Wat hebben we ons toch vermaakt in Brighton toen we daar waren voor de Brighton SEO conventie. Het was voor mijn collega Jesse Commandeur en mijzelf de eerste keer dat we in Brighton waren en het heeft ons een hoop gebracht. Bovenal hebben we een heel hoop mooie inzichten gekregen over waar SEO nu staat en waar het in de toekomst naar toe lijkt te gaan. We gaan je in deze blog de volgens ons 3 beste presentaties uitlichten en je voorzien van mooie insights over wat er allemaal gaande is in de SEO wereld. Maar allereerst, wat is Brighton SEO nou precies? En waarom zijn we helemaal naar de UK gegaan om een SEO evenement bij te wonen?
Brighton SEO is een evenement dat zich richt op alles omtrent SEO ofwel Search Engine Optimalisation. Op het evenement worden vandaag de dag op 5 verschillende stages presentaties gegeven van de allerbeste SEO specialisten die zich op dit moment op de aarde bevinden. Dit was niet altijd het geval. Brighton SEO werd namelijk voor het eerste gehouden op 19 februari 2010 in een kamertje boven The Quadrant(een echte Engelse pub). Je kan wel zeggen dat het evenement dus door de loop der jaren behoorlijk is gegroeid. Voor deze editie die wij vanuit Onder hebben bezocht hebben ze maar liefst 5000 kaarten verkocht. Een steeds populairder wordend evenement dus kan je wel zeggen!
Dat is natuurlijk de hamvraag en de voornamelijke reden dat we naar Brighton zijn gereisd. Ik wil jullie dan ook meenemen en informeren over de volgens ons 3 meest interessante presentaties die wij hebben gezien op het evenement. Deze 3 meest interessante presentaties zijn natuurlijk heel persoonlijk maar ik hoop dat jij als lezer hier evengoed wat aan hebt natuurlijk.
Dit was wat ons betreft echt de knaller van de conventie, de zogeheten kers op de taart. Wat Mat deed in tegenstelling tot veel andere presentatoren is het aanleveren van gedegen onderzoek. Zo heeft hij tijdens zijn onderzoek bijna 900 mensen geïnterviewd in de vorm van een survey om zijn resultaten te onderbouwen. De presentatie gaf dus echt een representatief beeld van de werkelijkheid waar een ieder die deze presentatie heeft bijgewoond iets mee kon. Nu ben je zeker wel benieuwd waar deze presentatie over ging? Dat ga ik je vertellen. Mat heeft onderzocht wat de impact van, door de computer geschreven teksten zijn en hoe deze worden opgepakt door verschillende soorten lezend publiek. En de resultaten waren verrassend.
Allereerst heeft Mat onderzoek gedaan naar hoeveel marketing bureaus een vorm van AI (Artificial Intelligence) ofwel computer geschreven teksten gebruiken in hun dagelijkse werkzaamheden. Hier kwam uit dat zo’n 65% van de marketingbureau’s in de UK al gebruik maken van AI tools, en dat daadwerkelijk 29% hiervan de programma’s ook al heeft ingezet bij projecten voor klanten. Al met al is een behoorlijk deel van de marketingbureau’s hier dus mee bezig.
Hierna kwam het interessante gedeelte van de presentatie namelijk, als er al zoveel marketingbureau’s zijn die het gebruiken, dan moet het haast wel een positieve werking hebben? Waarop de volgende vraag kwam. Is de content die gemaakt wordt door AI wel te vertrouwen? Daarop beantwoorde de mensen de surveys met 18% ja, en 82% nee.
Overduidelijk dus dat het merendeel van de mensen AI geschreven content niet vertrouwen. Maar toen kwam de crux. Toen Mat namelijk de mensen een stuk AI geschreven tekst en een menselijk geschreven tekst voorschotelde kwam dit redelijk schokkende resultaat bovendrijven. Maar liefst 74% van de mensen vertrouwde de AI geschreven tekst tegenover 73% van de mensen die de tekst geschreven door een mens vertrouwde. Hier moet ik wel even bij zeggen dat de menselijk geschreven tekst was gemaakt door een tekstschrijver op Fiverr. Dit betreft dus niet een specialist op het onderwerp. Maar goed, dit betekend dus wel dat we kunnen concluderen dat goedkope menselijke geschreven teksten het net zo goed doen als AI geschreven teksten. Er zijn alleen wel een aantal problemen.
De data gebruikt door de techniek achter deze AI tools is namelijk verouderd. Mocht je in de AI writer namelijk in willen vullen wie de huidige president is van de United States dan zou deze zeggen Donald Trump, en dit is natuurlijk niet meer het geval. Daarnaast worden feiten en fictie met elkaar gemixt. De computer heeft namelijk geen idee wat het verschil is tussen beide en zal de meest corresponderende informatie van het internet afhalen om te gebruiken in de gegenereerde tekst. Dit kan er dus voor zorgen dat het gemaakte verhaal sterk begint maar plots overgaat in onzin wat de gebruikerservaring niet ten goede komt.
