9+
website niet vindbaar op google

8 redenen waarom jouw website niet vindbaar is op Google

Google indexeert niet elke pagina op het internet. Aangezien het steeds eenvoudiger wordt om enorme hoeveelheden content te publiceren, is het logisch dat Googlebot slechts een klein deel daarvan kan crawlen en indexeren. Wij merken zelf ook bij klanten dat het een grotere uitdaging is geworden om nieuwe websites of pagina’s vindbaar te maken. Soms ligt dit aan techniek, andere keren aan content of aan links. Ik deel in dit blog de 8 meest voorkomende redenen dat jouw website of pagina niet vindbaar is op Google en hoe je dit kunt oplossen!

Navigeer naar:

Website niet geïndexeerd of niet vindbaar?

Als jouw website geen bezoekers via Google aantrekt, is dit niet altijd het gevolg van indexatieproblemen. Vindbaarheid is een breed begrip. Het kan voorkomen dat een webpagina laag scoort in de zoekresultaten, maar toch nog steeds vindbaar is voor bepaalde zoektermen. Echter, als een URL niet is opgenomen in de index van Google, zal deze per definitie niet vindbaar zijn. Daarom is het belangrijk om als eerste stap te controleren of Google jouw website überhaupt heeft geïndexeerd.

Wil je dit controleren? Typ dan site:[website] in de zoekbalk van Google of bekijk de indexdekking in Search Console. Zie je in Search Console een belangrijk verschil tussen het aantal pagina’s op je website en het aantal daadwerkelijk geïndexeerde pagina’s? Ga dan aan de slag met onderstaande tips om je website sneller door Google te laten indexeren. Zijn je pagina’s wel geïndexeerd maar ranken ze nog niet goed, bekijk dan ons artikel over een goede SEO strategie.

Reden 1: Je website is net gelanceerd

Als je net een nieuwe website hebt gemaakt en onlangs een verzoek tot indexering hebt ingediend, kan het enige tijd duren voordat Google je pagina’s indexeert. Je kunt Google helpen begrijpen welke pagina’s je wilt laten crawlen door een sitemap te gebruiken. Het maken van een sitemap is relatief eenvoudig met behulp van SEO-plugins zoals Yoast SEO of Rank Math, die automatisch een sitemap genereren op basis van de inhoud van jouw website. De sitemap kan je vervolgens indienen bij Google Search Console, wat kan helpen om je website sneller te indexeren.

sitemap search console toevoegen

Reden 2: Je pagina wordt geblokkeerd

Een pagina wordt niet geïndexeerd door Google wanneer er instructies worden gegeven in de vorm van een robots.txt-bestand of een noindex-tag in de HTML-code van de pagina. 

Robots.txt
Een robots.txt-bestand is een tekstbestand op de root van een website die instructies geeft aan webcrawlers en zoekmachines over welke delen van de website ze wel of niet mogen crawlen en indexeren. Wanneer een pagina wordt geblokkeerd in het robots.txt-bestand, wordt deze pagina overgeslagen door zoekmachines. Je kunt checken of een pagina geblokkeerd wordt door naar de URL: https://www.(jouwwebsite.nl)/robots.txt te gaan.

Noindex-tag 
In de HTML-code van een webpagina kan een specifieke meta-tag worden toegevoegd met de naam ‘robots’ en de waarde ‘noindex’. Deze tag vertelt zoekmachines dat de pagina niet geïndexeerd moet worden. Als een pagina per ongeluk wordt gemarkeerd als ‘noindex’, kan deze onbedoeld worden uitgesloten van indexering. We komen regelmatig websites tegen waar belangrijke pagina’s voorzien zijn van een noindex. Dat kan al komen door een verkeerd geplaatst vinkje in WordPress. Het is zaak om de melding ‘uitgesloten door tag noindex’ in Search Console goed te analyseren en te achterhalen of dit klopt.

Reden 3: Er zijn handmatige acties toegepast

Handmatige acties verwijzen naar specifieke maatregelen die Google neemt tegen websites die hun richtlijnen schenden. Als je je website optimaliseert volgens de regels, zul je waarschijnlijk geen problemen ondervinden. Maar als je besluit om de digitale zwarte hoed op te zetten en Black Hat SEO-technieken te gebruiken, dan kan Google je bestraffen met een lagere positie of zelfs een verwijdering uit de index. 

