SEO strategie Tuinverlichtingswinkel.nl

Herstel na een Google Link Spam Update

Het doel van Tuinverlichtingswinkel.nl was om een toppositie te krijgen op een aantal mooie zoektermen met een hoog zoekvolume. Maar zoals vaak het geval is met mooie zoektermen, is de concurrentie ook flink en valt het niet mee om hoog te ranken.

Ineke Withaar-Colijn

Ineke Withaar-Colijn

Content specialist

In één oogopslag

Uitdaging

De kans deed zich voor om een domein over te nemen, met een goede SEO waarde. Het backlinkprofiel was een combinatie van goede links en de gebruikelijke bak rotzooi. Wij dachten vooral voordeel te halen uit de mooie backlinks. En dat werkte eerst fantastisch. Tot de Google Link Spam Update van december 2022… Niet alleen de mooie zoektermen zakten weg, ook andere zoektermen werden meegesleurd. Tijd dus voor een come-back-strategie en gewoon hard werken.

Resultaten

  • Van buiten de top 100 naar de nummer 1-positie.
  • Explosieve groei in organisch verkeer van gemiddeld 70% in de topmaanden.
  • Meer organische omzet in maart-juni 2024 vergeleken met 2023.
  • Doelstelling qua omzetgroei ruimschoots overtroffen.

Startpunt

Tuinverlichtingswinkel.nl begon als een webshop voor in-lite tuinverlichting. Toen in-lite zelf een webshop startte, was het tijd om het assortiment en de SEO-strategie uit te breiden. Eind 2022 kwam een gouden kans: de overname van een domein met een top 3 positie. Het domein werd doorgestuurd naar relevante pagina’s binnen Tuinverlichtingswinkel.nl. De eerste resultaten waren geweldig: Een relevante zoekterm met veel volume steeg vanuit het niets naar positie 6. Helaas had het domein ook een flink cluster met waardeloze backlinks. En dat merken we tijdens de eerste Google Link Spam update. Weg rankings. De mooie term zakte eerst naar plek 16 en verdween daarna compleet. Tot overmaat van ramp, daalde niet alleen deze term, maar ook andere belangrijke zoekwoorden.

Verloop

Doelstelling & budget

Het hoogseizoen voor tuinverlichting (maart t/m juni) is kort maar krachtig. De uitdaging? In deze periode meer organische omzet halen dan in 2023. Dit vertaalden we naar twee concrete KPI’s:

  • Meer kliks in Google Search Console.
  • Top 3-posities voor de verloren zoektermen

Met een strak budget en een keiharde deadline moesten we slim te werk gaan. Niet eindeloos linkbuilden of content spammen, maar focus op wat écht werkt.

Strategie & aanpak

Om dit doel te halen, bouwden we de herstelstrategie op drie pijlers: analyse, content en autoriteit.

  1. Analyse: Wat kan beter?
    Eerst vergeleken we de belangrijkste landingspagina’s met de concurrentie in de top 3. Onze Quality Rater Expert GPT analyseerde E-E-A-T (Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness). Wat bleek? Tuinverlichtingswinkel.nl had sterke producten en kennis, maar was nog te bescheiden in het benoemen van deze expertise.
  2. Content: De kracht van een slimme aanpak
    • Contentcluster: We creëerden een reeks ondersteunende pagina’s om de autoriteit rond de centrale zoekterm te versterken.
    • Helpful content & E-E-A-T: De bestaande content werd herschreven met een focus op deskundigheid en praktische toepasbaarheid. Geen loze marketingpraatjes, maar concrete antwoorden op vragen van zoekers.
  3. Autoriteit: Slimmere links, geen spam
    • We bouwden een ijzersterke interne linkstructuur: elke ondersteunende pagina verwees naar de cornerstone en vice versa.
    • We zorgden voor twee kwalitatieve backlinks van relevante websites binnen de branche. Niet zomaar links, maar écht waardevolle verwijzingen met verkeer.

Resultaten

Wat gebeurde er na de optimalisaties? Dit:

  • Zoekpositie: Onze gewenste zoekterm steeg van niets naar nummer 1.
  • Verkeer: Explosieve groei tijdens het hoogseizoen
  • Omzet: Organische opbrengst steeg met aanzienlijk vergeleken met het jaar ervoor.

Kortom: doelstelling gehaald en ruimschoots overtroffen. Maar belangrijker nog: Tuinverlichtingswinkel.nl heeft niet alleen posities teruggewonnen, maar ook een SEO-strategie neergezet die future-proof is. Want de volgende Google-update? Die kunnen we hebben.

Heb je vragen?

Wil je meer weten over SEO? Kan je website een nieuwe impuls gebruiken?
Neem contact op

Onder ons

Team van SEO specialisten

Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.

Maak kennis met ons team
Teamfoto SEO bureau Onder

Deze klanten zijn ondersteboven van ons!

Renzo van Dongen

Renzo van Dongen

Digital content manager Peugeot

Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!

Marien van Stegeren

Eigenaar Kitcentrum

Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn  ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!

Marten Stellingwerf

Webmaster

Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.

Mark Prummel

SEO Specialist Stella Fietsen

Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!

OnderBouwing

Mis geen enkele SEO tip
  • Inzichten en tips op het gebied van SEO
  • Voor beginners en gevorderden
  • Van experimenten tot ontwikkelingen bij Google en van
    best practices tot eigen cases
  • Een kijkje achter de schermen bij Onder

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.