Is de zomervakantie voor jou ook zo’n periode om even lekker je hoofd leeg te maken? Of gebruik je de tijd liever om op te ruimen en overzicht te creëren? Het boek ‘Getting Things Done’ van David Allen helpt je met beide! Uit je hoofd en op een lijstje, dat is zo’n beetje het belangrijkste uitgangspunt van Getting Things Done. In een aantal stappen leer je hoe je dat doet, welke lijstjes er zijn en hoe je die lijstjes beheert. Om vervolgens aan de slag te gaan!
De omslag van onze editie belooft ‘Stress-free Productivity’ en ‘life-changing ideas’. Maar het boek is geen wondermiddel dat al je problemen vanzelf oplost. Het zet je juist flink aan het werk en aan het denken. Je gaat namelijk alles (maar dan ook alles!) verzamelen en ordenen. Uit je hoofd, uit dat rommellaatje, die losse post-its, je inbox, je To do blok… Dat is best confronterend. Daarnaast duurt echt even voordat je de complete methode onder de knie hebt. Eigenlijk moet je het boek minstens twee keer lezen.
Het voordeel van dit boek is dat je de methode van David Allen in kleine stapjes kunt toepassen. Zo hou ik nu verschillende handige lijstjes bij. Een favoriet van mij is ‘Waiting for’. Zodra ik een mail uitstuur met een vraag, gaat er een kopie in de map ‘Waiting for’. Zo kan ik af en toe mensen lastigvallen van wie ik nog geen antwoord heb. Ook de twee-minuten-regel is populair. Kun je iets binnen twee minuten uitvoeren? Doe het dan direct! Het voelt goed, want je maakt meters en het kost minder tijd dan al die korte acties in lijstjes te verwerken. Ik ken verschillende mensen (ook bij ons op kantoor) die dit toepassen!
Wat ik zelf nog niet echt uit het boek haal, is werken met prioriteiten, planningen en deadlines. Volgens het boek ga je vanzelf aan de slag gaat met de dingen die de meeste prioriteit hebben. Als je wilt leren plannen en delegeren kun je beter een cursus time management volgen. De focus van Getting Things Done ligt echt op het creëren van overzicht.
Ik ken een projectmanager bij een groot concern die zweert bij Getting Things Done. Hij blokt elke vrijdag 2 uur in zijn agenda om alle lijsten bij te werken. Ook privé gebruikt hij lijstjes. Zo vertelde hij mij dat als hij de boormachine nodig heeft, hij het lijstje ‘klussen’ erbij pakt en gelijk alle andere taken afwerkt. Hij hangt dan meteen alle schilderijtjes en haakjes op die nog ergens rondslingeren. Zo heeft hij ook een lijstje voor ‘verfklusjes’ en ‘tuin’. Krijgt hij een idee, dan mailt hij zichzelf en zet het idee uit zijn hoofd en op een lijstje.
Hou je van chaos? Dan is dit niks voor jou. Maar wil je wel wat meer structuur? Verwacht dan geen wonderen als je zelf met Getting Things Done aan de slag gaat. Het vergt tijd, oefening en discipline. Toch pik je er snel handige tips uit op die je leven overzichtelijker maken. En lees vooral de meest recente editie. Ons boek is nog van 2001, dat voelt toch echt wat ouderwets aan, uit de tijd van de mahoniehouten bureau’s met stapels papier erop. (Of bestaat dat nog steeds?) Maar de methode is tijdloos!
Als SEO bureau zijn wij experts in het verbeteren van de online vindbaarheid van websites en gespecialiseerd in het leveren van op maat gemaakte SEO-oplossingen. Ben je op zoek naar een SEO training voor jouw bedrijf en wil je jouw team versterken met kennis over zoekmachineoptimalisatie door middel van SEO trainingen voor jouw bedrijf? Neem dan contact op met ons. Wij bieden op maat gemaakte trainingen die specifiek zijn ontworpen om aan de unieke behoeften van jouw organisatie te voldoen. Ons doel is om je team te voorzien van de vaardigheden en kennis die nodig zijn om jullie online aanwezigheid effectief te verbeteren en te onderhouden.
Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen
SEO vraag stellenOf het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!
Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!
Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.
Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!
"*" geeft vereiste velden aan
Meer weten over onze privacy of algemene voorwaarden?
Noodzakelijk (verplicht) Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. |
|
Statistieken Deze cookies helpen ons (anoniem) te begrijpen hoe onze bezoekers de website gebruiken. |
|
Marketing Deze cookies helpen ons relevante advertenties weer te geven aan onze bezoekers. |
|