De T-shaped SEO specialist

Een structured data advies, een contentbriefing, een core update analyse, een linkbuildingaanpak en een cornerstone artikel. Zomaar een aantal uiteenlopende onderdelen uit het leven van een SEO specialist. Ons vakgebied is een steeds breder wordende discipline. Bestaat de SEO specialist zoals we die altijd kenden nog wel? Ja. En nee. Wij vinden dat een SEO specialist “T-shaped” moet zijn. In dit artikel leggen we je graag uit waarom!

SEO en de vele onderdelen ervan

Het doel van de SEO specialist is en blijft onveranderd: het vergroten van de zichtbaarheid van een website in zoekmachines. Er zijn veel verschillende onderdelen nodig om dit succesvol te doen:

  • Technische SEO
  • Contentstrategie
  • Copywriting
  • Linkbuilding
  • Conversie- / data-analyse

Natuurlijk maken wij ook websites mee die op technisch vlak al bijna volmaakt zijn, waardoor er weinig technische verbeteringen nodig zijn. Maar in 9 van de 10 gevallen bestaat een SEO traject echt uit een technisch component, een contentcomponent en een autoriteitscomponent. De specialist die erg goed is in het schrijven van een artikel voor een bepaalde klant, is vaak minder bedreven in technische analyse. En de vasthoudende linkbuilder heeft weer een ander profiel dan de conversiespecialist. Daarom denk ik ook dat we kunnen spreken van specialismen binnen het SEO specialisme.

Net zoals je niet in elke onlinemarketingdiscipline kunt excelleren, denk ik ook dat je niet in elk SEO specialisme kunt excelleren. Dat komt mede doordat het vak zo breed is, maar vooral ook doordat de specialismen best ver uit elkaar liggen qua profiel dat er bij hoort. Dat is een belangrijke reden voor ons om vanuit de verschillende specialismen te werken en SEO specialisten zich ook daadwerkelijk te laten specialiseren.

Waarom dan wel breed opleiden?

Het breed opleiden (of breed inwerken) van SEO specialisten heeft drie redenen:

1. SEO draait om verbanden

Verbanden zijn erg belangrijk binnen SEO. Ik vind dat je dat het beste kunt zien bij analyse. Een plotselinge ‘drop’ in de zoekresultaten op een bepaalde term of een set termen vraagt om een diepgaande analyse. Op het moment dat je maar op één paard gewed hebt qua specialisme, val je daar vaak op terug. Op het moment dat je binnen SEO van elk onderdeel iets hebt meegekregen, is de kans groter dat je ook buiten je specialisme om analyseert. Want oorzaken van dergelijke ‘drops’ kunnen technisch van aard zijn, maar net zo goed te maken hebben met linkbuilding of content.

2. Samenwerken

Het is makkelijker om samen te werken met klanten, webdevelopers, mensen uit je eigen team en andere marketingspecialisten als je elkaar begrijpt. Daarnaast komt het ook comfortabel over om bij de klant aan tafel antwoord te weten op vragen die buiten je eigen specialisme vallen. Of in ieder geval te snappen waarover het gaat.

3. Creativiteit

Doordat je van meerdere aspecten binnen SEO (en misschien daarbuiten) iets hebt meegekregen, is het makkelijker om buiten je eigen specialisme te denken. En dat bevordert de creativiteit.

Wat ons betreft redenen om als SEO specialist wel in de volledige SEO breedte opgeleid te worden. Ook als daar je expertise of affiniteit niet ligt. Dat is een belangrijke keuze in ons eigen inwerktraject.

En waarom dan vervolgens specialiseren?

Eigenlijk is het specialiseren in alleen SEO al een specialisme op zich. Maar we specialiseren graag nog verder. En ook dat specialiseren heeft een aantal redenen:

1. Goed zijn in wat je doet

Het grote voordeel van specialiseren is dat het je een grotere kans geeft om ergens heel goed in te zijn. Dus echt excelleren in een bepaald onderdeel. Als je van alle onderdelen binnen SEO wat mee probeert te krijgen lukt dat gewoonweg niet.

2. Verschillende disciplines = verschillende profielen

Het is niet de bedoeling om te generaliseren, maar de gemiddelde technische SEO specialist verschilt vaak nogal van de gemiddelde contentspecialist. Uitzonderingen daargelaten. Als je mensen gaat benutten op de kwaliteiten die ze bezitten, dan werkt dat beter dan tegen je zin in onderdelen oppakken die je niet kunnen boeien.

