Een sitemap helpt je om snel je pagina’s in de index van zoekmachines te krijgen. Als je ook nog je sitemap aanmeldt bij Google Search Console, dan krijg je allerlei nuttige informatie. Welke informatie dat is en hoe je deze gebruikt, lees je hier.
Een sitemap is een overzicht van alle belangrijke pagina’s waarmee jij gevonden wil worden door zoekmachines. Google gebruikt je sitemap dan ook om je pagina’s te crawlen.
Heb je geen sitemap? Dan gebruikt de zoekmachine je interne linkstructuur om pagina’s te ontdekken en te indexeren. Dat werkt zo: Google crawlt een pagina, vindt links en gaat die vervolgens crawlen, vindt nog meer links, etc… Net zolang tot er geen nieuwe links meer gevonden worden of tot het crawlbudget op is. Je weet dan niet zeker of alle pagina’s die jij belangrijk vindt, ook echt bezocht en dus geïndexeerd worden. En zeker als je website groot en complex is, zoals bij een webshop, bestaat het risico dat niet alle pagina’s uiteindelijk in de index terecht komen.
Een sitemap is echter geen excuus voor een slechte interne linkstructuur! Als Google ziet dat er geen interne links naar een pagina gaan, zal deze pagina lager gewaardeerd worden in de zoekresultaten.
Een sitemap is dynamisch. Je wil dat nieuwe url’s automatisch aan de sitemap worden toegevoegd en dat de url van verwijderde pagina’s automatisch uit de sitemap worden gehaald. Heb je een WordPress website? Gebruik dan een plugin als Yoast SEO of Rank Math. Populaire CMS-en, zoals Magento en Lightspeed, hebben daar eigen oplossingen voor. Heb je een op maat gemaakt CMS? Laat dan je webbouwer een sitemap maken.
Google heeft een aantal richtlijnen voor sitemaps. Hierin staat onder andere welke bestandsindelingen geschikt zijn.
Je vindt de sitemap dan ook meestal door “/sitemap.xml” in de browser achter de domeinnaam te zetten.
Volgens de richtlijnen van Google mag een sitemap maximaal 50.000 url’s bevatten. Heb je meer url’s? Maak dan meerdere sitemaps. Met een sitemap index verwijs je dan naar verschillende onderliggende sitemaps. De eerder genoemde plugins regelen dit al automatisch voor je.
Een bijkomend voordeel van verschillende sitemaps: je krijgt informatie over de indexdekking van iedere set pagina’s. Heb je veel afbeeldingen die je wil laten indexeren? Dan kun je een aparte sitemap voor afbeeldingen maken.
Met variabelen in je XML sitemap geef je crawlers extra informatie over de verschillende url’s in je website. Daarmee nodig je Googlebot uit om vaker, of juist niet, je url te bezoeken.
Overigens zegt Google zelf in de eerder genoemde richtlijnen dat ze alleen ‘last modified’ gebruiken.
Je kunt Googlebot via robots.txt wijzen op je sitemap, maar het is handig om dat ook via Google Search Console te doen. Het is echt zo geregeld (binnen een minuut) en heeft veel voordelen.
Heb je nog geen Google Search Console? Lees dan eerst onze Google Search Console uitleg
In de kolom ‘Laatst gelezen’ zie je wanneer je sitemap voor het laatst is bezocht door Google. Is dat al even geleden? En heb je in de tussentijd belangrijke pagina’s aangepast? Dan kun je Google een seintje geven, het zogenaamde ‘pingen’. Dat is heel eenvoudig, je plaatst in je browser dit stukje tekst voor de url van je sitemap: “http://www.google.com/ping?sitemap=”
Dit is trouwens ook een handig alternatief als indexering aanvragen (tijdelijk) niet werkt (onder URL-inspectie), of als je veel pagina’s tegelijkertijd aanpast. Dan hoef je namelijk niet 1 voor 1 per pagina opnieuw indexering aan te vragen.
Er zijn twee manieren om foutmeldingen in sitemaps op te sporen:
Onder ‘Details’ zie je welke fouten er eventueel zijn.
Foutmeldingen gaan vooral over bepaalde URL’s in je sitemap. Hieronder sommen we de 5 foutmeldingen op die wij het vaakst tegenkomen, met bijbehorende oplossingen:
Dit is meteen de meest vervelende foutmelding, want je weet dat er ‘iets’ aan de hand is, maar niet precies ‘wat’ er aan de hand is. Op de een of andere manier kan Google deze pagina niet crawlen. Dit vereist wat extra onderzoek om te achterhalen wat de oorzaak is.
Vaak bevat je pagina een van onderstaande tegenstrijdigheden. Er kan ook toevallig op het moment dat de pagina gecrawld werd, een DNS error of server error zijn geweest. Controleer dan later nog eens of het probleem met de pagina is opgelost.
Via de sitemap zeg je dat een url belangrijk is. Als je vervolgens dezefde url blokkeert via robots.txt, dan geef je tegenstrijdige signalen af aan Google. Dat kan natuurlijk per ongeluk gebeuren. Check dit met de robots.txt-tester. Zo ontdek je welke regel in het robots.txt-bestand deze pagina blokkeert en kun je het bestand corrigeren. Het omgekeerde komt ook voor. Er staat een pagina in je sitemap die je er niet in wil hebben. Vaak kun je dan via je CMS die pagina uitsluiten van de sitemap. Of vraag je webbouwer om hulp.
Ook dit is een tegenstrijdig signaal. Je stuurt Googlebot naar een pagina en vervolgens zeg je, bedankt, maar deze hoeft niet in de index. Zonde, want zo verspil je crawlbudget dat ook naar belangrijke pagina’s kan gaan. Hier geldt: is de pagina wel belangrijk, haal dan de no-index eraf. Is de pagina toch niet belangrijk? Verwijder hem dan uit de sitemap.
Uiteraard wil je alleen url’s in je sitemap die ook echt bestaan. Hier kunnen verschillende zaken aan de hand zijn:
Bij een soft 404 geeft de pagina geeft wel een statuscode 200 OK, maar voor Google lijkt het erop dat deze pagina niet bestaat. Dit zijn vaak lege, overbodige pagina’s die automatisch door het CMS zijn aangemaakt. Een klassiek voorbeeld is de tag-pagina. De oplossing hangt af van het doel van de pagina. Is het echt een loze url? Verwijder hem dan uit de sitemap. Is het wel een belangrijke url? Zorg dan voor voldoende relevante content op de pagina.
Indexeert Google slechts 90 pagina’s, terwijl er toch echt 300 in je sitemap staan? Dan heb je een probleem.
Heb je de smaak te pakken? Je kunt nog veel meer met Search Console, zoals met het rapport mobiele bruikbaarheid en het crawl stats rapport.
Wil je hulp bij zoekmachine optimalisatie? Lees alles over het inschakelen van een SEO specialist.
Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen
SEO vraag stellenOf het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!
Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!
Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.
Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!
"*" geeft vereiste velden aan
Meer weten over onze privacy of algemene voorwaarden?
Noodzakelijk (verplicht) Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. |
|
Statistieken Deze cookies helpen ons (anoniem) te begrijpen hoe onze bezoekers de website gebruiken. |
|
Marketing Deze cookies helpen ons relevante advertenties weer te geven aan onze bezoekers. |
|