Om bovenstaand dus kort samen te vatten is AI tekst momenteel gewoon niet zo goed als door een specialist geschreven teksten. Maar het gat is niet zo groot als we dachten. Als we vervolgens kijken naar de toekomst dan is het nog maar de vraag hoelang het duurt voordat de computer wel teksten kan schrijven als een mens. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar onderstaande afbeelding. De ontwikkeling van GPT-3, het huidige algoritme waar de AI writers op gebaseerd zijn. Was toen deze uit kwam 177x slimmer dan het GPT-2 algoritme. Maar daar blijft het niet bij. Het GPT-4 algoritme wat namelijk al onderweg is en spoedig moet worden gepubliceerd is nog 571x slimmer dan de GPT-3. We moeten onszelf dus afvragen hoe de teksten gaan zijn als deze uit de nieuwe GPT-4 komen rollen. Spannende tijden dus als SEO bureau en SEO specialisten, want wat betekend deze AI eigenlijk voor onze toekomst? Ik ben er in ieder geval heel erg benieuwd naar en was dan ook erg enthousiast over Mat Bennett zijn presentatie.
Voor meer informatie over de presentatie en het onderzoek van Matt Bennett verwijs ik je naar de slides van zijn presentatie.
De wat mij betreft 2e beste presentatie was van Danny Richman. Ook deze presentatie ging weer over AI & machine learning. Wat fascinerend was aan Danny zijn presentatie was dat we door het slimme inzetten van AI heel veel van onze huidige taken kunnen versimpelen en versnellen. Zo zien we in een van zijn voorbeelden dat het lastig kan zijn om bepaalde soorten zoekwoorden uit elkaar te houden. Bijvoorbeeld bij een advocaten kantoor. Hierbij heb je conspiracy to defraud, conspiracy charge en conspiracy to murder zoekwoorden combinaties. Maar deze zoekwoorden komen in keyword tools natuurlijk in 1 lijst te staan met allerlei andere conspiracy theorieën die totaal niets te maken hebben met advocatuur.
Door de computer te trainen en hem 3-4 vragen met antwoorden te geven weet hij bij de volgende vragen te vertellen of dit een zoekwoord voor een advocaat betreft of dat dit niet in het straatje past. Op deze manier bespaar je heel erg veel tijd met zoekwoord onderzoek en hoef je niet handmatig alle niet relevante zoektermen eruit te filteren. Let wel op, dit is en blijft natuurlijk een computergestuurde format. Loop het dus altijd zelf even na voordat je met de resultaten aan de gang gaat. Voor meer informatie over het classificeren van zoekwoorden tijdens je zoekwoordonderzoek verwijs ik je graag naar de pagina op de website van Danny Richman waar hij uitgebreid uitleg geeft over deze zelf te maken google sheet. Dat is even mooi meegenomen dacht ik!
Naast het met GPT-3 doen van keyword research presenteerde Danny Richman ook nog een ander interessant onderdeel namelijk Dall-E 2. Dall-E 2 is een afbeelding generator op basis van AI en hiermee kan je de computer opdracht geven om afbeeldingen te creëren en te combineren. Zo gaf Danny in zijn voorbeeld aan dat deze tool er voor kan zorgen dat je opdrachten beter visualiseert aan je klanten. Zie bijvoorbeeld eens deze foto van een achtertuin waar het zwembad in de afbeelding is geplaatst door Dall-E. Of een afbeelding van een jurk waarvan je graag wil zien hoe die staat op een menselijk lichaam. Alles is mogelijk en het mooie hiervan is dat dit echt een soort representatief beeld geeft van hoe iets er uit kan zien.
Het laatste waar Danny mee kwam is dat met de komst van de vele recentelijke google updates, de automatisering van google ads door performance max en de opmars van AI en issues rondom privacy. Dat het wel eens heel goed kon zijn dat google in de toekomst zelf de antwoorden op de zoekopdrachten voorziet. Dit dan in plaats van de artikelen die nu veelal door mensen en externe bedrijven zijn geschreven. Deze gedachte lijkt tenslotte niet meer zo onmogelijk als dat het een aantal jaren terug leek. Het is even de vraag of dit überhaupt gaat gebeuren. Wel een heel interessante kijk op deze materie in ieder geval!
Voor meer informatie over de presentatie van Danny Richman verwijs ik je naar de slides van zijn presentatie.