3. Personal branding / marketing

Los van het feit dat een developer liever van een technische SEO specialist een technisch advies hoort, is het natuurlijk ook zo dat je jezelf neer kunt zetten met een bepaald specialisme. Onderdeel van onze visie op specialisme is ook het uitdragen van dit specialisme naar buiten. Een technische SEO specialist zal wat sneller bloggen over technische SEO onderdelen. Ook goed voor de betrouwbaarheid van de auteurs (in het kader van E-A-T).

Wat specialisatie betreft, gaat er wel een vergelijking op met de doktoren uit de cultgame Theme Hospital. Ook zij hadden een specialisatie (psychiatry, researcher, surgeon) en waren ook op te leiden op die manier. Dat kwam vervolgens goed te pas als je doktoren nodig had in de operatiekamer.

In Theme Hospital (1997) waren overigens alleen maar mannelijke doktoren beschikbaar. Hele andere tijden.

Ervaring

Het is niet voor niets dat niet elke dokter in Theme Hospital andere doktoren op mocht leiden. Theme Hospital ging uit van een bepaalde ervaring of senioriteit van de dokter. Alleen Consultants mochten ook daadwerkelijk Junioren opleiden.

Ervaring is natuurlijk ook van belang binnen SEO, want met theorie en kennis alleen behaal je naar alle waarschijnlijkheid niet de beste resultaten. Ook ervaring is een vrij breed en abstract begrip. Welke soorten ervaring zien wij als toegevoegde waarde voor een SEO specialist?

1. SEO ervaring

Dit is de ervaring binnen het SEO vakgebied. Genoeg vlieguren maken, analyses doen, effecten zien en resultaten behalen. Dan zie je op een gegeven moment de verbanden en weet je door eerdere situaties exact wat er gebeurt bij bepaalde wijzigingen.

2. Branche ervaring

Als je veel SEO hebt gedaan binnen een bepaalde branche dan is dat een voordeel. Als wij een potentiële klant hebben die qua niche veel op bestaande klanten lijkt dan is dat best handig. Daarbij zit er nogal verschil in de branches. B2B lijkt in de verste verte niet op travel. Retail verschilt weer heel erg van Publishers.

3. De probeermentaliteit / kritische mindset

SEO is als je het zo leest een ervaringsvak. Maar niks is minder waar. Een groot deel van SEO bestaat uit innovaties en gewoonweg wijzigingen testen. Dan gaat het niet meer om best practices implementeren, maar leren van je resultaten. Kijken wat er gebeurt. Een aantal voorbeelden uit de afgelopen periode:

  • Landingspagina’s aanpassen aan intentie, omdat bepaalde 1e pagina’s in Google laten zien dat de intentie anders is
  • Copy aanpassen omdat er sprake is van overoptimalisatie
  • AI content uitproberen

Naast deze probeermentaliteit is een kritische mindset ook van belang. Er wordt veel geschreven en ook veel voor waar aangenomen. Niet alles wat Google bijvoorbeeld zelf aangeeft, snijdt hout. Deze kritische mindset werd onlangs aangehaald in de SEO Cast met Sander Tamaëla.

Die probeermentaliteit en kritische mindset kunnen natuurlijk direct in een (heel sceptisch) persoon aanwezig zijn, maar ontstaan toch vaker door ervaring.

4. Ervaring met mensen en projecten

Los van alle bovenstaande theorie en praktijkonderdelen, bestaat er natuurlijk ook nog zoiets als ervaring in contact met klanten. Het omgaan met conflicten. Het communiceren met developers, marketeers, ondernemers en eigenlijk alle betrokkenen binnen SEO.

Naast de menselijke aspecten bestaat er wat mij betreft binnen SEO projecten en SEO trajecten ook altijd een noodzaak voor projectmanagement en coördinatie. Iets wat nog wel eens over het hoofd wordt gezien.

De T-shaped SEO specialisten die we zijn en zoeken

Een brede opleiding, een hele specifieke specialisatie en vervolgens een bak aan ervaring. Die T-shaped SEO specialist moet wel een soort van alleskunner zijn. Een soort Zwitsers zakmes onder de SEO specialisten. Dat is gelukkig niet helemaal waar. Samen vormen we namelijk een flinke T!

Share

Categorieën

Heb je vragen?

Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen

SEO vraag stellen

Mis het niet

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Deze klanten zijn ondersteboven van ons!

Renzo van Dongen

Renzo van Dongen

Digital content manager Peugeot

Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!

Marien van Stegeren

Eigenaar Kitcentrum

Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn  ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!

Marten Stellingwerf

Webmaster

Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.

Mark Prummel

SEO Specialist Stella Fietsen

Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!

OnderBouwing

Mis geen enkele SEO tip
  • Inzichten en tips op het gebied van SEO
  • Voor beginners en gevorderden
  • Van experimenten tot ontwikkelingen bij Google en van
    best practices tot eigen cases
  • Een kijkje achter de schermen bij Onder

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.