Je kunt controleren of er handmatige acties tegen je site zijn genomen via het rapport ‘Handmatige acties’ in Google Search Console, waar je ook richtlijnen vindt voor het oplossen van eventuele problemen. Dit kan variëren van het verwijderen van spammy content tot het maken van structurele wijzigingen aan de website.

Reden 4: Er zijn dubbele pagina’s

Het komt vaak voor dat websites pagina’s hebben die erg veel op elkaar lijken. Wanneer Google twee of meer pagina’s met dezelfde inhoud detecteert, zal het alleen de versie indexeren die het meest relevant is voor een zoekopdracht. Dit kan gaan over pagina’s van twee verschillende websites, maar ook over twee pagina’s op één website. Wil je deze pagina toch geïndexeerd hebben, dan kun je verschillende dingen doen:

  • Gebruik canonical tags om zoekmachines te laten weten welke versie van een pagina de voorkeur heeft. Je kunt een canonical tag ook gebruiken wanneer er geen sprake is van dubbele content; een zelfverwijzende canonical tag.
  • Voeg dubbele content samen tot één uitgebreide en unieke pagina, bijvoorbeeld wanneer je meerdere blogs hebt geschreven over hetzelfde onderwerp. Vergeet dan niet een 301-redirect in te stellen voor de pagina die je verwijdert.
  • Los inhoudelijke duplicate content op door pagina’s unieker te maken, zodat ze meer waarde toevoegen en onderscheidend zijn voor Google. Meer tips hierover lees je in ons artikel over duplicate content.

Reden 5: Geen (of weinig) interne links

Pagina’s die niet gelinkt zijn kunnen door Google als minder belangrijk worden gezien en daardoor niet goed geïndexeerd worden. Door interne links toe te voegen, verbeter je de interne linkstructuur van je website. Het maakt het voor zoekmachines makkelijker om de inhoud van je site te crawlen en te begrijpen. Een goed gestructureerde website met interne links helpt ook bij het verbeteren van de gebruikerservaring, omdat het navigeren op de site eenvoudiger wordt. Dit alles draagt bij aan een betere vindbaarheid van je website op Google.

interne links

Reden 6: Geen verwijzingen naar je website

Backlinks zijn externe links van andere websites die naar jouw website verwijzen. Deze links zijn belangrijk voor de vindbaarheid van jouw website, omdat zoekmachines zoals Google ze beschouwen als aanbevelingen. Over het algemeen geldt: hoe meer backlinks een pagina of website heeft, hoe betrouwbaarder deze wordt geacht.  Aanvankelijk was het aantal backlinks naar je website belangrijk, maar later werd ook de kwaliteit en relevantie van die backlinks belangrijk. Ook is het waarschijnlijk dat websites met een actieve aanwezigheid op sociale media sneller door Google worden geïndexeerd.

Voor nieuwe of kleine websites is het vaak moeilijker om geïndexeerd te worden omdat ze nog geen autoriteit of backlinkprofiel hebben opgebouwd. In competitieve niches is het voor nieuwe websites moeilijker om zich te onderscheiden en waarde toe te voegen. Als ik een appeltaart recept publiceer op mijn nieuwe blog heeft Google weinig redenen om die snel te indexeren, maar reken maar dat een klassiek appeltaartje op de website van Rutger Bakt snel wordt opgepikt door Google. Heb je dus weinig links naar je website, dan zou het wat langer kunnen duren voordat Google jouw pagina’s indexeert. Linkbuilding met relevante links is dan aan te raden.

Reden 7: Je website is traag

Wanneer je server traag is, vermindert Google de hoeveelheid tijd en moeite (het crawl budget) die het besteedt aan het doorzoeken van je website. Dit kan betekenen dat sommige pagina’s, hoewel bekend bij Google, niet geïndexeerd worden en dus niet verschijnen in zoekresultaten. Deze pagina’s worden dan gelabeld als ‘Gevonden – momenteel niet geïndexeerd’ in Search Console. Over het algemeen zien we deze melding bij grotere websites waar Google een gigantisch aantal URL’s moet crawlen. 

