SEO migratie Stellingkast.nl

Succesvol migreren van Custom gedateerd CMS naar Prestashop i.c.m. Odoo.

In de zomer van 2023 begon een uitdagend traject voor Stellingkast.nl: het succesvol migreren van hun verouderde custom CMS naar Prestashop, in combinatie met Odoo als Enterprise Resource Planning (ERP). Met als ultiem doel: de nummer 1 positie bemachtigen voor het zoekwoord “stellingkast”, waarbij ze niet alleen afhankelijk wilden zijn van hun merknaam maar ook meer organisch verkeer wilden genereren op niet-merkgebonden zoektermen. 

Edwin en Jeroen, de eigenaren van Stellingkast.nl, kwamen in contact met ons na het zien van onze YouTube video over SEO migratie uitdagingen, ze waren vastbesloten om geen fouten te maken in dit belangrijke proces.

In één oogopslag

Uitdagingen

  • Succesvol migreren van custom CMS naar Prestashop i.c.m. Odoo
  • Positie 1 verkrijgen op “stellingkast” (Concurrenten Hornbach en Ikea)
  • Meer organisch en relevant verkeer op non-branded termen. Want Branded is “Stellingkast”

Resultaten

  • Minder afhankelijkheid van de zoektermen “Stellingkast” en “Stellingkast kopen”
  • Lager advertentiebudget omdat de pagina’s relevanter worden
  • Meer helpful content voor de gebruiker op de money-pages

Startpunt

Sinds de zomer van 2023 zijn wij bij Onder begonnen om sommige blogs, informatie en/of trainingen op video vast te leggen en onder andere op Youtube te publiceren. Deze video’s hadden Edwin en Jeroen (de eigenaren van Stellingkast.nl) ook bereikt.

Met name de video van Martijn over “SEO migratie f*ck-ups” sprak erg aan. Edwin en Jeroen wisten dat ze de website wilden migreren en ze wilden er zeker van zijn dat er qua SEO geen punt gemist werd.

Dit was voor Edwin en Jeroen de reden om ons in augustus 2023 te contacten en een offerte aan te vragen voor het migratie traject.

SEO kennis van betrokkenen is key

Het mooie aan Stellingkast.nl is, is dat alle collega’s perfect op elkaar zijn ingespeeld. Dit vormde dan ook onderdeel van de migratie, want Edwin weet heel goed de website te onderhouden en hij krijgt hierbij waar nodig hulp van Jeroen. SEO basis kennis was er wel, maar als het iets technischer werd moesten we wel zorgen dat het ook echt goed werd overgebracht op de developer. 

We besloten dan ook gedurende het migratie traject ervoor te kiezen om iedere woensdag een videocall te plannen zodat we alle lopende taken konden bespreken. Waar er dus ook gelegenheid was om eventuele vraagtekens bij de collega’s van Stellingkast.nl weg te halen. 

Ook als de developer bepaalde vragen had of soms een andere mening konden we kort en snel schakelen per mail. In de wekelijkse meeting volgde dan vaak de uitleg, alles om een “f*ck-up” te voorkomen.

Doelstellingen (2023)

  1. Succesvol migreren
  2. Positie 1 verkrijgen op “stellingkast”
  3. Meer organisch verkeer op non-branded termen

Succesvol migreren van Custom gedateerd CMS naar Prestashop i.c.m. Odoo.

Het probleem van Stellingkast.nl was, dat het draaide in een custom CMS dat niet meer voldeed aan de eisen van 2023. De weergave, layout en laadtijd waren niet langer meer naar tevredenheid.

De doelstelling na het zien van de SEO migratie f*ck-up video was dan ook duidelijk; “Succesvol migreren”. Dit is natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan. De keuze voor het nieuwe CMS was al gemaakt; Prestashop. Dit zou in combinatie met een Odoo als ERP(Enterprise Resource Planning) de ideale combinatie zijn voor Stellingkast.nl. Stellingkast levert namelijk maatwerk en dit klinkt eenvoudig, maar in de praktijk betekent dit een “dynamische” productdetailpagina met een configurator voor ieder producttype. 

Naast de dynamische productdetailpagina was ook het migreren naar een goede URL-structuur een uitdaging. Prestashop heeft hier vaste regels voor en deze wilden we dan ook overschreven hebben zodat de juiste keywords meekwamen in de slugs van de URL-opbouw.

Het doel van de migratie was positie 1 verkrijgen op “stellingkast”. Dit klinkt niet heel lastig aangezien het een Exact Match Domain(EMD) is. Maar het feit dat de concurrenten Hornbach, Praxis en Ikea zijn, maakt de uitdaging iets groter. Wij begrijpen natuurlijk dat dit een logische wens is, maar bedrijfstechnisch gezien is het ook van groot belang om meer organisch en relevant verkeer op non-branded termen te krijgen. Want Branded is in dit geval “Stellingkast”…

Hands on

Alles bij elkaar is dit natuurlijk een prachtige uitdaging omdat er diverse maatwerk haken en ogen aan zitten en de doelstelling duidelijk omschreven werd. 

