Emma Geerts

SEO & Online Marketing Stagiaire

Gevonden én onthouden worden: 5 redenen om SEO en storytelling te combineren

Er was eens een meisje onderweg naar oma met een mand vol lekkernijen. Staat het hele verhaal al klaar in je geheugen? Dan weet je wat de kracht is van storytelling. Verhalen worden onthouden. Het is dan ook niet voor niets dat we sinds het begin van de mensheid kampvuren maken om verhalen met elkaar delen.

Storytelling maakt de laatste paar jaren steeds meer vrienden binnen de marketingwereld. De letterlijke definitie van storytelling is ‘verhalen vertellen’, maar steeds vaker wordt het gedefinieerd als methode om betrokkenheid te creëren bij een doelgroep. Storytelling komt alleen nog maar af en toe over de vloer bij SEO. Bij SEO draait het om je vindbaarheid. Jouw content moet gevonden worden. Maar wat heb je op de lange termijn aan gevonden worden, als mensen je niet onthouden? Een goedlopend en mooi verhaal gaat je hierbij helpen. Laat storytelling en SEO vrienden worden van elkaar.

Als een robot

De meeste SEO teksten worden geschreven met één belangrijk doel: vindbaar zijn.
De gemiddelde tekst zal dan ook stevig staan als het gaat om zoekwoorden. Dit kan soms zelfs iets té stevig zijn, namelijk door zoekwoorden in een tekst te proppen. Keyword stuffing is een fenomeen waar je vroeger nog wel mee wegkwam, maar tegenwoordig niet meer.
Voor je websitebezoeker leest dit natuurlijk erg vervelend. En daarom heeft niet alleen de lezer een afkeer tegen het proppen van zoektermen, maar straft Google het ook af. 

Voorbeeld van keyword stuffing op de zoekterm 'Vakantie in Frankrijk', waar in elke regel ''Vakantie in Frankrijk'' terugkomt.
  Voorbeeld van keyword stuffing

Vraag jezelf dus af of je in de eerste plaats schrijft voor de zoekmachine of voor de lezer. Bij dat eerste kunnen je SEO teksten wat houterig overkomen, alsof een robot deze heeft geschreven. Met storytelling kun je dit voorkomen én zal je beter onthouden worden. In dit blog deel ik vijf redenen waarom je SEO en storytelling snel kennis moet laten maken.
 

1. Onthouden worden

Storytelling helpt ons zaken te onthouden. Dit komt doordat bij het horen of lezen van een verhaal er meerdere gebieden in het brein actief zijn. En hoe groter het deel van je hersenen dat aan het werk is, hoe groter de kans dat je iets onthoudt. Al deze actieve gebieden vinden de structuur die verhalen brengen ook erg fijn. Storytelling zorgt voor herkenbare patronen in alle informatie.

Vanwege die herkenbare patronen geeft storytelling context aan ons brein. Een verhaal is om die reden prettiger voor onze verwerking dan domweg opgesomde feiten. Hierdoor is de kans dat je de kern van het verhaal onthoudt stukken groter. Zo schrijf je niet alleen een tekst voor de zoekmachine, maar heb je op andere gebieden van je marketing er ook iets aan. 

2. Langer bezoek

Ondanks dat de werknemers bij Google zelf niet het hele verhaal van Roodkapje gaan lezen, ziet de zoekmachine het wel als een goed teken wanneer je websitebezoekers dit wel doen. Zij zullen namelijk langer op een pagina blijven hangen om te ontdekken wat er gaat gebeuren met oma en haar kleindochter.

Dit geldt voor alle verhalen, ook voor teksten die ‘gewoon’ prettig lezen en waar we echt in zitten. Misschien herken je het wel: je zit een leuk tijdschrift of goed boek te lezen, kijkt op de klok en verbaast je over hoe snel de tijd is gegaan. Storytelling neemt ons eventjes mee weg. Een websitebezoeker die interesse heeft in je verhaal zal sneller doorklikken naar andere pagina’s.

Ook verhoogt het de dwell time: websitebezoekers zullen langer op je pagina spenderen voordat zij terugkeren naar de zoekmachine resultaten. Die bezoekers die langer op je pagina blijven en verder klikken? Die zijn goed voor je ranking

3. Klaar voor de start? Actie!

Is de bezoeker bereid om langer op jouw pagina of website te blijven? Dan is diezelfde bezoeker ook sneller geneigd tot actie ondernemen. Wanneer een gebruiker de commitment heeft om ruim duizend woorden te lezen, ontstaat er ook de commitment om actie te ondernemen.

