Emma is sinds februari SEO & Online Marketing Stagiaire bij Onder. Zij is dagelijks aan het leren over SEO en kritisch aan het kijken naar onze eigen online marketing. Ook doet zij onderzoek naar de interne communicatie bij ons. Met haar kennis vanuit onder andere haar opleiding helpt ze ons elke dag een stapje verder. Omdat Emma ook na haar stage een tijdje blijft hangen, stellen wij haar graag nogmaals aan iedereen voor. Nu door middel van een uitgebreid interview.
Ik ben Emma en zit in het tweede jaar van de opleiding communicatie. Ik ben hieraan begonnen na een switch vanuit de zorg. Voor mij paste communicatie beter. Daarnaast ben ik in mijn vrije tijd veel bezig met spoken word.
Tijdens mijn opleiding is er weinig aandacht voor SEO. Wat we erover krijgen is erg beperkt. Echter vond ik wat we hierover gekregen hebben wel erg interessant. Ik heb zelf verder onderzoek gedaan naar SEO en de interesse is vanaf daar alleen maar verder gegroeid. Toen ben ik via een medestudent in aanraking gekomen met SEO Bureau Onder.
Binnen SEO heb ik veel verschillende werkzaamheden uitgevoerd. Niet alleen binnen content maar ook techniek en linkbuilding. Onder mijn werkzaamheden vallen technische analyses maar ook het vanalles vanuit de gehele kant van content zoals contentbriefingen en (gast)blogs schrijven.
Wat ik het leukst vond? Gelukkig alles wel. Maar toch vooral wat onder content valt. Dit ligt mij ook het meest. Het minst was het technische onderdeel. Dit is in het begin wat uitdagend. Dan denk je toch voor een seconde ‘had ik hier wel aan moeten beginnen?’ Maar het is ook juist fijn om dit te leren omdat je hierdoor ook de inhoud echt gaat snappen. Na een tijdje werd dit ook leuker omdat ik het meer snapte.
Zoektermanalyses zijn altijd interessant. Je verdiept je dan in het zoekgedrag. Opeens denk je na of mensen citroen of Citroën bedoelen. Of zie je op hoeveel manieren woorden en merken fout geschreven kunnen worden of wat mensen zich afvragen.
Daarnaast zijn contentbriefingen ook leuk omdat je dan daarna opeens toch veel weet over een onderwerp. Audits zijn ook altijd interessant omdat je websites geheel door de molen haalt. Je kijkt hier dan opeens anders tegenaan. In zo’n audit zitten natuurlijk wel weer meerdere taken.
Je kan echt alles onderzoeken. Je kan bijvoorbeeld over vanalles een zoektermanalyse maken.
Wat ik daarnaast opvallend vond is linkbuilding. Hierover hadden wij het op de opleiding niet gehad. Dat je dit door gastbloggen kan doen en het resultaat wat je hiervan ziet. Linkbuilding was eerst nog onbekend terrein voor mij. Je ziet bijvoorbeeld linkjes online maar ik had de connectie niet gemaakt. Dan denk je gewoon ‘oh, leuk linkje naar een ander’.
Het verbaasde mij wel dat sommige onderdelen bij SEO horen. En ook hoeveel mensen erachter zitten en dat Google niet alles weet.
Emma
Mensen kunnen zich nooit echt iets voorstellen bij SEO. Maar bij meer uitleg snappen ze het meer en gaan ze ineens nadenken over hun eigen zoekgedrag. En dat bedenk je pas ‘Oh ohja daar zit iemand achter, en daar zit ook iemand achter’. Google doet niet altijd alles automatisch. Terwijl iedereen het herkent en gebruikt. Een goed voorbeeld zijn bijvoorbeeld de sterren bij de zoekresultaten.
