In 2023 schreven we al eens over de strijd tussen Gemini vs ChatGPT, toen nog bekend als Bard, de AI van Google. Destijds was Bard nog niet beschikbaar in Nederland en had ChatGPT een duidelijke voorsprong in gebruiksgemak en functionaliteit. We zijn inmiddels in 2025, en de kaarten zijn opnieuw geschud. Bard heet nu Gemini, werkt wél in Nederland en is volledig geïntegreerd in Google-diensten. Samen met ChatGPT vormt Gemini nu de top van de AI-markt: dit zijn de twee
Het maken van een prompt generator in Google Sheets is een krachtige manier om gestructureerde en consistente prompts te genereren voor je AI, zoals ChatGPT of Gemini. Dit stelt je in staat om je SEO-strategie te verbeteren door gestructureerde input te leveren voor je AI-tools. Mijn opzet voor de prompt generator is geïnspireerd door de generator die Aleyda Solis ooit publiceerde. Ik heb haar input en structuur aangepast en verder ontwikkeld, zodat ik nu voldoende ervaring en kennis heb om
In april was ik met collega’s bij brightonSEO, de grootste SEO-conferentie ter wereld. Ik heb diverse interessante talks bijgewoond, maar een van de sprekers die mij écht aan het denken zette, was Liam Cumber. Zijn talk heette: “What the f**k is alt-text and how do you write it?”. Vlak voor het congres vroeg ik me af hoe ik eigenlijk alt-tekst hoor te schrijven. Ik – en waarschijnlijk veel SEO-specialisten en websitebeheerders met mij – dropte namelijk alleen een keyword in
AI-overviews zijn sinds een week prominenter te zien in de zoekresultaten van Google en daarnaast was afgelopen week Google I/O, waarin een aantal belangrijke aankondigingen gedaan zijn. Een goede reden om meer uitleg te geven over de verwachte impact van de recente ontwikkelingen op SEO. Maar ook om een inzicht te geven in de drie AI hoofdstukken waar wij nu hard aan werken op de achtergrond en onze visie te delen met betrekking tot veranderingen in SEO strategie. Ontdek de
SEO migraties zijn spannend. Vaak is er veel tijd en energie gestoken in techniek, content en design om voor een soepele overgang te zorgen. Eerder schreven we al over migratie fucks ups, maar hoe achterhaal je nu op een gestructureerde manier waar het mis is gegaan? In deze blog neem ik je mee aan de hand van zes stappen hoe je een mislukte SEO migratie analyseert en de problemen achterhaald. Deze aanpak is geïnspireerd door dit artikel van Jerrel Arkes.
Google is begonnen met de uitrol van AI Overviews in Europa. Dat betekent dat we binnenkort ook in Nederland AI-antwoorden bovenaan de zoekresultaten kunnen verwachten. En de impact daarvan is groot. Zelfs als je nu op plek 1 staat, moet je straks concurreren met AI of zorgen dat je een vermelding krijgt. Wat verandert er precies? En hoe pas je jouw contentstrategie hierop aan? Veranderingen in de zoekresultaten De Google zoekresultaten bestaan allang niet meer uit tien blauwe links. Featured
JavaScript is niet meer weg te denken bij moderne websites. Interactieve formulieren, sliders en visuele effecten maken er gebruik van. Maar wist je dat JavaScript ook invloed heeft op hoe goed jouw website gevonden wordt in Google? In dit blog leg ik uit hoe dat zit én hoe je ervoor zorgt dat jouw shop SEO-proof blijft, ook als je werkt met JavaScript frameworks. Hoe zoekmachines websites verwerken Voordat ik uitleg waarom JavaScript een uitdaging kan zijn, is het goed om
Content is erg belangrijk binnen SEO, maar meer is niet altijd beter. Hoewel jouw website voor jou misschien logisch en compleet aanvoelt, kan dit voor bezoekers en zoekmachines heel anders zijn.Naarmate een website groeit, verzamelen zich onvermijdelijk pagina’s die verouderd, irrelevant of zelfs schadelijk zijn voor je zoekprestaties. Dit kan leiden tot een rommelige website en een lagere ranking in zoekmachines. Als dit het geval is, dan heb je content pruning nodig. Wat is content pruning en waarom is het
Je hebt goede content, maar geen toppositie? Dit kun je doen! Je hebt een fantastische tekst geschreven en gepubliceerd die aan alle SEO-richtlijnen voldoet: de zoektermen zijn keurig verwerkt, de meta-titel en beschrijving zijn goed, je hebt interne links toegevoegd, de afbeelding is uniek en de tekst leest lekker weg.Maar dan… ondanks al je inspanningen bungelt je pagina nog altijd ergens op pagina 2 of 3 in de zoekresultaten. Wat nu? Hoe verbeter je je SEO tekst nog verder om
Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen
SEO vraag stellenMeld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip
"*" geeft vereiste velden aan
Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.