Herken je dat? Doe je een keywordanalyse, komt de zoekterm zowel los als aaneengeschreven voor. Waar kies je dan voor bij SEO? Het grootste zoekvolume? De officiële spelling? Of een combinatie om op beide varianten te scoren? Ik deed er een klein niet-wetenschappelijk onderzoek naar. Hier lees je dat het zeker verschil maakt en help ik je zelf een goede keuze te maken.
Ik mag regelmatig de eindredactie van onze blogs verzorgen en zeur daarbij altijd (letterlijk) over punten en komma’s. Daarnaast zet ik iedere maand een prachtige taalregel in het zonnetje in ‘het taalweetje’. Daarbij maak ik graag gebruik van taaladvies.net, een website van de Nederlandse Taalunie. Echt een aanrader, bij iedere vorm van twijfel of discussie, vind je hier het antwoord. Het meest recente taalweetje ging over het aan elkaar schrijven van woorden. Hierdoor kwamen we bij een interessante vraag: wat doet dit voor SEO?
De autocorrect van zowel Word als Google Docs begrijpen niet dat je in het Nederlands samenstellingen aan elkaar schrijft. Veel auteurs nemen dit over, al is het maar om van dat irritante rode kringeltje af te zijn. En zo raakt het los schrijven van samenstellingen ingeburgerd. Dit zien we ook terug in zoekgedrag:
Om maar even bij ons eigen vakgebied te blijven, de zoekterm ‘zoekmachine optimalisatie’ heeft bijna 4x meer zoekvolume dan ‘zoekmachineoptimalisatie’. Terwijl die laatste toch echt de juiste spelling is. Ook de concurrentie is op de verkeerde spelling hoger.
Verschillende zoektermen geven ook verschillende zoekresultaten. Ik heb hier en klein, niet-wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Gewoon achter mijn eigen laptop, dus de zoekresultaten zijn gebaseerd op mijn locatie en historie.
Opvallend is alleen al het aantal zoekresultaten. Bij ‘zoekmachineoptimalisatie’ zijn dat ongeveer 835.000 resultaten, bij ‘zoekmachine optimalisatie’ zijn dat er ongeveer 1.950.000, ruim 2x zoveel.
Wat doen de websites die bij een aaneengeschreven zoekvraag in de top 10 verschijnen?
Wat gebeurt er in de top 10 als we de zoekvraag los schrijven?
Uit bovenstaand onderzoek blijkt dat websites die de zoekterm aan elkaar schrijven, eerder in beeld komen bij gebruikers die de zoekterm ook aan elkaar schrijven. Schrijf je de zoekterm los, dan kom je ook in beeld, maar minder prominent.
Zoals gezegd, dit is geen groot wetenschappelijk onderzoek met bergen data. Het is wel een voorbeeld van hoe het zoekresultaat bij een ‘echte’ gebruiker verschilt tussen aan elkaar schrijven en los schrijven. Bovendien zie je soortgelijke verschillen ook terug in de SERP position history in Ahrefs.
Als je een zoekvraag intypt, bepaal je zelf of je wel of geen spatie gebruikt. Maar hoe werkt dat bij een gesproken zoekvraag. Ik heb het uitgeprobeerd:
Gesproken zoekvragen zijn in de praktijk echt een vraag met meerdere woorden, dus zal het zoekwoord ook los geschreven worden door Google.
Gaat dit nou altijd op? Nee. ‘Badkamerdeur’ of ‘badkamer deur’ heeft weinig verschil in zoekvolume. En in de top 5 vind je vrijwel dezelfde websites.
Hetzelfde geldt voor ‘hardloopblessure’ en ‘hardloop blessure’: het zoekvolume is bijna gelijk. Kijk je naar ‘hardloopschoenen’ en ‘hardloop schoenen’, dan gaat de voorkeur juist uit naar het aaneengeschreven zoekwoord (16 x meer zoekvolume). Google herkent dit ook als een misspelling.
Het standaard antwoord van Google op bijna alle SEO vragen gaat hier ook op. Welke vorm je kiest, hangt sterk af van de situatie, hoe mensen de taal gebruiken en wat de concurrentie doet.
Taal is dynamisch, net als SEO. Zullen we afspreken dat we niet meer zo krampachtig doen als ergens een spelfout staat? Misschien is er gewoon bewust voor gekozen, in dienst van de meerderheid van de zoekers. Dat is toch een verademing!
En nu je weet of je zoekwoorden aan elkaar moet schrijven of niet, kun je aan de slag met jouw content (en onze content checklist is hierbij super handig!).
Of je nu net begint met zoekmachineoptimalisatie of je bestaande strategie wilt verfijnen, we hebben alles wat je nodig hebt. Ontdek onze uitgebreide SEO checklist om ervoor te zorgen dat je niets over het hoofd ziet. Voor een diepgaande analyse van je website, bekijk onze SEO scan en SEO scans. Heb je vragen over specifieke termen? Onze kenwords sectie biedt gedetailleerde uitleg en tips. Klik op de links en verbeter je SEO vandaag nog!
Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen
SEO vraag stellenOf het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!
Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!
Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.
Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!
"*" geeft vereiste velden aan
Schrijf je in voor onze GRATIS online SEO training en ga gelijk van start!
"*" geeft vereiste velden aan
Meer weten over onze privacy of algemene voorwaarden?
Noodzakelijk (verplicht) Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. |
|
Statistieken Deze cookies helpen ons (anoniem) te begrijpen hoe onze bezoekers de website gebruiken. |
|
Marketing Deze cookies helpen ons relevante advertenties weer te geven aan onze bezoekers. |
|