Kennisbank header

Hinke Oevering

SEO Specialist
24-10-2022 Technische SEO,

Wat is structured data?

Structured data is de aangewezen weg als u wilt dat uw website wordt opgenomen in zoekmachines. Het is een georganiseerd systeem van informatie, dat zoekmachines en andere digitale bezoekers helpt uw site en de inhoud ervan beter te begrijpen. Zoekmachines gebruiken gestructureerde gegevens om websites efficiënter te indexeren, waardoor gebruikers sneller en nauwkeuriger zoekresultaten krijgen. Dit artikel behandelt de soorten structured data, waarom u gestructureerde gegevens nodig hebt en hoe uw bedrijf er baat bij kan hebben.

Wat is gestructureerde data?

Gestructureerde data is informatie die is gemarkeerd met specifieke formaten. Hierdoor worden de gegevens begrepen door zowel mensen als computers. Wanneer u structured data in uw website opneemt, zal dit positief uitpakken voor zowel zoekmachines, als uw gebruikers. Gestructureerde gegevens kunnen op verschillende manieren aan uw website worden toegevoegd. Enkele voorbeelden hiervan zijn via microdata, RDFa of JSON-LD. Deze formaten zijn computer leesbare instructies die zoekmachines vertellen welke informatie er op uw site staat. Daarnaast maken ze een betere indexering en maken ze het opvragen van gegevens mogelijk. Tot slot zorgen ze voor een betere gebruikerservaring. Als u geen gestructureerde gegevens gebruikt, moeten zoekmachines op algoritmen vertrouwen om uw inhoud te begrijpen, wat tot onnauwkeurige resultaten kan leiden.

Soorten structured data

Er zijn verschillende soorten structured data. Hieronder behandelen we vier van de meest gebruikte soorten.

  • Product – Gestructureerde productgegevens beschrijven de details van elk product op uw site, inclusief prijzen, beschikbaarheid en gerelateerde producten. Dit type gestructureerde gegevens kan gebruikers helpen gemakkelijker producten te vinden en zal u helpen uw verkoop te verbeteren.
  • Recepten – Gestructureerde gegevens over recepten zijn vergelijkbaar met gestructureerde gegevens over producten, omdat ze gebruikers helpen gemakkelijker recepten te vinden. Dit type gestructureerde gegevens kan ook worden gebruikt om een lijst met ingrediënten en instructies te maken.
  • Evenement – Gestructureerde gegevens over evenementen worden gebruikt om een evenement, zoals een concert of voetbalwedstrijd, te beschrijven. Met dit type gestructureerde gegevens kunnen gebruikers evenementen gemakkelijker vinden en kunt u uw marketing verbeteren.
  • Plaats – Gestructureerde plaatsgegevens worden gebruikt om een fysieke locatie te beschrijven, zoals een museum of café, die u organiseert of exploiteert. Met dit soort gestructureerde gegevens kunnen gebruikers plaatsen gemakkelijker vinden en kunt u uw marketing verbeteren.

Waarom zijn gestructureerde gegevens belangrijk?

Gestructureerde gegevens stellen zoekmachines in staat om de inhoud van uw site te begrijpen. En dat is natuurlijk essentieel voor elk bedrijf met een website. Als uw website niet wordt opgenomen in de resultaten van zoekmachines, loopt u potentiële klanten mis. Hoe beter zoekmachines uw inhoud begrijpen, hoe hoger uw site in de zoekresultaten komt te staan. Dit betekent dat uw site meer verkeer en meer klanten krijgt. Een sterke online aanwezigheid is belangrijk voor alle bedrijven. Meer dan 80% van de internetgebruikers zoekt online naar producten of diensten. Geen sterke online aanwezigheid zorgt er dus voor dat je potentiële klanten misloopt!

Voordelen van gestructureerde gegevens

Structured data geeft voordelen op veel verschillende vlakken. Zo is het onmisbaar in een goede SEO-strategie. Als uw website een sterke SEO-strategie heeft, zal hij waarschijnlijk hoger scoren in de resultaten van zoekmachines. Als uw website belangrijke informatie mist, zoals prijzen en beschrijvingen, zal uw SEO-strategie niet zo succesvol zijn. Gestructureerde gegevens helpen zoekmachines uw inhoud te begrijpen, wat zal leiden tot hogere rankings. Bij ons kunt u altijd terecht voor SEO advies om u hierbij te helpen.

Maar ook voor uw menselijke bezoekers is structured data van belang. Als uw website duidelijk en gemakkelijk te navigeren is, zal hij aantrekkelijker zijn voor klanten. Dit zal u helpen meer verkopen en een betere online zichtbaarheid te krijgen. Als uw website niet goed gestructureerd is, zullen klanten moeilijker de informatie kunnen vinden die ze zoeken. En wanneer klanten de informatie niet kunnen vinden, dan haken ze af.

Hoe gestructureerde gegevens aan uw site toevoegen

Om uw website zoekmachinevriendelijk te maken en gestructureerde gegevens op te nemen, moet u de inhoud van uw site markeren. Dit kan handmatig, maar meestal is het gemakkelijker om een dienst te gebruiken. Als u WordPress gebruikt, zijn er enkele plugins die u hiervoor kunt gebruiken. U kunt bijvoorbeeld de Amazon Product Ads plugin gebruiken om de nodige productinformatie aan uw site toe te voegen. Google Structured Data Markup plugin kunt u gebruiken voor de structured data van evenementen. 

Samenvatting

Gestructureerde gegevens zijn een belangrijk onderdeel van elke website, maar het is iets dat vaak over het hoofd wordt gezien. Wanneer u gestructureerde gegevens in uw website opneemt, zullen zowel zoekmachines als uw gebruikers een verbeterde ervaring en betere resultaten te zien krijgen. Structured data kan op verschillende manieren aan uw website worden toegevoegd, bijvoorbeeld via microdata, RDFa of JSON-LD. Als u ervoor kiest om geen gestructureerde gegevens te gebruiken, zullen zoekmachines moeten vertrouwen op algoritmen om uw inhoud te begrijpen. Dit zal ongetwijfeld leiden tot onnauwkeurige resultaten. 

Aan de slag met structured data?

Wij helpen u graag verder met onze checklists voor bijvoorbeeld technische SEO of SEO content. Of vraag een gratis quickscan aan.

Deel

Categorieën

Heb je vragen?

Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen

SEO vraag stellen

Mis het niet

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Heb je vragen?

Wil je meer weten over SEO? Kan je website een nieuwe impuls gebruiken?
Neem contact op

Onder ons

Team van SEO specialisten

Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.

Maak kennis met ons team
SEO bureau Onder Zwolle

Deze klanten zijn ondersteboven van ons!

Renzo van Dongen

Renzo van Dongen

Digital content manager Peugeot

Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!

Marien van Stegeren

Eigenaar Kitcentrum

Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn  ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!

Marten Stellingwerf

Webmaster

Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.

Mark Prummel

SEO Specialist Stella Fietsen

Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!

OnderBouwing

Mis geen enkele SEO tip
  • Inzichten en tips op het gebied van SEO
  • Voor beginners en gevorderden
  • Van experimenten tot ontwikkelingen bij Google en van
    best practices tot eigen cases
  • Een kijkje achter de schermen bij Onder

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.