Ik kijk nu anders naar teksten, vooral qua schrijven. Ik houd mij al acht jaar met spoken word bezig. Daar heb ik een eigen manier voor maar dat is vaak wel op een soortgelijke manier. Maar door het schrijven van een aantal gastblogs en de cursus ‘Schrijven voor het brein’ kijk ik anders naar teksten. Je moet steeds door een andere bril kijken en je aanpassen, en voor mij betekende dat ook meer afstand nemen van mijn eigen spoken word stijl.
Het helpt ook om teksten hardop te lezen. Niet altijd, maar soms hoor je het dan anders. Dit helpt ook om teksten zoals gastblogs telkens anders te schrijven. Het helpt ook als je in verschillende talen moet schrijven. Dan variëren je teksten ook meer.
Dat weet ik nog niet helemaal 100% zeker. Gelukkig kan ik daar de komende twee jaar nog over nadenken. Ik wil wel de ‘schrijfkant’ op zoals bijvoorbeeld copywriter. De kant van content en online marketing heeft mijn interesse. Ook het blijven werken met SEO lijkt mij erg leuk.
Vooral meer praktijkervaring opdoen. Na de zomer begin ik met mijn minor en ga ik aan de slag met opdrachtgevers. De stage is tot zoverre ook het leukst van mijn opleiding. Je doet nu daadwerkelijk iets met de theorie, en juist ook het doen is leuk. Ik wil na de stage weer veel gaan leren om dat weer in de praktijk te kunnen brengen. Je leert ook juist veel door te doen.
Vrij veel kennis. Wij kregen op de opleiding weinig over SEO. Dus de basiskennis neem ik weer meer naar school.
Maar ook het stukje kritisch kijken naar je eigen werk. Minder snel ‘oh het ziet er wel goed uit’. Vooral als je iets af hebt zoals hier een taak of zometeen voor een opdrachtgever, er dan nog een keer naar kijken. Ook als je denkt ‘het is goed’ nogmaals afvragen ‘is het echt goed en waarom is het goed?’ Is het goed omdat het dan gewoon af is of is het goed omdat het het beste is wat ik heb kunnen maken?
Spoken word is in principe ook een groot deel schrijven. En vaak doe ik dit ook in opdracht.
Zowel met SEO als spoken word is er veel afstemming met doelgroep en opdrachtgever. Wie leest het of hoort het en hoe doen ze dat interpreteren. Het moet goed overkomen en daarvoor moet je weten tegen wie je het hebt.
Er waren veel verschillende onderwerpen. Ik vond mijn eigen blog voor Onder erg leuk vanwege het thema SEO & Storytelling. Dit lag ook het dichtst bij mij. Daarnaast waren het vaak briefingen op wat gastblogs na.
Als je hier voor het eerst komt, maak dan duidelijk wat je leuk vindt. In mijn ervaring wordt door Onder daar veel rekening mee gehouden. Daar werd je dan vaak ook neer neergezet. Zelf wou ik alle basis van SEO leren en dat heb ik ook gedaan. Ik heb bij meerdere onderdelen meegelopen.
Als stagiaire is het ook belangrijk om op tijd aan de bel trekken. Je bent stagiaire en je bent logischerwijs ergens voor het eerst. Het is dus goed om juist gewoon vragen te stellen.
Voor mij is het nu helemaal relevant. Probeer te doen wat je leuk vindt. Zelf heb ik een switch gemaakt van zorg naar communicatie omdat ik van de zorg niet het allergelukkigste werd. Ik ben daardoor geswitched naar communicatie omdat ik daar op lange termijn gelukkiger van word.
Als je het gevoel het dat je geluk achteraan gaat en doet wat je het leukst vindt dan krijg je daar energie van.
Emma
Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen
SEO vraag stellenMeld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip
"*" geeft vereiste velden aan
Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.
Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!
Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!
Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.
Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!
"*" geeft vereiste velden aan
Meer weten over onze privacy of algemene voorwaarden?
Noodzakelijk (verplicht) Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. |
|
Statistieken Deze cookies helpen ons (anoniem) te begrijpen hoe onze bezoekers de website gebruiken. |
|
Marketing Deze cookies helpen ons relevante advertenties weer te geven aan onze bezoekers. |
|