Voor website eigenaren viel er veel gebruikersdata weg in de afgelopen maanden. Als je website bijvoorbeeld namelijk niet-geanonimiseerde analytische cookies verzamelt (naast de functionele cookies), is expliciete toestemming nodig en is een cookiebanner dus vereist. Veel cookiebanners werden dus strenger gemaakt met als gevolg een terugloop van data.
Het loont echter wel om kritisch naar je cookiebanner te kijken en deze te optimaliseren. Je wilt natuurlijk alsnog dat zoveel mogelijk mensen de (anonieme) cookies accepteren. Het is wel belangrijk om dit binnen de richtlijnen van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) te doen. Misleidende banners kunnen leiden tot boetes en schade aan je reputatie. In deze blog leg ik je uit hoe je de acceptatie verhoogt terwijl je aan de eisen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) blijft voldoen.
Zorg ervoor dat de cookiebanner glashelder is en geen verwarrende taal bevat. De boodschap moet kort en krachtig zijn, en de opties om cookies te accepteren of te weigeren moeten duidelijk worden gepresenteerd.
Vermijd jargon en vaagheden: Leg simpel en duidelijk uit welke soorten cookies worden gebruikt en waarvoor ze dienen. Bezoekers moeten snel begrijpen wat er wordt gevraagd.
Gebruik heldere knoppen: Weeg af of je de knop “voorkeuren instellen” gelijk laat zien of vervangt door duidelijke keuzes zoals “Accepteren” en “Weigeren”. Dit geeft bezoekers het gevoel dat ze controle hebben. Je kunt de bezoeker later nog laten kiezen om de voorkeuren te laten aanpassen.
Houd het kort: Niemand wil een ellenlange tekst lezen. Zeker niet als onderbreking voor waar ze eigenlijk voor komen. Zorg er dus voor dat de informatie beknopt is.
Kort en krachtig (Onder.nl 😉
Het ontwerp van de cookiebanner heeft een grote invloed op het gedrag van de bezoeker. Met een slimme lay-out kun je de kans vergroten dat iemand de cookies accepteert.
Gebruik een visueel aantrekkelijk design: Maak de cookiebanner opvallend genoeg om te worden opgemerkt, maar voorkom dat het een storend element wordt. Houd de banner compact.
Evenwichtige knop plaatsing: Plaats de opties om cookies te accepteren en te weigeren naast elkaar en maak ze even prominent zichtbaar. Bezoekers moeten niet het gevoel hebben dat ze worden gestuurd in hun keuze.
Minimaliseer extra stappen: Laat bezoekers niet onnodig scrollen of doorklikken om de cookie-instellingen te wijzigen of te weigeren. Houd de interacties tot een minimum.
Jammie! Cookies met woordgrapjes
Door bezoekers meer controle te geven over hun privacy-instellingen, verhoog je de kans dat ze toestemming geven. Transparantie speelt hier een sleutelrol. Hoe je hiermee omgaat is ook gelijk een voorbode voor de rest van je website en diensten.
Vink daarom geen opties vooraf aan: Toestemming moet actief worden gegeven. Dit betekent dat cookie categorieën zoals “niet anonieme analytische cookies” niet standaard geselecteerd mogen zijn.
Herroepbaarheid van toestemming: Maak het eenvoudig voor bezoekers om hun keuze op elk moment aan te passen of in te trekken. Dit kan bijvoorbeeld via een link in de footer van de website.
Geen verborgen opties: Zorg ervoor dat de mogelijkheid om cookies te weigeren net zo zichtbaar is als de optie om ze te accepteren. De AP verbiedt het verbergen van opties of het benadelen van weigeraars.
Wij respecteren uw privacy maar gij zult wel de betting advertenties bekijken
Hoewel je ‘geen druk mag uitoefenen’, kun je bezoekers wel informeren over de voordelen van cookies. Er kunnen best interessante redenen zijn om akkoord te gaan.
Leg uit wat ze eraan hebben: Geef aan hoe cookies bijdragen aan een betere gebruikerservaring, bijvoorbeeld door gepersonaliseerde aanbevelingen of naadloze functionaliteit.
Positieve boodschap bij de acceptatieknop: Een korte en positieve boodschap, zoals “Verhoog je gebruikservaring,” kan helpen om bezoekers over de streep te trekken zonder misleidend te zijn.
Er zijn verschillende manieren om de effectiviteit van je cookiebanner te testen en te verbeteren. Hieronder volgen enkele praktische tips die je kunt toepassen:
A/B-test verschillende lay-outs en kleuren: Experimenteer met de positie van de knoppen, de kleuren, en zelfs de tekst. Zo ontdek je welke varianten het beste werken voor jouw doelgroep.
Vooraf geselecteerde opties: Hoewel sommige bedrijven kiezen voor vooraf geselecteerde “Accepteer alle cookies”-opties, is dit echt een grijs gebied binnen de AVG. Zorg er in elkgeval voor dat bezoekers altijd een actieve keuze maken en voldoe aan alle wettelijke vereisten.
Herinner bezoekers op een subtiele manier: Als een bezoeker de banner negeert, kun je ervoor kiezen om deze na een aantal paginaweergaven terug te laten komen. Doe dit echter niet te vaak om irritatie te voorkomen.
De AP zegt nauwlettend toezicht te houden op het naleven van de regels rondom cookiebanners en voert controles uit om ervoor te zorgen dat organisaties de AVG naleven. De richtlijnen gelden ook voor vergelijkbare technologieën zoals tracking pixels en fingerprinting.
Met een goed ontworpen cookiebanner kun je de acceptatiegraad verhogen en tegelijkertijd voldoen aan de AVG-richtlijnen. Door te zorgen voor duidelijke keuzes, een gebruiksvriendelijke lay-out, en volledige transparantie, bied je bezoekers een prettige ervaring en geef je hen het gevoel dat hun privacy wordt gerespecteerd. Hierdoor creëer je een win-win situatie: een hogere acceptatie van cookies en tevreden bezoekers die zich gewaardeerd voelen.
Wil jij dat wij eens kritisch kijken naar je cookiebanner of wil je een nieuwe implenteren? Neem dan contact met ons op!
Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen
SEO vraag stellenMeld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip
"*" geeft vereiste velden aan
Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.
Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!
Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!
Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.
Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!
"*" geeft vereiste velden aan
Meer weten over onze privacy of algemene voorwaarden?
Noodzakelijk (verplicht) Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. |
|
Statistieken Deze cookies helpen ons (anoniem) te begrijpen hoe onze bezoekers de website gebruiken. |
|
Marketing Deze cookies helpen ons relevante advertenties weer te geven aan onze bezoekers. |
|