Parasite SEO was jarenlang een lucratieve strategie waar zelfs grote spelers zoals Forbes gretig gebruik van maakten. Affiliate content, kortingscodes en commerciële deals leverden miljoenen op, maar met Google’s recente updates tegen ‘site reputation abuse’ lijken deze gouden tijden voorbij. Waarom wil Google deze praktijk uitbannen? En wat betekent dit voor bedrijven die afhankelijk waren van deze strategie?
Parasite SEO is een strategie waarbij een website met lage autoriteit content plaatst op een andere website met een hoge autoriteit om zelf beter vindbaar te worden in zoekmachines. Door de autoriteit van het domein rankt de content vaak gemakkelijk in de top 10, zelfs als de inhoud niet beter is dan dat van andere websites.
Google wil gebruikers de meest relevante en betrouwbare zoekresultaten bieden. Parasite SEO zorgt ervoor dat content hoog scoort, niet omdat deze relevant of waardevol is, maar omdat het is gekoppeld aan een domein met autoriteit.
In maart kondigde Google aan hard op te treden tegen dit soort site reputation abuse. Het gaat daarbij om gesponsorde, advertentie-, partner- of andere pagina’s van derden die meestal onafhankelijk zijn van het doel van de hoofdsite en weinig tot geen waarde bieden aan gebruikers.
Hierbij kun je denken aan:
Zo maakte Forbes zich schuldig aan het plaatsen van content op subdomeinen om snel te ranken voor concurrerende zoektermen zoals ‘beste cbd gummies’ en ‘verzekeringen voor honden’. Deze onderwerpen hebben natuurlijk niets te maken met hun core business en vallen ook niet binnen de expertise van Forbes. Je kunt er alles over lezen in het artikel van Lars Lofgren.
Google heeft al maatregelen genomen tegen grote websites in de VS. Subdomeinen die kortingscodes en andere affiliate content hosten, zijn uit de index gehaald. Voorlopig gebeurt dit via handmatige acties, maar het zal niet lang duren voordat het algoritmisch doorgevoerd wordt. Ook Nederlandse subdomeinen zoals AD kortingscodes, waar maandelijks nog steeds meer dan 200.000 duizend zoekers terechtkomen, zullen dan niet veilig zijn.
Hoewel Google zijn algoritmes blijft verbeteren, is het duidelijk dat het nog niet helemaal lukt om parasite SEO te weren. Een sterk domein is nog altijd krachtiger dan topical authority in de zoekresultaten. Dit betekent dat sommige parasite SEO-pagina’s nog zichtbaar zijn in de zoekresultaten, for the time being.
Dit alles benadrukt dat websites zich moeten richten op authentieke, waardevolle content die aansluit bij hun expertise. Dit betekent dat alle content, ook die van externe partijen, in lijn moet zijn met het hoofdthema van de site. Concreet houdt dit in:
Een nieuwswebsite kan kortingscodes blijven aanbieden, maar alleen als ze logisch passen binnen een relevante categorie. Schrijft het platform veel over mode en trends? Dan kunnen kortingscodes voor kledingmerken worden geïntegreerd binnen die context. Het wegstoppen van kortingscodes in aparte of verborgen secties zal in de toekomst waarschijnlijk minder effectief zijn.
De tijd waarin parasite SEO een snelle en winstgevende strategie was, lijkt ten einde te komen. Hoewel Google’s algoritme nog verder aangescherpt wordt, is het duidelijk dat bedrijven die leunen op de autoriteit van andere websites hun aanpak moeten herzien. Topical authority wordt daarbij steeds belangrijker.
Heb je hierbij hulp nodig? Wij staan klaar om je te ondersteunen met:
Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen
SEO vraag stellenMeld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip
"*" geeft vereiste velden aan
Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.
Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!
Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!
Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.
Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!
"*" geeft vereiste velden aan
Meer weten over onze privacy of algemene voorwaarden?
Noodzakelijk (verplicht) Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. |
|
Statistieken Deze cookies helpen ons (anoniem) te begrijpen hoe onze bezoekers de website gebruiken. |
|
Marketing Deze cookies helpen ons relevante advertenties weer te geven aan onze bezoekers. |
|