Okke-Jorn van der Meulen

Okke-Jorn van der Meulen

Linkbuilding specialist
7-1-2022 Linkbuilding

Hoe herken je goede backlinks? – Een introductie in link density en link context

Google ziet een backlink als een stem op een website. Wanneer iemand een link plaatst wil diegene eigenlijk zeggen “Ik stem op deze website of pagina”. Men plaatst echter niet zomaar een verwijzing naar je site, maar doet dit omdat je echt wat te zeggen hebt. Als je die natuurlijke verwijzing hebt gescoord is dit heel goed voor je website, wordt je meer gezien als autoriteit en wordt je uiteindelijk beter gevonden. Links worden soms ook ingekocht. ‘Een link is toch een link?’ hoor ik je denken. Het belangrijkste verschil tussen een ‘goede’ link en een ‘slechte’ link is autoriteit. Hieronder leg ik je uit wat (online) autoriteit is en hoe link dichtheid en link context de naakte waarheid vertellen over de kwaliteit van een internetpagina.

Wat is eigenlijk (online) autoriteit?

In het artikel ‘De Noodzaak van creatieve linkbuilding’ quote ik Rand Fishkin, oprichter van SEO tool Moz en oprichter van Audience Research tool SparkToro. Op het gebied van SEO is hij een enorme autoriteit vanwege zijn jarenlange werkervaring. Hij heeft laten zien dat hij veel kennis en ervaring heeft met SEO en dat hij dat heel actief uit kan dragen. Veel mensen vinden dat ook en bevestigen dat. Online autoriteit gaat hier zeer zeker ook over. Het zorgt ervoor dat je website wordt gezien als een betrouwbare bron van informatie. Met een sterkere autoriteit zal je positie op Google ook worden versterkt. 

Autoriteit is eigenlijk een containerterm. Binnen deze noemer kijkt Google naar heel veel factoren. Het kijkt onder andere naar je backlinks, de industrie waar je in zit, welke (en hoeveel) digitale concurrentie je hebt en, volgens Search Engine Journal, nog ongeveer 200 andere ranking factors

Deze ranking factors bepalen heel erg of je een kans van slagen hebt. De ene website gaat bijvoorbeeld over een auto kopen. Wellicht kun je je voorstellen dat het door de extreme digitale concurrentie erg moeilijk is om zonder heel veel moeite, en backlinks, hoog in Google te komen.  In de afbeelding hieronder zie je dat de zoektermen een hele hoge KD, Keyword Difficulty, hebben en daardoor extreem veel concurrentie hebben op dit zoekwoord.

Een andere website gaat bijvoorbeeld over hondenjassen en is het, voornamelijk door een lage Keyword Difficulty, veel makkelijker om bovenaan de zoekresultaten te verschijnen.

Hoe analyseer je eigenlijk een backlink?

Bij het kijken naar backlinks en de website waar je de link wilt laten plaatsen zijn er verschillende stukjes data die belangrijk zijn. Je kunt bijvoorbeeld kijken naar de betrouwbaarheid (Trust flow) van een website, de linkwaarde (Citation flow) van een website en het aantal backlinks dat de website heeft. Voor Onder ziet dit er zo uit:

In de ideale wereld wil je dat de betrouwbaarheid en de linkwaarde even hoog zijn. Helaas is dit bijna nooit zo en zul je vaak bovenstaande situatie tegenkomen. Als de betrouwbaarheid lager is dan de linkwaarde betekent dit dat er veel backlinks zijn die je website geen goed doen. Maar hoe komt dat?

Je kunt je wellicht voorstellen dat een startpagina veel minder autoriteit heeft dan een blog. Een startpagina heeft alleen maar links, terwijl een blog echt waarde probeert toe te voegen. Dit zie je simpel in link context en link density. Hoe zorg je dat je een link krijgt op een plek waar niet al tal van andere links op staan?

Link density en link context

Om je eindelijk uit je lijden te verlossen geef ik een definitie van de twee termen:

Link density staat voor link dichtheid en vertelt het iets over de hoeveelheid links en het type links (intern of extern) die op een pagina worden gevonden.
Link context laat meer zien wat voor informatie er om een link heen staat. Spoiler alert: Je moet wel backlinks hebben om de link density en de link context te kunnen zien.

