seo voor afbeeldingen
Kirsty de Wit

Kirsty de Wit

SEO Specialist

SEO voor afbeeldingen

Dit is een artikel uit onze Life after Corona reeks, geschreven om ondernemers, webmasters en eigenlijk iedereen met een website te helpen om klaar te zijn voor het moment dat de maatregelen weer wat minder worden.

SEO voor afbeeldingen is net zo relevant als SEO op tekst- en technisch gebied. Afbeeldingen spelen een grote rol in de organische vindbaarheid en geven ondersteuning aan je content. In dit artikel leggen we je uit waarom je SEO voor afbeeldingen niet moet vergeten!

Waarom is SEO voor afbeeldingen belangrijk?

Geoptimaliseerde afbeeldingen zijn om verschillende redenen belangrijk:

Het niet laden van een afbeelding
Het komt voor dat de betreffende pagina vastloopt of dat de afbeelding niet werkt. Dit kan komen door een te groot bestand of door traag internet. Ter vervanging van de afbeelding moet de bezoeker kunnen lezen wat voor afbeelding hier normaal gesproken wordt weergegeven.

Blinden/slechtzienden
Ook voor blinden/slechtzienden die gebruikmaken van het internet moet een tekst bij de afbeelding worden toegevoegd. Voor hen die een braille device gebruiken wordt de afbeelding namelijk voorgelezen.

Google Images
Natuurlijk is de Google Images een niet te vergeten onderdeel waarom het optimaliseren van afbeeldingen zo belangrijk is. Wanneer iemand specifiek op zoek is naar een afbeelding, zoals ‘de speeltuin van Camping Onder Ons’, dan moet jouw afbeeldingen hierop geoptimaliseerd zijn. Het is immers jouw speeltuin waar deze persoon specifiek naar op zoek is.

Daarnaast heb je met de vindbaarheid via de afbeeldingen index ook meer kans dat nieuwe bezoekers jouw website zullen vinden, zeker als je gebruikmaakt van relevante termen!

GoogleBot
De GoogleBot gebruikt 2 gegevens van afbeeldingen: de image URL tijdens het crawlen en de Alt-tekst tijdens het indexeren. De afbeeldingen op je pagina vormen een ondersteuning van je content. Om het voor de GoogleBot duidelijk te maken wat het doel van de afbeelding is en in welke vorm deze aansluit op je pagina, moet je dus zorgen voor een juiste image URL en een goede Alt-tekst. Wat dit betekent leggen we hieronder verder uit.

Belangrijke gegevens en instellingen van afbeeldingen

Door middel van 3 onderdelen optimaliseren we de afbeeldingen op websites:

De Alt-tekst
In schrijven voor SEO hebben we het al kort besproken: een belangrijke manier om je afbeeldingen te optimaliseren is het toevoegen van de Alt-tekst (alternatieve tekst). De Alt-tekst van de afbeeldingen geeft een beschrijving van wat er op de foto te zien is, wanneer deze niet geladen kan worden.

De Alt tekst is zo belangrijk voor Google, omdat deze wordt meegenomen in de broncode van je pagina. GoogleBot neemt de inhoud van je Alt-tekst in een pagina mee.

Bestandsnaam aanpassen
Ook moet je een relevante bestandsnaam (image URL) toevoegen. In dit geval zou dit speeltuin-onder-ons.jpg kunnen zijn.

Bestandsgrootte in MB/KB aanpassen
Om de laadtijd van de pagina niet aan te tasten, dient de bestandsgrootte van de afbeelding verkleind te worden. Het verkleinen van de bestandsgrootte noemen we ook wel comprimeren. Een grote afbeelding van 2 MB zal verkleind moeten worden. Een handige gratis tool die je hiervoor kunt gebruiken is Tinyjpg. Deze comprimeert de afbeelding gemakkelijk door deze hierin te slepen.

Google adviseert om maximaal 120 KB in een afbeelding te gebruiken. Let bij het comprimeren van de afbeelding ook op of de kwaliteit is behouden. In de meeste gevallen gaat dit via Tinyjpg wel goed.