Miracle presenteerde ons over de huidige stand van zaken op het gebied van accessibility. Er zijn namelijk vandaag de dag nog een heel hoop websites die de zaken op dit gebied niet in orde hebben. Nu is dat allereerst natuurlijk heel erg vervelend voor de mensen die slecht zicht hebben en hierdoor niet goed op de websites kunnen navigeren. Maar ook voor de bedrijven online is dit echt een gemiste kans. 14% van alle mensen heeft namelijk problemen met hun zicht en vertrouwen daarom op andere methoden en apparatuur als screen readers om websites te scannen. Er gaat jaarlijks maar liefst 17.1 biljoen pond verloren in de UK doordat deze groep mensen niet goed bediend wordt en waarbij een bezoek van een persoon met slecht zicht dus een bounce op de website veroorzaakt.
Het is goed om te weten dat al deze problemen voor een groot deel kunnen worden verholpen als je je iets extra focust op een aantal dingen. Namelijk de onderstaande zaken. En het mooie is eigenlijk dat op het moment dat jij de google guidelines volgt dan doe je voor een groot deel al goede zaken op het gebied van accessibility. Naast de alt text en captcha zijn dingen zoals lege links, buttons zonder tekst en kleuren die niet genoeg onderscheidend zijn van elkaar ook funest als het gaat om accessibility. Denk hier dus ook goed over na op het moment dat jij een nieuwe website laat bouwen of laat re-designen.
Er zijn best wat mooie tools die je kunt gebruiken om websites meer accesable te maken voor het publiek. Deze zal ik even voor je onder elkaar zetten.
Naast deze plugins geeft google zelf ook al het een en ander aan informatie over accessibility als je een website inspecteert met Google Lighthouse. Hier heb je namelijk naast performance, SEO, best practices en Progressive web app ook een optie voor accessibility. Dit geeft je in grote lijnen aan of er problemen zijn op het gebied van kleuren en contrast, links en wat additionele items die je manueel na kunt lopen. Want aan het eind van de dag blijft dit natuurlijk iets wat je wel zelf handmatig na wil checken.
Ben je nu benieuwd geworden na het lezen van Miracle haar samenvatting probeer dan zelf eens om jouw website te lezen door de ogen van iemand die minder goed ziet en download een screen reader extensie. Hiermee kom jij er snel genoeg achter of je website accessible genoeg is.
Voor meer informatie over de presentatie van Miracle Inameti-Archibong verwijs ik je naar de slides van haar presentatie.
Wij hebben tijdens ons verblijf in Brighton ook bij een aantal restaurants gegeten die echt de moeite waard waren. Goed eten is natuurlijk erg belangrijk als je het meeste uit de dag wil halen en dit hebben we dan ook erg serieus genomen.
Voor de lunch adviseer ik je om zeker eens Fish&Chips te gaan eten bij RYBKA(the fish likes to swim). Hier bereiden ze dagverse kabeljauw precies zoals het hoort met heerlijke dikke frieten. Kleine tip, neem hier zeker ook de curry sauce als extra toevoeging (zie het bakje rechtsonder op de afbeelding).
Mocht je nu van pizza houden dan adviseer ik je om voor diner eens langs te gaan bij Nanninella Pizzeria Napoletana. Echte Napolitaanse pizza’s. De pizza diavola was hier een uitstekende keus.
Vergeet tijdens je verblijf ook niet een full English breakfast te bestellen, dit kan je vrijwel overal in de UK wel eten maar het beste eet je dit in een klassieke Engelse pub. Echt krachtvoer om de dag mee af te trappen.
Dat vat het eigenlijk in 2 woorden wel samen. We hebben een hoop interessante informatie en tools mee haar huis genomen om te gebruiken in ons werk bij Onder. We zijn daarnaast ook weer volledig op de hoogte van alle nieuwtjes en dat zorgt er dan vervolgens weer voor dat we ons A-game kunnen blijven brengen op het gebied van SEO voor onze klanten. Een geslaagde reis kunnen we dus wel zeggen!
Als SEO bureau zijn wij experts in het verbeteren van de online vindbaarheid van websites en gespecialiseerd in het leveren van op maat gemaakte SEO-oplossingen. Ben je op zoek naar een Advanced SEO training en wil je jouw team versterken met kennis over zoekmachineoptimalisatie door middel van SEO cursussen voor gevorderden? Neem dan contact op met ons. Wij bieden op maat gemaakte trainingen die specifiek zijn ontworpen om aan de unieke behoeften van jouw organisatie te voldoen. Ons doel is om je team te voorzien van de vaardigheden en kennis die nodig zijn om jullie online aanwezigheid effectief te verbeteren en te onderhouden.
Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen
SEO vraag stellenMeld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip
"*" geeft vereiste velden aan
Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.
Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!
Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!
Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.
Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!
"*" geeft vereiste velden aan
Meer weten over onze privacy of algemene voorwaarden?
Noodzakelijk (verplicht) Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. |
|
Statistieken Deze cookies helpen ons (anoniem) te begrijpen hoe onze bezoekers de website gebruiken. |
|
Marketing Deze cookies helpen ons relevante advertenties weer te geven aan onze bezoekers. |
|