Google Search Console

Jaleesa Konjanan

SEO Specialist

Hoe check je of een nieuwe webpagina geïndexeerd is?

Als marketeer wil je ervoor zorgen dat jouw website door gebruikers wordt gevonden wanneer zij naar jouw producten of diensten zoeken. Wanneer jouw website door Google is geïndexeerd en wordt weergegeven in de zoekresultaten, kan het nuttig zijn om te weten welke pagina’s zijn geïndexeerd. Zo kan je controleren of er pagina’s ontbreken in de index of dat er andere problemen zijn die moeten worden aangepakt. In dit artikel bekijken we enkele manieren om te controleren of een nieuwe pagina door Google is geïndexeerd. Het is altijd aan te raden een pagina te optimaliseren met trefwoorden voordat je deze uploadt naar je site. Bovendien kunnen deze tips nuttig zijn als je net een nieuwe pagina op je site hebt gemaakt en zo efficiënt mogelijk wilt controleren of Google deze al heeft geïndexeerd.

Google Search Console gebruiken

Google Search Console is een gratis tool van Google die je kunt gebruiken om te controleren hoe jouw site presteert en om te controleren of een nieuwe pagina door Google is geïndexeerd. In dit gedeelte bekijken we hoe je Google Search Console kunt gebruiken om te controleren of een nieuwe pagina door Google is geïndexeerd. Het eerste wat je wilt doen, is naar de sectie Search Appearance gaan in je Google Search Console-account. Hier zie je een lijst met alle pagina’s die door Google zijn geïndexeerd. Om te controleren of een nieuwe pagina door Google is geïndexeerd, moet je de URL van die pagina opzoeken.

Zoek naar URL’s die zijn gecrawld en geïndexeerd

Als je een pagina zoekt die niet geïndexeerd is, zie je geen link. Je ziet dan een bericht waarin staat dat de pagina nog niet is gecrawld of dat er een technisch probleem was met de pagina. Als je een link voor de pagina ziet, betekent dit dat de pagina is geïndexeerd en dat je de andere details kunt controleren, zoals de datum en tijd waarop de pagina is geïndexeerd, de datum en tijd waarop deze voor het laatst is gewijzigd en de datum en tijd waarop de laatste crawl heeft plaatsgevonden.

Controleer op een header in het antwoord van jouw webserver

Je kunt controleren of een nieuwe pagina door Google is geïndexeerd door naar de HTTP-statuscode van de pagina te kijken. Als de pagina niet is geïndexeerd, zie je een 404-statuscode. Als de pagina is geïndexeerd, zie je een 200-statuscode. De 200-statuscode betekent dat de pagina is gevonden. De 404-statuscode daarentegen betekent dat de pagina niet is gevonden. Je kan deze methode gebruiken als je via de zoekconsole niet kunt zien of een nieuwe pagina door Google is geïndexeerd.

Aan de slag!

Nu je weet hoe je Google Search Console kunt gebruiken om te controleren of een nieuwe pagina is geïndexeerd, is het tijd om deze tips in de praktijk te brengen. Zorg ervoor dat je een SEO-strategie hebt, zodat je in de gaten kunt houden welke pagina’s geïndexeerd zijn en welke niet. Bovendien kunnen deze tips ook nuttig zijn als je wilt weten welke pagina’s uit de index zijn verwijderd. Heb je hulp nodig? Neem dan contact op en onze specialisten staan voor je klaar.

Deel

Categorieën

Heb je vragen?

Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen

SEO vraag stellen

Mis het niet

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Heb je vragen?

Wil je meer weten over SEO? Kan je website een nieuwe impuls gebruiken?
Neem contact op

Onder ons

Team van SEO specialisten

Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.

Maak kennis met ons team
SEO bureau Onder Zwolle

Deze klanten zijn ondersteboven van ons!

Renzo van Dongen

Renzo van Dongen

Digital content manager Peugeot

Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!

Marien van Stegeren

Eigenaar Kitcentrum

Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn  ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!

Marten Stellingwerf

Webmaster

Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.

Mark Prummel

SEO Specialist Stella Fietsen

Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!

OnderBouwing

Mis geen enkele SEO tip
  • Inzichten en tips op het gebied van SEO
  • Voor beginners en gevorderden
  • Van experimenten tot ontwikkelingen bij Google en van
    best practices tot eigen cases
  • Een kijkje achter de schermen bij Onder

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.