Woorden los of aan elkaar schrijven voor SEO?

Herken je dat? Doe je een keywordanalyse, komt de zoekterm zowel los als aaneengeschreven voor. Waar kies je dan voor bij SEO? Het grootste zoekvolume? De officiële spelling? Of een combinatie om op beide varianten te scoren? Ik deed er een klein niet-wetenschappelijk onderzoek naar. Hier lees je dat het zeker verschil maakt en help ik je zelf een goede keuze te maken.

Het taalweetje

Ik mag regelmatig de eindredactie van onze blogs verzorgen en zeur daarbij altijd (letterlijk) over punten en komma’s. Daarnaast zet ik iedere maand een prachtige taalregel in het zonnetje in ‘het taalweetje’. Daarbij maak ik graag gebruik van taaladvies.net, een website van de Nederlandse Taalunie. Echt een aanrader, bij iedere vorm van twijfel of discussie, vind je hier het antwoord. Het meest recente taalweetje ging over het aan elkaar schrijven van woorden. Hierdoor kwamen we bij een interessante vraag: wat doet dit voor SEO?

Taalweetje
Taalweetje

Woorden aan elkaar of los schrijven?

De autocorrect van zowel Word als Google Docs begrijpen niet dat je in het Nederlands samenstellingen aan elkaar schrijft. Veel auteurs nemen dit over, al is het maar om van dat irritante rode kringeltje af te zijn. En zo raakt het los schrijven van samenstellingen ingeburgerd. Dit zien we ook terug in zoekgedrag:

Analyse zoekmachine optimalisatie
Verschillende zoekvolumes bij verschillende spellingen

Om maar even bij ons eigen vakgebied te blijven, de zoekterm ‘zoekmachine optimalisatie’ heeft bijna 4x meer zoekvolume dan ‘zoekmachineoptimalisatie’. Terwijl die laatste toch echt de juiste spelling is. Ook de concurrentie is op de verkeerde spelling hoger.

Onderzoek naar ‘zoekmachineoptimalisatie’ of ‘zoekmachine optimalisatie’

Verschillende zoektermen geven ook verschillende zoekresultaten. Ik heb hier en klein, niet-wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Gewoon achter mijn eigen laptop, dus de zoekresultaten zijn gebaseerd op mijn locatie en historie.

Opvallend is alleen al het aantal zoekresultaten. Bij ‘zoekmachineoptimalisatie’ zijn dat ongeveer 835.000 resultaten, bij ‘zoekmachine optimalisatie’ zijn dat er ongeveer 1.950.000, ruim 2x zoveel.

Resultaat zoekmachineoptimalisatie
Aantal resultaten bij ‘zoekmachineoptimalisatie’
resultaat zoekmachine optimalisatie
Aantal resultaten bij ‘zoekmachine optimalisatie’

Aaneengeschreven zoekvraag ‘zoekmachineoptimalisatie’

Wat doen de websites die bij een aaneengeschreven zoekvraag in de top 10 verschijnen?

Top 10 zoekmachineoptimalisatie
Top 10 zoekresultaten bij ‘zoekmachineoptimalisatie’
  • We zien dat 4 websites ‘zoekmachineoptimalisatie’ aan elkaar schrijven. Dit doen ze bijna allemaal consequent.
  • Hiervan zijn 2 websites niet van marketingbureau’s, maar vinden we Wikipedia en een pdf van Google zelf.
  • Alleen op positie 5 staat een website die beide schrijfwijzen door elkaar gebruikt.
    Er zijn 5 websites die ‘zoekmachine optimalisatie’ los schrijven en in de top 10 verschijnen. De meeste daarvan sluiten de top 10, maar er staat er ook eentje op plek 2.
  • Positie 3 wordt ingenomen door ‘Mensen vragen ook’. Opvallend is dat deze vragen vooral de term ‘SEO’ bevatten. Hier staan vooral websites tussen die dit synoniem gebruiken.
Voorbeeld mensen vragen ook seo
Voorbeeld ‘Mensen vragen ook’ bij zoekmachineoptimalisatie

Los geschreven zoekvraag ‘zoekmachine optimalisatie’

Wat gebeurt er in de top 10 als we de zoekvraag los schrijven?

Veranderingen top 10 zoekmachine optimalisatie
Verschuivingen in de top 10
  • Er zijn twee flinke stijgers; van 7 naar 1 en van 8 naar 3.
  • We zien dat websites die de zoekterm aan elkaar (vast) schrijven bijna allemaal verdwenen zijn.
  • Alleen Wikipedia blijft over, maar daalt 5 posities
  • Daarnaast zijn er 3 nieuwe binnenkomers.
  • Nu wordt positie 2 ingenomen door ‘Mensen vragen ook’. Hier zien we de term ‘zoekmachine optimalisatie’ weer terug.
Voorbeeld mensen vragen ook zoekmachine optimalisatie
Voorbeeld ‘Mensen vragen ook’ zoekmachine optimalisatie

Conclusie: vast of los schrijven heeft zeker effect voor SEO

Uit bovenstaand onderzoek blijkt dat websites die de zoekterm aan elkaar schrijven, eerder in beeld komen bij gebruikers die de zoekterm ook aan elkaar schrijven. Schrijf je de zoekterm los, dan kom je ook in beeld, maar minder prominent.

