Er is één zekerheidje op het moment dat je eindelijk dommelend voor je tent zit op een camping in Zuid Frankrijk in augustus: Google rolt een Core Update uit. Gek genoeg deden ze dit ook in augustus 2023 en afgelopen maand was het ook weer bal. Je zou er bijna je vakantie op aanpassen. De update is nu volledig uitgerold en gelukkig zien we bij onze klanten en gelieerde websites mooie winnaars. Maar zoals altijd zijn er na zo’n update ook verliezers. Wat kunnen we leren van één van de grotere verliezers van de augustus Core Update, een medische website? En hoe helpt onze eigen Quality Rater Guideline GPT in de analyse? En wat zien we gebeuren met een medische website waar we in april een flinke E-E-A-T analyse voor hebben uitgevoerd? In dit artikel lees je het!
Mijn standaard Ahrefs check rondjes na zo’n Google Update bestaan uit het checken van domeinen van klanten die in potentie vatbaar zijn voor updates. Maar ook zeker uit het checken van verschuivingen in Google binnen medische aandoeningen en financiële zoektermen (typische Your Money Your Life zoektermen). Zo kwam ik afgelopen week terecht bij Gezondheidsplein.nl, een groot medisch platform, die na de Core Update een flinke hap aan traffic kwijt is:
Gezondheidsplein.nl is sinds 2019 onderdeel van de Etos groep en het domein lijkt de afgelopen tijd redelijk stil te staan. Desalniettemin is Gezondheidsplein.nl zo’n 40% van z’n organische traffic kwijt doordat er meer dan 6.000 zoektermen niet meer in de top 3 van Google te vinden zijn. En dat is zonde. Vooral ook omdat de (destijds) CEO van de Solvo Groep in de aankondiging van de Etos overname (misschien onbewust) te kennen geeft dat E-E-A-T factoren belangrijk zijn voor Gezondheidsplein:
“Elke dag werken we hard om zo veel mogelijk mensen online te bereiken met onafhankelijke gecheckte en betrouwbare gezondheidsinformatie,” aldus Martine Rooth, CEO van de Solvo Groep. “Door de overname hebben we nu een nog groter bereik naar de consument en versterken wij elkaar om de zoekende consument te helpen in gezondheids- en wellbeing vraagstukken.
Het is natuurlijk makkelijk om vanaf de zijlijn iets te roepen over Gezondheidsplein.nl, aangezien het platform zoals gezegd qua updates ook redelijk stil staat. Maar dat gaan we toch doen. Onze collega Leanne la Faille heeft al eerder geschreven over E-E-A-T analyses uitvoeren voor YMYL websites, dus het is altijd mogelijk om op basis van E-E-A-T checklists en de stappen die zijn beschreven websites te analyseren. Dat stelt je als website eigenaar in staat om een actieplan te maken waarmee je de website kunt verbeteren op dat vlak. In dit voorbeeld gaan we het anders doen: we gebruiken ‘Onder’s Quality Rater Expert GPT’ om gedaalde pagina’s van Gezondheidsplein te analyseren, zodat we weten wat er echt beter moet.
Het is sinds vorig jaar mogelijk om eigen GPTs te bouwen binnen ChatGPT. We doen dat zelf met enige regelmaat, voor bijvoorbeeld content creatie en andere werkzaamheden. In deze Quality Rater Expert GPT hebben we de 170 pagina’s tellende Quality Rater Guidelines geüpload, zodat de GPT weet wat Google belangrijk vindt als het gaat om ‘Page Quality’ en ‘Needs met’:
Voor medische websites staat Page Quality in de Quality Rater Guidelines uitvoerig beschreven. Vooral E-E-A-T is cruciaal voor dit soort websites, vanwege de impact op gezondheid (Your Money Your Life). Als we de informatie uit de guidelines samenvatten komen we tot de volgende niveaus:
Voor medische pagina’s is E-E-A-T essentieel, omdat onjuiste informatie een directe impact kan hebben op de gezondheid en het welzijn van gebruikers.
Als we kijken naar Needs Met niveaus voor medische websites, dan zien we het volgende:
Voor medische zoekopdrachten zijn Fully Meets en Highly Meets resultaten doorgaans afkomstig van betrouwbare bronnen met een hoge mate van E-E-A-T (zoals ziekenhuizen, nationale gezondheidsorganisaties, medische experts). Moderately Meets en lager zijn vaak minder geschikt voor gezondheidsgerelateerde zoekopdrachten vanwege de gevoeligheid van medische informatie.
Als je dus een medische website hebt en bent geraakt door een Core Update, dan zijn bovenstaande onderdelen de zaken waar je aan moet gaan werken.
