9+
Jesse Commandeur

Jesse Commandeur

Content & Autoriteit specialist
20-7-2022 Kennisbank

Hoe gebruik je Ahrefs voor SEO (zoekmachineoptimalisatie)?

Er zijn een hoop SEO-tools beschikbaar voor online marketeers. Het kan zeker een uitdaging zijn om te weten welke tool te gebruiken en wanneer. Vooral omdat de meeste tools vergelijkbare oplossingen bieden, zoals een zoekterm analyse, backlink analyse en concurrentie analyse. De vraag ‘Wat is de beste tool voor SEO?’ is daarom lastig te beantwoorden. Wel kunnen we stellen dat wij graag gebruik maken van Ahrefs. In dit kennisbank artikel vertellen we hoe wij Ahrefs gebruiken en voor welke doeleinden. Wil jij met jouw website hoger scoren in Google? Dan is Ahrefs een waardevolle tool die jou handige inzichten geeft. 

Wat is Ahrefs?

Ahrefs is een van de meest krachtige en populaire SEO tools op de markt. Het is ook een van de duurste, dus het is handig om te begrijpen hoe je Ahrefs gebruikt, voordat je er geld in investeert. Om hier achter te komen biedt Ahrefs een gratis proefversie aan. Je kunt de tool testen en zien of het iets is voor jouw bedrijf. Ahrefs analyseert miljarden pagina’s en heeft een brede selectie van rapporten en statistieken. Het is een krachtige SEO-tool die jou helpt met zoekwoorden onderzoek, concurrentie analyse en het vinden van krachtige backlinks voor linkbuilding. 

Er zijn veel redenen waarom SEO-specialisten graag gebruik maken van Ahrefs. Ten eerste is het uitgebreid. Het kan backlinks, zoekwoorden en social media gegevens verzamelen. Ook kun je met Ahrefs een uitgebreide site audit bijhouden. Verder is Ahrefs gebruiksvriendelijk en heeft het een eenvoudig design, waar je makkelijk doorheen navigeert. Ook voor mensen die minder ervaring hebben met SEO, is Ahrefs een fijn programma. Tot slot heeft Ahrefs ontzettend veel webgegevens, als je het vergelijkt met sommige andere SEO tools. 

Hoe Ahrefs gebruiken voor SEO: Zoekwoorden onderzoek

De juiste zoekwoorden verwerken op een website is belangrijk om goed gevonden te worden. Ahrefs is onder andere een hele handige zoekwoorden tool. Potentiële klanten zoeken in Google met een bepaalde zoekopdracht. Ahrefs maakt het mogelijk om te achterhalen hoeveel zoekvolume er op de zoekopdrachten zit en hoeveel concurrentie er is. Ahrefs is ideaal om te gebruiken bij het zoektermanalyse. Als wij beginnen voor een nieuwe klant beginnen wij altijd met een zoekwoordenond. Het SEO advies dat wij geven is gebaseerd op meerdere tools en op eigen inzichten. Wij zijn voorstander van een data-driven aanpak en nemen dit altijd mee in ons advies. Meer weten? Lees dan ook: Hoe bouw je een SEO business case?

Hoe doe je een zoekwoorden onderzoek in Ahrefs? 

Om goede zoektermen te vinden, ga je naar de keyword explorer in Ahrefs. Je kunt hier een of meerdere trefwoorden invoeren, bijvoorbeeld ‘SEO’. Op het moment van schrijven zit hier een maandelijks zoekvolume op van 12.000 en een keyword difficulty (KD) van 57. De keyword difficulty is de moeilijkheidsgraad van een zoekterm. Dit betekent dat er veel concurrentie is als je jouw pagina optimaliseert voor de zoekterm ‘SEO’. Het is hierdoor moeilijker om hoog te ranken. Zie ook onderstaand screenshot. 

Ahrefs zoekwoord analyse ‘seo’

Kies je ervoor om jouw pagina te optimaliseren voor ‘Wat is SEO?’? Dan ligt het zoekvolume een stuk lager, maar ook de concurrentie is een stuk minder. Voor een zoekwoorden onderzoek gaan wij op zoek naar relevante zoektermen, waarbij we zoektermen met een hoog zoekvolume/lage concurrentie prioriteit geven.

In onderstaand screenshot zie je dat ‘wat is SEO?’ een zoekvolume heeft van 1400 en een keyword difficulty van 23. Verder valt het op dat de zoekvraag flink stijgt. Op deze manier zie je dus welke zoektermen mogelijk kansen bieden in de toekomst. Verwacht je dat de zoekvraag afneemt (bijvoorbeeld door een trend)? Dan is het wellicht beter om je te focussen op andere zoektermen, die in de toekomst ook nog relevant zijn. Meer weten? Bekijk dan snel onze SEO diensten pagina en ontdek hoe wij jou kunnen helpen. 

Ahrefs zoekwoord analyse ‘wat is seo’

Hoe Ahrefs gebruiken voor SEO: Backlinks

Het aantal backlinks van een website is belangrijk om goed te ranken. Hoe meer waardevolle backlinks jouw website heeft, hoe meer Google jouw website vertrouwt. Daarom is het zo belangrijk om manieren te vinden om meer backlinks naar jouw website te krijgen. Als je niet het budget hebt om een team van PR-specialisten in te huren, kun je het zelf doen met de hulp van Ahrefs. 

