Jesse Commandeur

Jesse Commandeur

SEO & Linkbuilding specialist
20-7-2022 Kennisbank

Wat is Google Analytics en wat zijn de voordelen?

Google Analytics is een gratis en gebruiksvriendelijk hulpmiddel dat meet hoe gebruikers omgaan met uw website of app. Het volgt het gedrag van gebruikers, houdt het aantal bezoekers bij en hun locatie, welke pagina’s ze bezoeken, hoe lang ze op elke pagina blijven, en meer. Verder kan de tool van Google inzicht verschaffen in gebruiksgewoonten, zoals welke tijdstippen van de dag gebruikers het vaakst bezoeken, op welke nieuwe functies ze positief reageren en welke verbeterd moeten worden. Google Analytics is de tool om het gedrag van gebruikers bij te houden en prestatiecijfers te meten. Lees snel meer! 

Wat is Google Analytics?

Google Analytics is een analyse platform waarmee je gebruikersgedrag kunt bijhouden en prestatiecijfers kunt meten van een website of app. Het is gratis en eenvoudig te gebruiken. De informatie die ermee wordt verzameld geeft veel informatie voor marketeers en bedrijfseigenaren. Google Analytics wordt meestal gebruikt voor het bijhouden van websiteverkeer en om te begrijpen hoe mensen omgaan met websites en apps. 

Waardevolle informatie voor jouw marketingstrategie

Je krijgt met de tool onder andere inzicht in het aantal bekeken pagina’s per bezoeker en de gemiddelde tijd op jouw website. Verder krijg je met een e-commerce website waardevolle informatie over conversies en stel je eenvoudig doelen in met Google Analytics. Ook kun je gebruikers segmenteren op basis van demografische gegevens zoals geslacht of locatie. Deze gegevens maken het mogelijk om weloverwogen beslissingen te nemen over jouw marketingstrategie. Als SEO-specialist gebruik je de tool van Google dagelijks om nieuwe inzichten te verschaffen en websites verder te optimaliseren. Dit samen met andere tools, zoals Ahrefs, Google Search Console en Deepcrawl. 

Waarom Google Analytics gebruiken?

Als uw website of app een (groot) aantal bezoekers heeft, is het belangrijk om die bezoekers te volgen en hun gedrag te begrijpen. Met de informatie die Google Analytics biedt, kunt u uw publiek beter begrijpen. Je neemt eenvoudig beslissingen op basis van de gegevens. Google Analytics biedt waardevolle inzichten in het gedrag van de gebruikers, wat nuttig is voor het verbeteren van een website en het verhogen van het aantal conversies. Verder kan Google Analytics helpen om  problemen op uw site te identificeren, uit te zoeken welke pagina’s het hoogste aantal bezoekers hebben, en kun je de effectiviteit van een marketingcampagne evalueren. 

Als je begrijpt hoe gebruikers met uw website omgaan, kun je bepalen hoe je ze beter van dienst kunt zijn. Je kunt bijvoorbeeld manieren bedenken om de zichtbaarheid te verbeteren, of manieren om het klantenbestand uit te breiden. Maar ook bij een SEO migratie gebruiken wij Google Analytics om de statistieken te meten, zowel voor als na de migratie. Verder gebruiken wij onder andere Google Search Console, Deepcrawl, Screaming Frog en ContentKing. Laatstgenoemde tools zijn ook handig voor technische SEO

Hoe kun je starten met Google Analytics?

Eerst meld je je aan voor een gratis account op Google, als je die nog niet hebt. Vervolgens voeg je Google Analytics toe aan de backend van jouw website. Dit doe je door middel van een Google Analytics tag. Hiermee track jij het gedrag van de gebruiker. Deze tag zorgt ervoor dat jij toegang hebt tot alle belangrijke gegevens van jouw website, overzichtelijk weergegeven in het Google Analytics dashboard. Afhankelijk van het type website of app dat je hebt, kun je kiezen uit meerdere methoden om Google Analytics te verifiëren. Je kunt hiervoor ook Google Tag Manager gebruiken. 

Google Analytics houdt het aantal bezoekers bij, het aantal pagina’s dat ze bezoeken, de gemiddelde tijd die op de site wordt doorgebracht, en andere gegevens. De methode voor het volgen van mobiele apps wordt gebruikt voor bedrijven die een app-versie hebben. Deze methode levert onder andere gegevens over het aantal keren dat de app wordt gebruikt en het aantal unieke gebruikers. In Google Analytics worden de website statistieken en app statistieken overzichtelijk weergegeven. 

Houd wel rekening met de opkomst van Google Analytics 4. Eline vertelt in haar blog De nieuwe generatie; Google Analytics 4 alles wat je moet weten over Google Analytics 4. 

Voordelen Google Analytics

Elke webmaster, marketeer of bedrijfseigenaar heeft Google Analytics nodig. Zonder inzicht in de statistieken van een website, is het onmogelijk om een website op een goede manier te analyseren en te optimaliseren. Wil je meer bezoekers, leads en conversies? Dan is statistiek het startpunt van jouw marketingstrategie. Hieronder een aantal voordelen van het instellen van Google Analytics op jouw website.

