Artikel Google Analytics 4

De nieuwe generatie; Google Analytics 4

Ook als je nog niets over Google Analytics 4 (GA4) gehoord hebt, zal je de komende tijd hier meer mee in aanraking komen. Het is de vervanger voor Google Analytics Universal, de tool voor websitestatistieken van Google. Er komt namelijk een einde aan de vorige generatie van Analytics. Hierdoor ontstaat niet de vraag óf je overstapt, maar wanneer je overstapt. Maar je wilt natuurlijk weten waar je aan begint. Wij informeren je er graag over.

Waarom Google met een nieuwe versie komt

‘If it aint broke, don’t fix it’, zo gaat het gezegde tenminste. Maar waarom voert Google toch grote veranderingen door? 

Google geeft aan gebruikers beter te willen ondersteunen. Zij willen dit doen met een versie van Google Analytics die intelligenter is. Google Analytics 4 maakt hiervoor gebruik van machine learning. Google gebruikt dit om bijvoorbeeld voorspellingen te doen. 

Ook spelen nieuwe regels voor privacywetgeving een grote rol bij de ontwikkeling. GA4 is ontwikkeld met een focus op nieuwe wetgevingen rondom de privacy van gebruikers. Een groot onderdeel hiervan is de nieuwe cookiewet. Hierdoor is Google ook bezig met de zogeheten Consent Mode. Hiermee is het makkelijker om te voldoen aan de AVG-wetgeving.

Het belangrijkste verschil

De twee generaties slaan anders informatie op. Waar Google Analytics Universal werkt aan de hand van paginaweergaven en sessies werkt Google Analytics 4 met events. Dit betekend niet dat er geen paginaweergaven kunnen worden bijgehouden. Paginaweergaven worden nu namelijk gezien als events. Hiermee focust Google zich op het beter in kaart brengen van de klantreis.

De verschillende homepagina’s van Google Analytics Universal (boven) en Analytics 4. Te zien is dat onder meer het gehele menu is veranderd.

De voor- en nadelen

Je wilt natuurlijk weten waaraan je begint wanneer je overschakelt. Daarom hebben wij de belangrijkste voor- en nadelen bij dagelijks gebruik onder elkaar gezet. 

Voordelen

  • De nieuwe generatie maakt het gemakkelijker om te voldoen aan de privacywetgeving. IP-adressen worden bijvoorbeeld automatisch geanonimiseerd.
  • Machine-learning kan fouten opsporen en voorspellingen doen. Bij een webshop is dit bijvoorbeeld over je verwachte inkomsten.
  • GA4 is ontworpen om ook te werken zonder cookies te moeten gebruiken.
  • Je kan gebruikers ook identificeren als zij meerdere apparaten en kanalen wisselend door elkaar gebruiken. Hierdoor wordt het makkelijker om de gehele klantreis in kaart te brengen.
  • Er is een betere integratie met andere Google Tools zoals Google Ads. 
  • Je kan met GA4 geavanceerdere retargetinglijsten opstellen. Deze kan je automatisch laten updaten aan de hand van acties die een bezoeker doet. Zoals het verwijderen van een gebruiker die het gewenste document heeft gedownload.
  • Makkelijker meten van doelen aan de hand van vooraf ingestelde conversies. 

Nadelen

  • Google Analytics 4 is een geheel nieuw programma. De gehele gebruiksomgeving is onder andere veranderd. Hierdoor is een learning curve aanwezig om hier handigheid in te krijgen. Het zal daarom even tijd kosten voordat je aan de nieuwe omgeving gewend bent en deze onder de knie hebt.
  • Je kan geen historische data importeren vanuit Google Analytics Universal. Je begint dus weer vanaf het begin.
  • Hoewel rustig aan handleidingen online komen, is vanuit Google nog geen officiële cursus beschikbaar zoals bij Analytics Universal wel het geval is.

Wanneer is het beste beginmoment?

Wij raden aan om Google Analytics 4 zo snel mogelijk te implementeren op je website. Dan kunnen de twee tools parallel aan elkaar draaien totdat de ondersteuning van de oude generatie stopt. Wanneer dit is, is nog niet bekend. 

Door GA4 alvast beschikbaar te maken, kan je niet alleen oefenen met de nieuwe generatie, maar krijg je ook alvast informatie hierop binnen. Zonder deze data kom je mogelijk later in de problemen wanneer je bijvoorbeeld periodes wilt vergelijken.

Gelukkig is Google Analytics 4 niet ingewikkeld om te implementeren en kost dit dus niet al teveel tijd. Hierdoor is er geen reden om dit niet meteen te regelen!

Als SEO-bureau zijn wij experts in het optimaliseren van websites voor zoekmachines en bieden we uitgebreide trainingen aan. Ben je geïnteresseerd in een SEO audit om de prestaties van je website te verbeteren? Onze specialisten kunnen je helpen met technische SEO, waarbij we aandacht besteden aan zaken als laadtijd, URL-structuur en mobielvriendelijkheid.

We delen graag onze technische SEO tips om je vaardigheden te versterken. Of je nu kiest voor een diepgaande training of een Online SEO training, wij staan klaar om je te ondersteunen in de wereld van zoekmachineoptimalisatie.

Share

Categorieën

Heb je vragen?

Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen

SEO vraag stellen

Mis het niet

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Heb je vragen?

Wil je meer weten over SEO? Kan je website een nieuwe impuls gebruiken?
Neem contact op

Onder ons

Team van SEO specialisten

Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.

Maak kennis met ons team
SEO bureau Onder Zwolle

Deze klanten zijn ondersteboven van ons!

Renzo van Dongen

Renzo van Dongen

Digital content manager Peugeot

Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!

Marien van Stegeren

Eigenaar Kitcentrum

Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn  ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!

Marten Stellingwerf

Webmaster

Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.

Mark Prummel

SEO Specialist Stella Fietsen

Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!

OnderBouwing

Mis geen enkele SEO tip
  • Inzichten en tips op het gebied van SEO
  • Voor beginners en gevorderden
  • Van experimenten tot ontwikkelingen bij Google en van
    best practices tot eigen cases
  • Een kijkje achter de schermen bij Onder

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.