Als SEO-specialist krijg je regelmatig de vraag: “hoe kunnen we op korte termijn impact maken?” Vaak antwoorden wij dat je SEO moet zien als een langetermijnstrategie. Gekscherend vergelijken wij het wel eens met een oude dieselmotor, waarbij het even duurt voordat die op gang komt. Wij optimaliseren, meten en verbeteren telkens de SEO-strategie van een bedrijf. Toch zijn er binnen SEO een aantal quick-wins te behalen. Je leest in dit blog meer over Google Mijn Bedrijf en de kansen voor jouw bedrijf.
Google Mijn Bedrijf, tegenwoordig bekend als Google Bedrijfsprofiel, biedt de mogelijkheid om jouw bedrijf toe te voegen in Google. Je kunt dit het beste zien als jouw visitekaartje in Google. Als je zoekt op “SEO Onder”, zie je rechts in beeld al onze belangrijkste informatie en diensten. Deze informatie komt uit Google Mijn Bedrijf.
Mensen kunnen ons makkelijk bellen, zonder dat ze naar onze website hoeven. Daarnaast valt Onder hierdoor extra op, omdat we hierdoor een extra vermelding hebben in de zoekresultaten. Voor sommige bedrijven kan dit ontzettend interessant zijn. Later in dit blogartikel vertellen we waarom. Ook vertellen we hoe jij Google Mijn Bedrijf succesvol kan inzetten.
Inloggen bij Google Mijn Bedrijf kan via de Google Mijn Bedrijf login. Je kunt vervolgens klikken op “account beheren” om jouw huidige bedrijfsgegevens aan te passen, of om een nieuw bedrijfsprofiel aan te maken. Er wordt gevraagd om het adres van jouw bedrijf, de bedrijfsactiviteiten en jouw KVK-nummer. Als je alles hebt toegevoegd, gaat jouw bedrijf door een verificatieronde. Let er op dat jij je houdt aan de richtlijnen van Google, voor een snellere verificatie. Wil je weten of jouw bedrijf succesvol geverifieerd is? Gebruik dan de Google My Business verificatie checker.
Google Mijn Bedrijf beheren kan op meerdere manieren. Dit kan via Google zoeken of via Google Maps, maar ook via Google My Business. Je geeft hier informatie over jouw bedrijf en krijgt inzicht in de belangrijkste statistieken. Zo kun je precies zien hoeveel mensen jouw bedrijfsprofiel bekijken en hoeveel mensen er doorklikken naar jouw website. Ook is Google Mijn Bedrijf de ideale plek om reviews te verzamelen. Verder kun je vanuit Google Mijn Bedrijf advertenties instellen, ook wanneer je geen website hebt.
Vooral voor lokale bedrijven is Google Mijn Bedrijf erg interessant, maar ook voor zakelijke dienstverleners, die gevestigd zijn in een bepaalde stad. Zie onderstaand voorbeeld. Dit zijn vermeldingen als je zoekt naar ‘SEO bureau Amsterdam’. Al deze gegevens komen uit Google Mijn Bedrijf.
Als bedrijf wil je opvallen in de zoekresultaten, maar hoe doe je dat precies? Met Google Mijn Bedrijf richt jij je op de lokale zoeker. Jouw bedrijf wordt hierdoor sneller gevonden op (zoekterm + plaatsnaam). Vooral voor lokale bedrijven, zoals kappers, horecagelegenheden en winkels biedt Google Mijn Bedrijf kansen.
Stel; je bent op zoek naar een kapper in Zwolle. Dan wil je zo snel mogelijk weten welke kapper goed is. Je gaat hiervoor geen uitgebreid onderzoek doen. Een adres, reviews, prijzen, openingstijden en telefoonnummer zijn vaak voldoende om tot een beslissing te komen. Als je zoekt naar “kapper Zwolle”, krijg je volgend resultaat:
Zoek je naar “kapper Zwolle”, dan zie je eerst de bedrijven verschijnen, voordat je normale zoekresultaten ziet. Vaak wordt hier al de keuze van de zoeker gemaakt. Google ziet Kinki Kappers als meest relevant als je op zoek bent naar een kapper in Zwolle. Je ziet direct reviews, adres, telefoonnummer, openingstijden, routebeschrijving en een link naar de website. Sjenkels Zwolle heeft het zelfs mogelijk gemaakt om via Google een afspraak in te plannen. De kans op conversie wordt hierdoor een stuk groter, enkel door het goed instellen en managen van Google Mijn Bedrijf.
Maak je een bedrijfsprofiel aan, dan sta je natuurlijk niet direct bovenaan de bedrijven. Daar gaat tijd overheen. Net als met een normale website, optimaliseer je jouw bedrijfsprofiel, voor optimaal profijt. Hieronder volgen tips voor het instellen van Google Mijn Bedrijf.
Om jouw bedrijfsprofiel te indexeren, heeft Google zoveel mogelijk context nodig. Dat wil zeggen dat je al jouw bedrijfsgegevens moet toevoegen aan Google Mijn Bedrijf, denk bijvoorbeeld aan bedrijfsnaam, adres, openingstijden, telefoonnummer etc. Ook kun je categorieën, producten en diensten toevoegen, zodat deze direct zichtbaar zijn in de zoekresultaten. Tegenwoordig kun je zelfs een Q&A toevoegen. Door alles goed in te stellen en regelmatig updates toe te voegen, houdt je jouw vermelding relevant en actueel.