Zoals gezegd, dit is geen groot wetenschappelijk onderzoek met bergen data. Het is wel een voorbeeld van hoe het zoekresultaat bij een ‘echte’ gebruiker verschilt tussen aan elkaar schrijven en los schrijven. Bovendien zie je soortgelijke verschillen ook terug in de SERP position history in Ahrefs.

Hoe zit het met gesproken zoekvragen?

Als je een zoekvraag intypt, bepaal je zelf of je wel of geen spatie gebruikt. Maar hoe werkt dat bij een gesproken zoekvraag. Ik heb het uitgeprobeerd:

  • Als ik alleen ‘zoekmachineoptimalisatie’ zeg, schrijft Google de zoekvraag aan elkaar, dus zonder spatie.
  • Vraag ik ‘Wat is zoekmachine optimalisatie’, dan zet Google wel een spatie ertussen.
  • Ook de gesproken tekst ‘zoekmachine optimalisatie bureau’ wordt door Google los geschreven.

Gesproken zoekvragen zijn in de praktijk echt een vraag met meerdere woorden, dus zal het zoekwoord ook los geschreven worden door Google.

Los of aaneenschrijven maakt niet altijd uit voor SEO

Gaat dit nou altijd op? Nee. ‘Badkamerdeur’ of ‘badkamer deur’ heeft weinig verschil in zoekvolume. En in de top 5 vind je vrijwel dezelfde websites.

Analyse badkamerdeur
Verschillende spelling, maar bijna hetzelfde zoekvolume

Hetzelfde geldt voor ‘hardloopblessure’ en ‘hardloop blessure’: het zoekvolume is bijna gelijk. Kijk je naar ‘hardloopschoenen’ en ‘hardloop schoenen’, dan gaat de voorkeur juist uit naar het aaneengeschreven zoekwoord (16 x meer zoekvolume). Google herkent dit ook als een misspelling.

Voorbeeld misspelling zoekmachine
De zoekmachine herkent deze verkeerde spelling

It depends…

Het standaard antwoord van Google op bijna alle SEO vragen gaat hier ook op. Welke vorm je kiest, hangt sterk af van de situatie, hoe mensen de taal gebruiken en wat de concurrentie doet.

  • In het dagelijkse taalgebruik vinden we het soms logischer om woorden los van elkaar te schrijven, ook al hoort het officieel aaneengeschreven
  • Gebruik een tool voor een zoekwoordenonderzoek om hier achter te komen
  • Test het zelf in een zoekmachine! Zo zie je hoe de zoekmachine verschillende spellingen interpreteert
  • Wat doet de concurrentie? Misschien liggen er kansen door tegendraads te zijn!
  • Krijg je rode vlekken als je alleen al denkt aan een spelfout? Hou lekker vast aan de officiële spelling. Gelijkgestemden zullen je sneller vinden.

Taal is dynamisch, net als SEO. Zullen we afspreken dat we niet meer zo krampachtig doen als ergens een spelfout staat? Misschien is er gewoon bewust voor gekozen, in dienst van de meerderheid van de zoekers. Dat is toch een verademing!

En nu je weet of je zoekwoorden aan elkaar moet schrijven of niet, kun je aan de slag met jouw content (en onze content checklist is hierbij super handig!). 

Of je nu net begint met zoekmachineoptimalisatie of je bestaande strategie wilt verfijnen, we hebben alles wat je nodig hebt. Ontdek onze uitgebreide SEO checklist om ervoor te zorgen dat je niets over het hoofd ziet. Voor een diepgaande analyse van je website, bekijk onze SEO scan en SEO scans. Heb je vragen over specifieke termen? Onze kenwords sectie biedt gedetailleerde uitleg en tips. Klik op de links en verbeter je SEO vandaag nog!

Share

Categorieën

Heb je vragen?

Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen

SEO vraag stellen

Heb je vragen?

Wil je meer weten over SEO? Kan je website een nieuwe impuls gebruiken?
Neem contact op

Deze klanten zijn ondersteboven van ons!

Renzo van Dongen

Renzo van Dongen

Digital content manager Peugeot

Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!

Marien van Stegeren

Eigenaar Kitcentrum

Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn  ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!

Marten Stellingwerf

Webmaster

Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.

Mark Prummel

SEO Specialist Stella Fietsen

Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!

OnderBouwing

Mis geen enkele SEO tip
  • Inzichten en tips op het gebied van SEO
  • Voor beginners en gevorderden
  • Van experimenten tot ontwikkelingen bij Google en van
    best practices tot eigen cases
  • Een kijkje achter de schermen bij Onder

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.