Jesse Commandeur

Jesse Commandeur

SEO & Linkbuilding specialist
22-8-2022 Kennisbank

Wat is de CTR en hoe verbeter je jouw CTR?

De Click-through rate (CTR) is een belangrijke metric voor iedere SEO-specialist. Als jouw CTR hoog is, betekent dit dat mensen geïnteresseerd zijn in jouw zoekresultaten en hierop klikken. Als je CTR laag is, moet je harder werken om mensen op je zoekresultaat te laten klikken. Benieuwd waar CTR voor staat? Lees verder om het uit te vinden! Click-through rate is het aantal keren dat gebruikers op een zoekresultaat klikken gedeeld door het aantal keer dat de advertentie is getoond – met andere woorden, hoeveel mensen reageren op een advertentie door erop te klikken in plaats van deze te negeren.

Wat is een goede CTR?

Er is geen one-size-fits-all antwoord op deze vraag, omdat het afhangt van uw niche, uw aanbod, en andere factoren. Als je in een zeer concurrerende niche zit kan een CTR onder de 0,3% heel normaal zijn. Als je in een minder competitieve niche zit, zijn CTR’s tussen 0,3% en 0,5% goed. Als je in een zeer lage competitieve niche zit, kunt je zelfs CTR’s verwachten tussen de 0,5 en 1%!, of zelfs nog hoger. CTR verbeteren? Hier is wat je kunt doen om te beginnen: Neem een kijkje naar jouw huidige CTR en identificeer wat gebruikers ervan weerhoudt om te klikken, en los het op! Wil jij SEO advies? Ontdek dan snel onze SEO diensten en ontdek wat wij voor jou kunnen betekenen.

Hoe bereken je CTR?

Het is eigenlijk vrij eenvoudig. Het enige wat je hoeft te doen is het aantal kliks dat je zoekresultaat heeft ontvangen te delen door het aantal impressies dat je ontvangt. Bijvoorbeeld, laten we zeggen dat jouw zoekresultaat 1000 keer is vertoond, en 100 mensen hebben erop geklikt. In dit geval zal jouw CTR 10% zijn.

Waarom is CTR zo belangrijk?

CTR is één van de belangrijkste statistieken voor SEO-specialisten. Immers, als je geen kliks krijgt, zult je geen sales maken. Dat is waarom het zo belangrijk is om je CTR te optimaliseren. Als je jouw CTR kunt verhogen, zal ook het aantal conversies toenemen. Ook heeft het een positieve invloed op SEO. Een goede doorklikratio heeft indirect invloed op de rankings in de zoekresultaten,

Hoe verhoog je jouw CTR?

Er zijn een paar dingen die je kunt doen. Eerst en vooral, zorg ervoor dat je je richt op de juiste mensen. Dit doe je door de meta-titels en descriptions te optimaliseren voor de zoeker. Houd er dus rekening mee op welke zoektermen jouw potentiële klant zoekt. Dit doe je door vooraf een zoektermanalyse uit te voeren. Dit is ook een onderdeel van onze SEO audit, waarin we alle SEO-aspecten meenemen. Meer weten? Doe eerst een live SEO analyse, of vraag direct een SEO audit aan.

Conclusie

Als jouw CTR hoog is, betekent dit dat mensen geïnteresseerd zijn in jouw zoekresultaat en erop klikken. Als je CTR laag is, moet je harder werken om mensen op jouw zoekresultaat te laten klikken. Er zijn een paar dingen die je kunt doen om je CTR te verhogen. Het is hierbij vooral belangrijk dat jij de zoekvraag van de zoeker beantwoord. Zorg er verder voor dat jouw zoekresultaat overtuigt om er op te klikken.

Het verbeteren van de CTR is slechts een van de werkzaamheden van de SEO specialist. Wil jij dat wij jou SEO advies geven, bijvoorbeeld bij een SEO migratie? Bekijk dan snel onze SEO diensten pagina. Naast technische SEO kennis, hebben wij bij SEO bureau Onder ook ervaren content – en linkbuilding specialisten in dienst. Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Doen dan alvast een live SEO analyse, of ga meteen voor de SEO audit. 

Share

Categorieën

Heb je vragen?

Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen

SEO vraag stellen

Mis het niet

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip

"*" geeft vereiste velden aan

Heb je vragen?

Wil je meer weten over SEO? Kan je website een nieuwe impuls gebruiken?
Neem contact op

Onder ons

Team van SEO specialisten

Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.

Maak kennis met ons team

Deze klanten zijn ondersteboven van ons!

Renzo van Dongen

Renzo van Dongen

Digital content manager Peugeot

Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!

Marien van Stegeren

Eigenaar Kitcentrum

Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn  ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!

Marten Stellingwerf

Webmaster

Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.

Mark Prummel

SEO Specialist Stella Fietsen

Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!

Wij werken onder andere voor deze bedrijven

Word ook klant
peugeot

OnderBouwing

Mis geen enkele SEO tip
  • Inzichten en tips op het gebied van SEO
  • Voor beginners en gevorderden
  • Van experimenten tot ontwikkelingen bij Google en van
    best practices tot eigen cases
  • Een kijkje achter de schermen bij Onder

"*" geeft vereiste velden aan