Backlink explorer

De Backlinks Explorer kan je helpen om de backlinks van je concurrenten te vinden en in te zien. Dit kan je helpen om websites te vinden die mogelijk bereid zijn om naar jouw website te linken. Door deze websites te benaderen (outreach) kun je aan nieuwe links komen, die jouw linkprofiel versterken. Wel moet je er rekening mee houden dat er voor een linkplaatsing meestal geld wordt gevraagd. Ook kun je door middel van Ahrefs broken links achterhalen. Dit is bijvoorbeeld handig na een SEO website migratie, waarbij je alle links wil laten leiden naar een nieuwe relevante pagina. 

Hoe Ahrefs gebruiken voor SEO: Concurrentie analyse 

Met de concurrentie analyse tool binnen Ahrefs kun je zien hoe jouw website presteert t.o.v. de concurrenten. Je kunt bijvoorbeeld zien op hoeveel overeenkomstige keywords de websites ranken en welke zoektermen uniek zijn voor beide websites. Ook zie je een intersectie grafiek, waarbij je duidelijk de overlap ziet in zoektermen. Door deze gegevens kun je jouw publiek beter begrijpen en zie je in waarom een concurrent beter/slechter presteert dan jouw website. Ook zie je met de site explorer op welke zoektermen concurrenten het meeste verkeer binnenhalen. 

Ahrefs gebruiken voor een website audit

Een SEO website-audit is een grondige analyse van een website om de zoekmachineoptimalisatie te verbeteren. Tijdens de audit worden verschillende aspecten van de website geëvalueerd, zoals technische gegevens, contentkwaliteit, gebruiksvriendelijkheid en backlinks. Het doel is om problemen op te sporen die de prestaties van de website in de zoekmachines kunnen beïnvloeden en om aanbevelingen te doen voor verbeteringen. De audit kan ook helpen om doelstellingen te definiëren en een plan op te stellen om deze doelstellingen te bereiken. Ahrefs is een krachtig hulpmiddel voor website-audits omdat het veel informatie biedt over de backlinks, organische zoekwoorden, traffic en technische gegevens van een website. Om Ahrefs te gebruiken voor een website-audit, kun je de volgende stappen volgen:

  1. Maak een account aan bij Ahrefs en voer de URL van de website in die je wilt auditen.
  2. Bekijk de backlinks van de website. Ga naar het tabblad “Backlinks” en bekijk de kwaliteit van de backlinks naar de website. Zoek naar backlinks van lage kwaliteit of spammy websites die je eventueel kunt verwijderen.
  3. Bekijk de organische zoekwoorden van de website. Ga naar het tabblad “Organische zoekwoorden” en bekijk welke zoekwoorden de website het meest rankt. Zoek naar zoekwoorden waar de website lage posities voor heeft en probeer deze te verbeteren.
  4. Bekijk de traffic van de website. Ga naar het tabblad “Traffic” en bekijk hoeveel verkeer de website ontvangt en van welke bronnen dit verkeer komt. Zoek naar manieren om het verkeer te verhogen, bijvoorbeeld door het aanbieden van waardevolle content of het uitvoeren van zoekmachineoptimalisatie.
  5. Bekijk de technische gegevens van de website. Ga naar het tabblad “Site explorer” en klik op “Technische gegevens”. Bekijk de meta-tags, de header tags, de laadtijd van de pagina’s en andere technische aspecten van de website. Zoek naar manieren om de technische gegevens te verbeteren, zoals het verkleinen van afbeeldingen of het gebruik van gecomprimeerde bestanden.

Meer weten? Neem contact met ons op!

Bij SEO bureau Onder is Ahrefs een van de tools die wij graag gebruiken. Dit doen wij omdat Ahrefs zeer uitgebreid is en omdat Ahrefs de data baseert op gegevens uit meerdere zoekmachines. Er worden miljarden pagina’s geanalyseerd en de gegevens van Ahrefs worden vaak geupdate. Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Doen dan alvast een live SEO analyse.

Share

Categorieën

Heb je vragen?

Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen

SEO vraag stellen

Mis het niet

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Heb je vragen?

Wil je meer weten over SEO? Kan je website een nieuwe impuls gebruiken?
Neem contact op

Onder ons

Team van SEO specialisten

Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.

Maak kennis met ons team

Deze klanten zijn ondersteboven van ons!

Renzo van Dongen

Renzo van Dongen

Digital content manager Peugeot

Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!

Marien van Stegeren

Eigenaar Kitcentrum

Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn  ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!

Marten Stellingwerf

Webmaster

Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.

Mark Prummel

SEO Specialist Stella Fietsen

Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!

OnderBouwing

Mis geen enkele SEO tip
  • Inzichten en tips op het gebied van SEO
  • Voor beginners en gevorderden
  • Van experimenten tot ontwikkelingen bij Google en van
    best practices tot eigen cases
  • Een kijkje achter de schermen bij Onder

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.