  • Je weet hoeveel bezoekers jouw website bezoeken, waar ze vandaan komen en wat ze doen op jouw website. Dit zijn belangrijke gegevens voor SEO -, SEA – en conversie specialisten;
  • Je kunt jouw conversiepercentages verhogen door erachter te komen welke pagina’s verbetering nodig hebben en welke pagina’s al goed presteren;
  • Je komt erachter op welke momenten van de dag je het beste kunt adverteren en nieuwe producten of diensten kunt promoten;
  • Je leert hoe je jouw website kunt verbeteren en het aantal websitebezoekers kunt verhogen
  • Je kunt jouw bezoekers segmenteren op basis van bepaalde demografische gegevens of interessegroepen, om ze in de toekomst beter te kunnen bereiken.
  • Je kunt de doeltreffendheid van jouw reclamecampagnes volgen en nieuwe manieren vinden om reclame te maken.
  • Je kunt de impact van jouw social media campagnes volgen en meten.

Dit zijn nog maar een aantal voordelen van Google Analytics. Je ziet dat Google Analytics niet alleen handig is voor SEO-specialisten, maar voor iedere online marketeer, die het maximale uit een website wilt halen. Zonder gegevens uit Google Analytics weet je niet waar de kansen liggen voor een bedrijf en weet je niet hoe je de online vindbaarheid verbetert en het aantal conversies verhoogt. 

Een aantal statistieken in Google Analytics

Hieronder een aantal termen/statistieken, die jij tegenkomt als je aan de slag gaat met Google Analytics:

Bouncepercentage: Het aantal bezoekers dat jouw site hebben verlaten zonder een andere pagina te bezoeken, dan de pagina waarop ze geland zijn. Dit kan erop wijzen dat de inhoud te saai is of dat jouw site te moeilijk te navigeren is. In GA4 bestaat het bouncepercentage niet meer en wordt dit de engagement rate genoemd. 

Betrokkenheid: Het percentage bezoekers dat meerdere pagina’s bekijkt, video’s bekijkt en een langere tijd op jouw site doorbrengt. Dit is het tegenovergestelde van het bouncepercentage en wordt de engagement rate genoemd in Google Analytics 4. In Google Analytics universal bestaat de engagement rate nog niet. 

Nieuwe gebruikers: Het percentage bezoekers dat jouw website voor het eerst bezocht gedurende een bepaalde tijdsperiode. 

Inkomsten: Het bedrag dat door uw website of app wordt gegenereerd. Je kunt tot in de puntjes zien waar de conversies vandaan komen (welke pagina bezoekers vandaan komen, welk land, geslacht enzovoort). Voor CRO specialisten is Google Analytics daarom ook een ontzettend waardevolle tool. 

Natuurlijk heeft Google Analytics nog veel meer functies die handig zijn. SEO bureau Onder is voorstander van een data-driven aanpak en gebruikt veelvuldig tools als Google Analytics en Google Search Console. Ook doen we A/B testen om te analyseren of onze inspanningen leiden tot het gewenste effect. Hiervoor gebruiken we bijvoorbeeld ook Google Tag Manager. 

Meer weten? Neem contact op!

Google Analytics is een gratis en eenvoudig te gebruiken tool die meet hoe gebruikers omgaan met jouw website of app. Het volgt het gedrag van gebruikers, houdt het aantal bezoekers bij en hun locatie, welke pagina’s ze bezoeken, hoe lang ze op elke pagina blijven, en meer. Analytics kan ook inzicht verschaffen in gebruiksgewoonten, zoals welke tijdstippen van de dag gebruikers het vaakst jouw website bezoeken, op welke nieuwe functies ze positief reageren en welke verbeterd moeten worden. Meer weten? Neem contact op met onze SEO specialisten, of bekijk de SEO diensten die wij aanbieden. Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Doen dan alvast een live SEO analyse

Share

Categorieën

Heb je vragen?

Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen

SEO vraag stellen

Mis het niet

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip

"*" geeft vereiste velden aan

Heb je vragen?

Wil je meer weten over SEO? Kan je website een nieuwe impuls gebruiken?
Neem contact op

Onder ons

Team van SEO specialisten

Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.

Maak kennis met ons team

Deze klanten zijn ondersteboven van ons!

Renzo van Dongen

Renzo van Dongen

Digital content manager Peugeot

Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!

Marien van Stegeren

Eigenaar Kitcentrum

Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn  ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!

Marten Stellingwerf

Webmaster

Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.

Mark Prummel

SEO Specialist Stella Fietsen

Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!

Wij werken onder andere voor deze bedrijven

Word ook klant
peugeot

OnderBouwing

Mis geen enkele SEO tip
  • Inzichten en tips op het gebied van SEO
  • Voor beginners en gevorderden
  • Van experimenten tot ontwikkelingen bij Google en van
    best practices tot eigen cases
  • Een kijkje achter de schermen bij Onder

"*" geeft vereiste velden aan