Mijn collega Bart en ik (Ivo) begonnen met een plan van aanpak. De eerste stappen waren voor ons snel duidelijk, ik begon aan het uitschrijven van een nieuwe URL-structuur waarbij alle money-keywords en interessante productgroepen werden meegenomen. Bart begon als technisch SEO-specialist aan het briefen van de developer. Hierbij geven wij in een overzichtelijk document aan wat onze wensen en eisen zijn aan de nieuwe situatie waar we naartoe migreren(in dit geval dus Prestashop).

Nadat de briefing en URL-structuur akkoord waren bevonden door Stellingkast.nl en hun developer konden we beginnen aan het crawlen van de oude omgeving. Dit vormt de basis voor ons redirect-file. Deze data vullen we aan met Google Search Console (GSC) url’s met vertoningen en klikken.

Na een duidelijke lijst van URL’s konden we deze koppelen aan de URL’s van de nieuwe Prestashop omgeving. Inmiddels kregen we ook een update van de developer dat het ideale URL-scenario niet mogelijk was. Aangezien er bij Prestashop een aparte blog-module geïnstalleerd dient te worden is de URL-hiërarchie hiermee ook verstoord. We moesten dus een concessie doen op alle URL’s binnen de blog-module. Dit was voor ons als SEO-partij acceptabel omdat daarmee de E-commerce structuur van de money-pages wel binnen bereik bleef. Dit is daarom ook één van de nadelen van een webshop in Prestashop, maar goed ieder CMS heeft zo zijn voor- en nadelen qua SEO.

Resultaat

De migratie heeft ervoor gezorgd dat er gesneden werd in niet-relevante pagina’s. Het totaal aantal bezoekers op de website toenam en de gemiddelde positie in Search Console ook werd verbeterd. 

Afronding

Het was een flinke uitdaging om Stellingkast.nl succesvol te migreren. Uiteindelijk hebben we, mede door wekelijkse meetings , Stellingkast.nl goed kunnen begeleiden tijdens de gehele migratie. 

Door actief meetings te houden konden we actief onze kennis overbrengen en zowel de developer als Edwin en Jeroen meenemen naar het moment dat alles technisch goed stond voor de migratie.

Nadat we overgingen naar Prestashop schoten we direct naar positie 1 op het woord “Stellingkast” en “Stellingkast kopen”. Na een Google Update zakten we weer terug naar positie 2. Dit was voor ons reden om nog beter de resultaten van Ikea en Hornbach te analyseren en zagen dat zij met name een betere weergave hadden door de “Image-pack weergave”. 

De “Image-pack” heeft vaak een hogere CTR waardoor zij wellicht op de lagere positie meer verkeer binnen haalden. Dit zou ervoor kunnen zorgen dat wij de positie verloren.

Hierna hebben we geschakeld met de developer om ook op de homepage een producten lister weer te geven en deze te voorzien van de juiste structured data. Hierdoor hebben wij er vertrouwen in, binnen niet al te lange tijd, de positie 1 weer over te nemen van de concurrenten.

Voordelen van deze succesvolle migratie

  • Meer omzet uit organisch verkeer
  • Minder pagina’s, maar meer helpful content op de pagina’s
  • Verbetering van Core Web Vitals
  • Beter gevonden op relevante non-branded zoektermen

Review van de klant

“Het bedrijf gevonden via een leuke informatieve video op YouTube van Martijn. Vanaf begin af aan goed contact met iedereen gehad. Zeer professioneel en fijn samenwerken met deze mannen. En veel verstand van zaken. Wij zijn gemigreerd naar een nieuwe site en de SEO is direct sterk verbetert.

Heb je vragen?

Wil je meer weten over SEO? Kan je website een nieuwe impuls gebruiken?
Neem contact op

Onder ons

Team van SEO specialisten

Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.

Maak kennis met ons team
SEO bureau Onder Zwolle

Deze klanten zijn ondersteboven van ons!

Renzo van Dongen

Renzo van Dongen

Digital content manager Peugeot

Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!

Marien van Stegeren

Eigenaar Kitcentrum

Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn  ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!

Marten Stellingwerf

Webmaster

Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.

Mark Prummel

SEO Specialist Stella Fietsen

Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!

OnderBouwing

Mis geen enkele SEO tip
  • Inzichten en tips op het gebied van SEO
  • Voor beginners en gevorderden
  • Van experimenten tot ontwikkelingen bij Google en van
    best practices tot eigen cases
  • Een kijkje achter de schermen bij Onder

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.