Wat doen we met synoniemen? Dat is een vraag die vaak opduikt tijdens SEO-werkzaamheden. Krijgen ze een eigen pagina? Of wordt dat teveel van hetzelfde? Ik heb een klein onderzoek gedaan naar hoe dat in de praktijk werkt en de resultaten zijn ronduit… verschillend. In dit blog lees je er alles over, met als bonus 4 praktische tips waarmee je deze vraag in je eigen situatie beantwoordt.
In principe zeggen we: ‘Verwerk synoniemen voor zoektermen op je pagina. Zo begrijpt Google waar je pagina over gaat’. Ook Google zelf geeft aan synoniemen te begrijpen. Maar dat wil nog niet zeggen dat je met beide varianten even goede posities haalt. Zoals altijd bij Google: ‘It depends…’ Tijd dus om dit onderwerp aan een niet wetenschappelijke onderzoek te onderwerpen!
Het eerste onderzoek betreft een set zoektermen die allemaal bij een productcategorie passen:
Dit zijn zoektermen met een groot volume en er zit redelijk wat concurrentie op. Het is dus interessant om met al deze zoektermen in de top 10 te ranken. Wat blijkt? Elk synoniem heeft een eigen categoriepagina nodig om in de top 10 te ranken. Je ziet dat synoniemen wel gebruikt worden op de pagina’s, maar daarmee niet in de top 10 komen.
Vergelijken we de top 10 voor Tuinverlichting en Buitenverlichting, dan valt het volgende op:
Als twee woorden ongeveer hetzelfde betekenen, maar niet helemaal, kiest Google er vaak voor om andere pagina’s in het zoekresultaat te tonen. Je kunt in dit voorbeeld stellen dat tuinverlichting echt alleen in de tuin is, en dat buitenverlichting ook de oprit kan zijn of naast de voordeur, dus buitenverlichting is net wat breder. Maar op zich zijn de producten die binnen deze categorie vallen, dezelfde.
Alle pagina’s in de top 10 van de zoekterm ‘tuinverlichting’ hebben ‘tuinverlichting’ in de URL. En bij ‘buitenverlichting’ hebben alle pagina’s ‘buitenverlichting’ in de URL (met 1 uitzondering ‘buitenlamp’). De 6 websites die zowel op ‘tuinverlichting’ als ‘buitenverlichting’ in de top 10 staan, doen dat met 2 aparte pagina’s. Er is geen enkele website die met 1 URL op beide zoektermen in de top 10 rankt.
Omdat de URL niet alles zegt, heb ik ook gekeken naar het gebruik van synonieme zoektermen in de tekst.
Positie met zoekterm: | Tuinverlichting in tekst | Buitenverlichting in tekst |
1. Tuinverlichting | 6 | 1 |
2. Tuinverlichting | 9 | 1 |
3. Tuinverlichting | 17 | 3 |
1. Buitenverlichting | 1 | 11 |
2. Buitenverlichting | 0 | 15 |
3. Buitenverlichting | 9 | 21 |
Gaat dit ook op voor minder tastbare concepten? Ik heb weer 2 termen met een flink zoekvolume en grote concurrentie genomen, maar dan binnen ons mooie vakgebied:
We zijn het er toch over eens dat SEO = zoekmachine optimalisatie? En wat blijkt? In de zoekresultaten is een heel andere zoekintentie te zien! ‘SEO’ heeft als resultaat vooral informatieve pagina’s (wat is …). Zoekmachine optimalisatie geeft daarentegen juist commerciële pagina’s als resultaat (de dienst).
Vergelijken we de top 10 voor SEO en Zoekmachine optimalisatie, dan valt het volgende op:
In de top 10 van ‘SEO’ staan 3 pagina’s over ‘wat is seo’ en 1 pagina over ‘seo voor beginners’. Informatieve pagina’s hebben hier dus de overhand. In de top 10 van ‘Zoekmachine optimalisatie’ staat slechts 1 pagina over ‘wat is zoekmachine optimalisatie’. Hier zijn juist de commerciële pagina’s met de dienst zelf duidelijk aanwezig.
Alleen wikipedia komt weg met 1 pagina over zoekmachine optimalisatie die op beide synoniemen in de top 10 staat. Verder is er een bedrijf dat SEO heet en daar verder niets mee te maken heeft, maar toch op plek 1 staat in dit onderzoek.
Opvallend is dat we de term ‘SEO’ ook in de meerderheid terugzien op pagina’s die in de top 10 wel ranken met ‘zoekmachine optimalisatie’, maar niet met ‘SEO’. Dat komt doordat veel bureau’s het woord SEO in hun diensten hebben zitten, wat terugkomt in de categorieën en navigatie op de betreffende pagina’s. Het was onwerkbaar om dit eruit te filteren. Zelfs degene die SEO tussen haakjes in de meta titel hebben staan bij ‘zoekmachine optimalisatie’, krijgen geen positie in de top 10 van ‘SEO’.
