Kennisbank header

Hinke Oevering

SEO Specialist
28-10-2022 Kennisbank

Wat is een canonical tag en hoe gebruik je die?

Een canonical tag is een stukje code dat je toevoegt aan de HTML code van een webpagina. Het fungeert als een soort wegwijzer voor zoekmachines, wanneer er dubbele content (ook wel duplicate content) op je website staat. Google moet immers wel weten welke pagina in de zoekresultaten moet komen en welke niet. Het gebruik van een cannonical tag kan voor veel impact zorgen, terwijl het maar een kleine handeling lijkt. Lees daarom hier alles over wat canonicals zijn en hoe je deze gebruikt.

Canonical betekenis

Het woord ‘canonical’, in het Nederlands canoniek, heeft verschillende betekenissen in verschillende situaties. In dit geval betekent canonical zoiets als ‘de standaard’. Met een canonical tag in je website, geef je dus aan welke pagina de standaard pagina moet zijn. 

Een canonical URL is de voorkeursversie van een webpagina. Als u bijvoorbeeld een blogbericht hebt dat op meerdere URL’s is gepubliceerd, kunt u aangeven welke URL de belangrijkste versie is. Google zal deze URL gebruiken als bron voor de andere pagina’s. 

Als je geen canonicals gebruikt, zal Google één URL selecteren om weer te geven in de zoekresultaten. De andere URL’s worden dan beschouwd als duplicaten en kunnen zelfs worden bestraft.

Hoe canonical tags te gebruiken

De canonical tag gebruik je op elke dubbele pagina om aan te geven welke de belangrijkste is. Dit zal de zoekmachine duidelijk maken welke URL moet worden geselecteerd voor het resultaat. In onze blog over canonical tags gebruiken, lees je hier nog meer over.

Om canonieke tags te gaan gebruiken, maakt u een nieuwe head>-sectie in uw HTML-bestand met een link rel=”canonical”>-element. Koppel vervolgens elke versie van dezelfde pagina aan deze canonieke tag. Als uw site semantische opmaak gebruikt, kunt u ook de code title> opnemen in het head>-element, zodat elke pagina zijn eigen unieke titel krijgt.

Wanneer geen canonicals gebruiken

Het is belangrijk dat je alleen canonicals gebruikt bij duplicate content. Wanneer de afbeeldingen en tekst niet (bijna) identiek zijn, dan kan je dit beter laten. Een canonical tag zorgt er namelijk voor dat de zoekmachine naar één van de pagina’s kijkt en de andere(n) negeert. 

Meer weten over canonical tags?

Wil je meer informatie over canonical tags en hoe ze jou verder kunnen helpen? Neem dan contact met ons op! Of vraag meteen een technische SEO check aan om te zien hoe jouw website ervoor staat op technisch gebied.

Share

Categorieën

Heb je vragen?

Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen

SEO vraag stellen

Mis het niet

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip

"*" geeft vereiste velden aan

Heb je vragen?

Wil je meer weten over SEO? Kan je website een nieuwe impuls gebruiken?
Neem contact op

Onder ons

Team van SEO specialisten

Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.

Maak kennis met ons team

Deze klanten zijn ondersteboven van ons!

Renzo van Dongen

Renzo van Dongen

Digital content manager Peugeot

Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!

Marien van Stegeren

Eigenaar Kitcentrum

Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn  ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!

Marten Stellingwerf

Webmaster

Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.

Mark Prummel

SEO Specialist Stella Fietsen

Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!

Wij werken onder andere voor deze bedrijven

Word ook klant
peugeot

OnderBouwing

Mis geen enkele SEO tip
  • Inzichten en tips op het gebied van SEO
  • Voor beginners en gevorderden
  • Van experimenten tot ontwikkelingen bij Google en van
    best practices tot eigen cases
  • Een kijkje achter de schermen bij Onder

"*" geeft vereiste velden aan