigenaar Kitcentrum

Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn  ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!

Marten Stellingwerf

Webmaster

Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.

Mark Prummel

SEO Specialist Stella Fietsen

Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!

OnderBouwing

Mis geen enkele SEO tip
  • Inzichten en tips op het gebied van SEO
  • Voor beginners en gevorderden
  • Van experimenten tot ontwikkelingen bij Google en van
    best practices tot eigen cases
  • Een kijkje achter de schermen bij Onder

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.