Alle informatie van jouw bedrijf moet kloppen. Jouw bedrijfsnaam moet dus overeenkomen met hoe klanten jouw bedrijf kennen. Ook mogen er geen extra (SEO) zoektermen in jouw bedrijfsprofiel opgenomen worden. Dit wordt afgestraft door Google. Soms is dit wel lastig, want het kan zijn dat jouw bedrijfsnaam niet alleen een merknaam is, maar ook een veel gezochte zoekterm, zoals www.lampkopen.ext. Dit wordt een exact match domain genoemd; jouw merknaam komt overeen met een zoekterm waar veel volume op zit. Wanneer je net begint met jouw bedrijf, kun je problemen hebben met Google Mijn Bedrijf. Lukt het niet om een vermelding te krijgen? Dan kun je een herstelverzoek indienen en kijken de Google experts nogmaals naar jouw bedrijfsprofiel.
Hoewel je in jouw bedrijfsnaam geen extra zoektermen mag verwerken, kan dit in de beschrijving wel. Het is belangrijk dat de beschrijving van jouw bedrijfsprofiel pakkend is, omdat je maar 750 karakters mag gebruiken. Verder is het goed om te weten dat je geen links mag plaatsen in de beschrijving. Jouw bedrijfsprofiel wordt dan afgekeurd.
Google is het meest gebruikte review platform. Zo blijkt uit onderzoek van Quality logo products. 97% van de respondenten gebruikt Google om naar bedrijven en reviews te zoeken. Verder is het belangrijk dat je echte reviews verzamelt. Je valt bij Google snel door de mand als reviews niet echt zijn. Verder zijn reviews van local guides sterker. Dit zijn mensen die regelmatig reviews plaatsen, en foto’s toevoegen aan Google Maps. Houd er tot slot rekening mee dat je reageert op reviews, zowel op positieve als negatieve reviews. Dit houdt jouw vermelding actueel.
Het kiezen van een categorie voor jouw vermelding is ontzettend belangrijk, omdat het overgrote deel van het verkeer jouw bedrijf vindt via een zoekterm. Door een categorie toe te kennen, wordt jouw bedrijf sneller gevonden op zoektermen binnen deze categorie. Nadat je jouw categorieën hebt toegevoegd, kun je ook attributen toevoegen. Hier kun je bijvoorbeeld jouw USP’s kwijt. Hiermee specificeer je de categorieën. Zie onderstaand voorbeeld.
Google Mijn Bedrijf kun je het beste zien als jouw online visitekaartje. Informatie moet actueel en up-to-date zijn. Als lokaal bedrijf kun je veel conversies binnenhalen door het goed instellen van Google Mijn Bedrijf. Ga in Google Mijn Bedrijf naar inzichten en krijg toegang tot de belangrijkste analytics van jouw bedrijfsprofiel. Hier zie je of mensen jouw bedrijf vinden via de bedrijfsnaam, algemene zoekopdracht of via een merkgerelateerde zoekterm. Ook zie je of mensen jouw bedrijf vinden via Google Zoeken of via Google Maps en welke doelen er behaald worden. Aan de hand hiervan kun je optimalisaties uitvoeren. Zie ook onderstaande statistieken van een van onze klanten.
Bij een Google Bedrijfsprofiel is het vooral belangrijk dat je volledig bent. Plaats foto’s, voeg jouw website toe, vraag klanten om een review, en voeg openingstijden en een telefoonnummer toe. Ook is het goed om te reageren op vragen en op feedback. Dit houdt jouw vermelding actueel. Experts zeggen zelfs dat je iedere week een nieuwe afbeelding en post moet plaatsen, om het maximale uit jouw bedrijfsprofiel te halen.
Hieronder volgen aantal stappen:
Zie hieronder de verschillen tussen een niet geoptimaliseerd bedrijfsprofiel en een geoptimaliseerd bedrijfsprofiel. De bedrijfsnaam van het eerste bedrijf hebben we weggefilterd en aangepast naar “Naam bedrijf”.
Lokale bedrijven hebben vaak een beperkter SEO-budget, waardoor je creatief moet omgaan met de SEO-werkzaamheden die je uitvoert. Vooral voor kleine, lokale bedrijven is Google Mijn Bedrijf een ontzettend waardevolle tool. Ook omdat het instellen en managen van Google Mijn Bedrijf relatief weinig tijd kost. Groot voordeel hierbij is dat je in de zoekresultaten direct contactmogelijkheden ziet. Hiervoor hoeft de zoeker niet eerst naar jouw website. Wil je weten hoe wij jou kunnen helpen met het instellen van Google Mijn Bedrijf? Neem dan contact met ons op.
Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen
SEO vraag stellenMeld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip
"*" geeft vereiste velden aan
Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.
Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!
Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!
Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.
Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!
"*" geeft vereiste velden aan
Meer weten over onze privacy of algemene voorwaarden?
Noodzakelijk (verplicht) Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. |
|
Statistieken Deze cookies helpen ons (anoniem) te begrijpen hoe onze bezoekers de website gebruiken. |
|
Marketing Deze cookies helpen ons relevante advertenties weer te geven aan onze bezoekers. |
|