Afbeeldingen optimaliseren in WordPress

Veel mensen laten een website bouwen in WordPress. Het beheren van de website is via deze tool namelijk gemakkelijk, ook als je geen of weinig kennis hebt van web development. Omdat WordPress het meest voorkomt, laten we het voorbeeld zien aan de hand van dit systeem.

Binnen Media > Bibliotheek vind je een overzicht van alle afbeeldingen die zijn toegevoegd aan het systeem. Dit zijn alle afbeeldingen die aan de website zijn toegevoegd. Vanaf deze plek loop je gemakkelijk alle afbeeldingen bij langs en zie je welke meer optimalisatie nodig hebben, of je kunt de afbeeldingen vanaf de pagina optimaliseren waarop deze geplaatst is.

Klik op een afbeelding vanuit de media bibliotheek of vanuit de pagina waar deze op staat. je krijgt dan het volgende venster in beeld:

Alt-tekst
Dit is voor SEO doeleinden het belangrijkste onderdeel. De Alt-tekst wordt namelijk meegenomen in de broncode en wordt dus gelezen door crawlers.

Titel
De titel van de afbeelding wordt vooral gebruikt om de afbeelding vindbaar te maken binnen WordPress.

Onderschrift
Het onderschrift wordt weergegeven onder de afbeelding. Hier geef je een extra uitleg of onderbouwing over wat er op de afbeelding te zien is. In dit geval vertellen we dus dat dit specifiek de glijbaan van de speeltuin op Camping Onder Ons.

Omschrijving
SEO technisch heeft de omschrijving van de afbeelding geen meerwaarde. Wel is deze ook te gebruiken ter ondersteuning van je interne media bibliotheek.

Starten met het optimaliseren

Met bovenstaande tips kun je beginnen met het optimaliseren van de afbeeldingen op je website. Het is niet moeilijk, maar wel heel belangrijk! Neem er even de tijd voor en ga de afbeeldingen langs in jouw galerij van afbeeldingen.

Volgende week staat ons laatste Life after corona artikel op het programma. Hierin geven we een uitleg over het gebruik van Google Search Console.

Share

Categorieën

Heb je vragen?

Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen

SEO vraag stellen

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de laatste SEO tips

Heb je vragen?

Wil je meer weten over SEO? Kan je website een nieuwe impuls gebruiken?
Neem contact op

Onder ons

Team van SEO specialisten

Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.

Maak kennis met ons team

Deze klanten zijn ondersteboven van ons!

David de Jong

Marketing Manager Solarfields

De specialistische kennis en gestructureerde aanpak van Martijn en Ineke heeft Solarfields enorm geholpen met onze positionering in de (online) markt. Denk hierbij aan de wireframes van van onze website, de vindbaarheid van onze organisatie, de invulling van onze online campagnes en tips over het zoekgedrag van onze belangrijkste doelgroepen.

Edward Bartels

Eigenaar Klimate en Gloeilampgoedkoop

Altijd een meedenkende en professionele blik op onze SEO vraagstukken. Hiermee bereiken we een mooie en stabiele groei op ons SEO bereik, met als kers op de taart een nummer 1 positie voor een van onze belangrijkste zoekwoorden binnen 1 jaar na livegang van onze site!

Paulien Hooikammer

Marketing medewerker Camping Si-Es-An

Samenwerken met Martijn & Ineke ervaren wij als zeer prettig. Ze denken met je mee, hebben vele ideeën en zien de extra punten waar meer uit te halen valt. Wij zien onze marketing groeien in de overzichtelijke rapportages en kunnen op die manier prettig verder werken met een sterke basis achter de hand. Komen we er even niet uit? Martijn en Ineke hebben er een oplossing voor!

Renzo van Dongen

Renzo van Dongen

Digital content manager Peugeot

Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!

Wij werken onder andere voor deze bedrijven

Wordt ook klant
peugeot

OnderBouwing

We delen graag onze kennis en ervaring
  • Inzichten en tips op het gebied van SEO
  • Voor beginners en gevorderden
  • Van experimenten tot ontwikkelingen bij Google en van
    best practices tot eigen cases
  • Een kijkje achter de schermen bij Onder