Gezondheidsplein levert organisch verkeer in na de Core Update, zoals we hebben gezien, en ‘Longemfyseem’ is qua zoekterm een voorbeeld hiervan. Een zoekterm die in de zomer nog vrij steady op positie 1 te vinden was, maar na de update een flinke daler is. Nu zijn er twee manieren om de GPT aan het werk te zetten:
Analyseren we de Gezondheidsplein.nl URL, dan komt de GPT met mooie verbeterpunten:
De prompt die we gebruiken is vrij straightforward: Wil je de URL https://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/longemfyseem/item34125 (bijbehorende zoekterm = longemfyseem) analyseren aan de hand van de Page Quality en Needs Met criteria? Wat moet Gezondheidsplein verbeteren?
Laten we de GPT de Gezondheidsplein URL vergelijken met een paar goed rankende voorbeelden (of voorbeelden die goed uit de updates zijn gekomen), dan is de uitkomst wat vollediger:
Zoals je ziet is de GPT nu veel vollediger in z’n antwoord met specifieke verbeterpunten. De prompt is in dit geval ook eenvoudig: Wil je de URL https://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/longemfyseem/item34125 (bijbehorende zoekterm = longemfyseem) vergelijken met https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/9370-emphysema en https://www.webmd.com/lung/copd/what-is-emphysema aan de hand van de Page Quality en Needs Met criteria? Wat moet Gezondheidsplein verbeteren als je het vergelijkt met de andere voorbeelden?
De Quality Rater Guidelines gebruiken voor een analyse met een GPT maakt je werk dus een stuk gemakkelijker. Helemaal als je ook nog de juiste concurrenten weet toe te voegen in een vergelijking. Ga daar dus mee aan de slag in ’the road to recovery’ na een update of natuurlijk preventief! Want je kunt na een Core Update zeker het tij weer keren weten we uit ervaring.
In februari kwamen we in contact met een bedrijf dat we (in samenspraak) in dit artikel anoniem houden. Het bedrijf heeft een bewezen manier (wetenschappelijk bewezen in dit geval) om van bepaalde gezondheidsklachten af te komen. Google Ads is vrij streng als het gaat om adverteren rond gezondheid, dus het organisch kanaal is erg belangrijk voor dit domein.
Het domein voldeed/voldoet aan een aantal aspecten:
Toch kreeg het domein klap na klap in updates van Google:
Om precies te zijn: de oktober Core Update (2023) en de maart Core Update (2024). Die laatste update vond jammer genoeg plaats tijdens de analyse die we aan het uitvoeren waren. De focus van de analyse:
Er was veel te verbeteren! Gelukkig zagen de eigenaren van het domein dat ook in. De volgende onderdelen hebben we beschreven:
Als je als ondernemer je verdienmodel onder druk ziet staan, schiet je in de actiemodus. En dat is dan ook het geval geweest bij dit bedrijf. Er zijn op veel fronten (met name de E-E-A-T en contentverbeteringen die je hierboven ziet) verbeteringen doorgevoerd, die ervoor moeten zorgen dat er weer groei plaats vindt in de organische resultaten. En de eerste resultaten liegen er in dit geval niet om:
Het domein zit dus bijna weer op het niveau van voor de Maart Core Update. En het zou natuurlijk mooi zijn als de zichtbaarheid weer helemaal terug komt, maar de organische omzet is in dit geval ook teruggekeerd.
Er zijn genoeg cases te vinden waarbij websites die door een Core Update worden afgestraft niet terugkomen qua organische zichtbaarheid. Maar op het moment dat je een website hebt waarbij je ook daadwerkelijk de kans (en de resources) hebt om hoge niveaus te halen qua ‘Page Quality’ en ‘Needs Met’ is een herstel eigenlijk altijd wel mogelijk. Dat laat bovenstaande case zien, maar hebben we ook al eerder laten zien.
Er is dus hoop voor Gezondheidsplein.nl. Bouw je eigen Quality Rater Expert GPT, verbeter je website en houdt de volgende Core Update goed in de gaten! Of bel ons even, dan pakken we het samen met jullie op 🙂
Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen
SEO vraag stellenMeld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip
"*" geeft vereiste velden aan
Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.
Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!
Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!
Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.
Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!
"*" geeft vereiste velden aan
Meer weten over onze privacy of algemene voorwaarden?
Noodzakelijk (verplicht) Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. |
|
Statistieken Deze cookies helpen ons (anoniem) te begrijpen hoe onze bezoekers de website gebruiken. |
|
Marketing Deze cookies helpen ons relevante advertenties weer te geven aan onze bezoekers. |
|