In bovenstaande afbeelding zie je heel duidelijk een natuurlijk verkregen backlink. Dutchcowboys.nl heeft de blog over duplicate content overgenomen en linkt hierin naar Onder.nl. Zie je hoe rustig het plaatje aan de rechterkant eigenlijk is? Hieronder nog een paar voorbeelden van link density en link context.

(Bijdrage van Majestic op de website https://www.informationisbeautifulawards.com/showcase/3988-visualising-web-links-with-link-density-chart )

Zie je hoe deze ‘link density charts’ vol zitten met blauw en gele streepjes? Dit laat de plaats en de verhouding zien tussen links en andere informatie op een pagina. Die kleurtjes laten een verschil zien tussen de interne links (blauw) en de externe links (geel). Kun je al raden welk figuur de startpagina is en welk figuur het BBC artikel is?

Naast dat het er ook zeer vrolijk uitziet helpt het je om snel onderscheid te zien in een lijst met backlinks. Tijdens het scrollen zie je steeds sneller wat goede backlinks zijn en wat de spammy startpagina links zijn. Deze ‘chart’ is vooral heel behulpzaam bij een concurrentie analyse zodat je weet welke websites van de concurrent je op je lijst moet zetten.

Wat kun je ermee?

Nu je dit artikel hebt gelezen weet je hoe een goede backlink eruit ziet. Je wil het liefste de links met meest natuurlijke context en de laagste link dichtheid op de pagina. Dit betekent echter niet dat je alle pagina’s met een hoge link dichtheid, betaalde gastblogs en alle andere onnatuurlijke verwijzingen links moet laten liggen (pun intended). Een linkprofiel is een complexe verzameling aan links en lage hoeveelheden startpagina links kunnen voor de beginnende website, in de vorm van pillow links, nog steeds een waardevolle toevoeging zijn aan het linkprofiel.

Met deze uitleg zal er vast een wereld voor je opengaan. Meer weten over je linkprofiel? Lees dan ook ons artikel ‘Verbeter je linkprofiel’ en zie hoe je ook in deze tijd verder kunt bouwen aan je website.

Share

Categorieën

Heb je vragen?

Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen

SEO vraag stellen

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de laatste SEO tips

Heb je vragen?

Wil je meer weten over SEO? Kan je website een nieuwe impuls gebruiken?
Neem contact op

Onder ons

Team van SEO specialisten

Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.

Maak kennis met ons team

Deze klanten zijn ondersteboven van ons!

David de Jong

Marketing Manager Solarfields

De specialistische kennis en gestructureerde aanpak van Martijn en Ineke heeft Solarfields enorm geholpen met onze positionering in de (online) markt. Denk hierbij aan de wireframes van van onze website, de vindbaarheid van onze organisatie, de invulling van onze online campagnes en tips over het zoekgedrag van onze belangrijkste doelgroepen.

Edward Bartels

Eigenaar Klimate en Gloeilampgoedkoop

Altijd een meedenkende en professionele blik op onze SEO vraagstukken. Hiermee bereiken we een mooie en stabiele groei op ons SEO bereik, met als kers op de taart een nummer 1 positie voor een van onze belangrijkste zoekwoorden binnen 1 jaar na livegang van onze site!

Paulien Hooikammer

Marketing medewerker Camping Si-Es-An

Samenwerken met Martijn & Ineke ervaren wij als zeer prettig. Ze denken met je mee, hebben vele ideeën en zien de extra punten waar meer uit te halen valt. Wij zien onze marketing groeien in de overzichtelijke rapportages en kunnen op die manier prettig verder werken met een sterke basis achter de hand. Komen we er even niet uit? Martijn en Ineke hebben er een oplossing voor!

Renzo van Dongen

Renzo van Dongen

Digital content manager Peugeot

Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!

Wij werken onder andere voor deze bedrijven

Wordt ook klant
peugeot

OnderBouwing

We delen graag onze kennis en ervaring
  • Inzichten en tips op het gebied van SEO
  • Voor beginners en gevorderden
  • Van experimenten tot ontwikkelingen bij Google en van
    best practices tot eigen cases
  • Een kijkje achter de schermen bij Onder