Een handige tool om de snelheid van je website te meten is Google PageSpeed Insights. Dit is een gratis tool van Google die niet alleen de prestaties van je website op zowel mobiele apparaten als desktops analyseert, maar ook de serverreactietijd meet. Het verbeteren van de servercapaciteit om het verkeer van de crawler aan te kunnen is een effectieve manier om het crawl budget te vergroten en je website beter vindbaar te maken.

Reden 8: Je website heeft veel thin content

Google geeft prioriteit aan helpful content voor de gebruiker. Als je content geen toegevoegde waarde biedt, waarom zou Google het dan moeten indexeren? Zwakke pagina’s met weinig tot geen originele inhoud, van lage waarde of met irrelevante informatie, noemen we ook wel thin content. Dit heeft niet alleen een negatieve impact op de zichtbaarheid van die specifieke zwakke pagina’s, maar kan ook de indexatie en ranking van de rest van je content verminderen.

Wanneer je pagina’s niet geïndexeerd worden, kan dit een teken zijn dat je pagina’s te weinig unieke inhoud bevatten of dat je website als geheel te veel dunne inhoud bevat. Hoe los je dit op? Nou, het verbeteren van zwakke pagina’s gaat verder dan het simpelweg toevoegen van meer woorden aan een pagina. Je wil iets nieuws toevoegen aan het gesprek — of het nu gaat om unieke inzichten, uitgebreide analyses of het duidelijker presenteren van informatie. Het verwijderen van verouderde of niet-relevante pagina’s kan ook helpen om de algehele kwaliteit van je site te verbeteren.

Geïndexeerde pagina’s kunnen weer verdwijnen

Dat Google een pagina heeft geïndexeerd, betekent niet automatisch dat deze permanent in de index blijft. Helaas. Als Google vaststelt dat de inhoud niet langer relevant of waardevol is voor gebruikers, kan de pagina alsnog uit de index worden verwijderd. Daarom is het belangrijk voor website-eigenaren om hun inhoud regelmatig bij te werken en te verbeteren.

Bovendien speelt de beschikbare opslagcapaciteit in Google’s datacenters een rol. Gary Illyes, analyst bij Google, zei het al eens op Twitter: “If we have tons of free space available, we’re more likely to index crappier content. If we don’t, we might deindex stuff to make space for higher quality docs.

Zo lang je content van hoge kwaliteit is, hoef je je dus geen zorgen te maken.

indexatie Gary Illyes

Help, mijn pagina is nog steeds niet vindbaar

Het is niet leuk om te horen, maar het zou best kunnen dat Google jouw pagina niet gaat indexeren. Sommige pagina’s hoeven simpelweg niet geïndexeerd te worden. Misschien voegt je pagina wel waarde toe aan je website, maar is het voor Google niet onderscheidend genoeg. Het heeft ook helemaal geen zin om 1.530.000 keer een recept voor appeltaart in de index te hebben staan.

Geduld is een schone zaak bij het indexeren van websites; het kan soms even duren. Bovendien kan trage indexering soms ook een probleem zijn van Google zelf, vergeet dus niet dit ook te controleren.

google indexing issue

Mocht je echter aanhoudende problemen ervaren met indexering, dan kan het inschakelen van een SEO-specialist uitkomst bieden. Neem gerust contact met ons op. Laten we samen jouw website niet alleen vindbaar, maar ook onmisbaar maken in de zoekresultaten!

Share

Categorieën

Heb je vragen?

Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen

SEO vraag stellen

Mis het niet

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Heb je vragen?

Wil je meer weten over SEO? Kan je website een nieuwe impuls gebruiken?
Neem contact op

Onder ons

Team van SEO specialisten

Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.

Maak kennis met ons team

Deze klanten zijn ondersteboven van ons!

Renzo van Dongen

Renzo van Dongen

Digital content manager Peugeot

Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!

Marien van Stegeren

Eigenaar Kitcentrum

Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn  ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!

Marten Stellingwerf

Webmaster

Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.

Mark Prummel

SEO Specialist Stella Fietsen

Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!

OnderBouwing

Mis geen enkele SEO tip
  • Inzichten en tips op het gebied van SEO
  • Voor beginners en gevorderden
  • Van experimenten tot ontwikkelingen bij Google en van
    best practices tot eigen cases
  • Een kijkje achter de schermen bij Onder

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.