Positie met zoekterm: | SEO in tekst | Zoekmachine optimalisatie in tekst |
1. SEO | 57 | 7 |
2. SEO | 59 | 11 |
3. SEO | 40 | 13 |
1. Zoekmachine optimalisatie | 101 | 27 |
2. Zoekmachine optimalisatie | 31 | 35 |
3. Zoekmachine optimalisatie | 98 | 40 |
Oh ja, hier is zoekmachineoptimalisatie aan elkaar geschreven ook meegeteld. Ik heb een ander onderzoek gedaan naar het effect van woorden aan elkaar of los schrijven voor SEO.
Uiteraard moet er een uitzondering zijn die de regel bevestigt, en die vond ik in een klein beestje dat onder twee namen door het leven (en door je tuin) gaat.
En wat is hier het gekke? Hier zie je gewoon dat 6 websites met exact dezelfde URL in de top 10 ranken voor zowel ‘Taxuskever bestrijden’ als ‘Lapsnuitkever bestrijden’. Je hoeft het synoniem niet eens te verwerken in de tekst om in de top 3 te komen met het synoniem! In dit geval snapt Google precies dat het hier om hetzelfde beestje gaat.
Vergelijken we de top 10 voor Taxuskever bestrijden en Lapsnuitkever bestrijden, dan valt het volgende op:
Er zijn 6 websites die voor beide synoniemen met 1 pagina in de top 10 ranken. In het zoekresultaat van ‘lapsnuitkever bestrijden’ vinden we slechts 2 pagina’s met ‘lapsnuitkever’ in de meta titel en de URL. Alle andere resultaten gebruiken de term ’taxuskever’. Opvallend is ook dat het synoniem ‘lapsnuitkever’ niet tot nauwelijks verwerkt wordt in de tekst op de pagina’s, terwijl deze pagina’s dus wel met het synoniem in de top 10 ranken. Er is slechts 1 pagina in de top 3 waar het woord ‘lapsnuitkever’ meerder keren voorkomt.
Positie met zoekterm: | Taxuskever in tekst | Lapsnuitkever in tekst |
1. Taxuskever bestrijden | 53 | 1 |
2. Taxuskever bestrijden | 33 | 0 |
3. Taxuskever bestrijden | 51 | 1 |
1. Lapsnuitkever bestrijden | 53 (zelfde als nr. 1 Taxuskever) | 1 |
2. Lapsnuitkever bestrijden | 7 | 14 |
3. Lapsnuitkever bestrijden | 33 (zelfde als nr. 2 Taxuskever) | 0 |
Zou ons leven niet veel eenvoudiger zijn als synoniemen gewoon als de taxuskever en lapsnuitkever werken? Dat we synoniemen op een pagina verwerken en dat die ene pagina dan op beide zoektermen een mooie positie krijgt. Maar zoals Google’s John Mueller zegt: “Ook al denk je dat iets een synoniem is, betekent dat niet dat het helemaal synoniem is”.
[…] And especially when it comes to synonyms, we might assume that something is mostly a synonym, but that doesn’t mean that it’s completely a synonym.”
John Mueller van Google
Zoals in het artikel op Search Engine Journal wordt uitgelegd, kan de context van de zoekopdracht ervoor zorgen dat het synoniem de betekenis van de zoekopdracht verandert. Iets wat we in het voorbeeld van SEO vs zoekmachine optimalisatie duidelijk terugzien, omdat het zoekresultaat verschillende zoekintenties laat zien. En ook al lijken ’tuinverlichting’ en ‘buitenverlichting’ sterk op elkaar, blijkbaar zit er toch een minimaal verschil in betekenis.
Dus hoe ga je om met synoniemen? Dit zijn wat mij betreft de 4 gouden regels:
Veel succes met je eigen onderzoek en vooral: veel plezier! Meer weten over dit onderwerp? Lees dan ook eens het blog over Semantic SEO van Eline of het blog over SERP analyse van Mariska.
Wil jij hulp krijgen met jouw SEO? Ga dan voor ons SEO adviestraject! Benieuwd naar de prestaties van jouw website? Neem een kijkje bij al onze diensten en ontdek hoe je door SEO uitbesteden aan ons SEO bureau het maximale uit jouw online aanwezigheid kunt halen.
Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen
SEO vraag stellenMeld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip
"*" geeft vereiste velden aan
Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.
Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!
Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!
Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.
Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!
"*" geeft vereiste velden aan
Meer weten over onze privacy of algemene voorwaarden?
Noodzakelijk (verplicht) Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. |
|
Statistieken Deze cookies helpen ons (anoniem) te begrijpen hoe onze bezoekers de website gebruiken. |
|
Marketing Deze cookies helpen ons relevante advertenties weer te geven aan onze bezoekers. |
|