Storytelling speelt in op ons emotionele brein. Om precies te zijn: een sterk en overtuigend verhaal geeft een boost aan oxytocine, endorfine, dopamine en cortisol. Deze stofjes spelen in op je empathie, aandacht en gevoel van blijdschap. Al deze reacties in het brein zorgen uiteindelijk voor een grotere en sterkere motivatie. Die motivatie kan ons weer activeren om actie te ondernemen. 

Ook raakt een verhaal ons beloningssysteem. Dit komt door de eerder genoemde stofjes, zoals dopamine. Dit zorgt ervoor dat wanneer we iets afsluiten met een fijn of tevreden gevoel, ons beloningssysteem dit opnieuw wil meemaken.

4. Van lezen naar delen

Blijft de actie uit ondanks je ijzersterke verhaal? Nog niet getreurd! Al wordt een bezoeker niet direct aangezet tot actie, is de bezoeker alsnog geneigd om de content te delen. Met storytelling verkoop je niet altijd direct je product of dienst, maar wel je merk, kennis of een idee. En als er iets een grote rol speelt binnen storytelling, is het dat de mens haast voorgeprogrammeerd lijkt om verhalen te delen. 

Het hebben van een goed en sterk verhaal geeft je pagina of website een bredere aantrekkingskracht. Jouw content krijgt op deze manier een groter bereik en het vergroot de plaatsen van waaruit bezoekers je kunnen vinden. Dit komt doordat mensen je verhalen delen op bijvoorbeeld social media, of omdat je misschien zelfs het nieuws bereikt. Hierdoor ontstaan backlinks. Met een paar linkjes op social media is er misschien nog niet heel veel impact, maar met veel links heeft het zeker invloed op je SEO. Google ziet hierdoor verschillende verkeersbronnen die linken, wat weer gunstig is voor je rankings.

Binnenkant van de wikkel van Toný's Chocolonely chocoladereep waarop hun verhaal geschreven staat
Tony’s Chocolonely doet veel met storytelling; de meeste mensen zullen de chocoladerepen meteen koppelen aan hun verhaal en missie voor slaafvrije chocola (Bron: Tony’s Chocolonely)

5. Een verhaal is uniek

Een belangrijke rankingfactor voor de zoekmachine is unieke en relevante content. Er wordt zelfs hier en daar het statement gemaakt dat dit één van de belangrijkste rankingfactoren is voor Google. En wat is nou unieker dan je eigen verhaal?
Unieke content helpt ook in de strijd tegen duplicate content.

Wanneer je jouw websitebezoeker voorziet van unieke en uitgebreide informatie die lekker wegleest, zal dit een goede indruk achterlaten bij de gebruiker. En niet alleen bij die websitebezoeker, maar zeker ook bij de zoekmachine. Als het gedrag van je websitebezoekers laat zien dat zij vinden wat ze zoeken, beloont Google dit met een hogere plaats in de zoekresultaten. 

Combineren maar!

SEO en storytelling kunnen elkaar dus onwijs versterken. Zorg er dus voor dat je SEO en storytelling wat vaker bij elkaar over de vloer laat komen. Ik weet zeker dat ze het goed kunnen vinden. Door het combineren van SEO en storytelling vindt niet alleen de lezer je tekst fijn, maar vindt de zoekmachine deze ook geweldig. En daardoor word je niet alleen goed gevonden, maar gaan al die bezoekers jou meteen onthouden. 

Meer weten over het schrijven voor SEO of benieuwd naar hoe je een goed verhaal vertelt, lees dan ook vooral deze blogs. Zo staan jouw teksten voortaan zo stevig als het huis van het derde biggetje.



Share

Categorieën

Heb je vragen?

Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen

SEO vraag stellen

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de laatste SEO tips

Heb je vragen?

Wil je meer weten over SEO? Kan je website een nieuwe impuls gebruiken?
Neem contact op

Onder ons

Team van SEO specialisten

Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.

Maak kennis met ons team

Deze klanten zijn ondersteboven van ons!

Renzo van Dongen

Renzo van Dongen

Digital content manager Peugeot

Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!

Marien van Stegeren

Eigenaar

Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn  ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!

Marten Stellingwerf

Webmaster

Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.

Mark Prummel

SEO Specialist Stella Fietsen

Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!

Wij werken onder andere voor deze bedrijven

Word ook klant
peugeot

OnderBouwing

We delen graag onze kennis en ervaring
  • Inzichten en tips op het gebied van SEO
  • Voor beginners en gevorderden
  • Van experimenten tot ontwikkelingen bij Google en van
    best practices tot eigen cases
  • Een kijkje achter de schermen bij Onder