Lang zagen we social media echt los van SEO en zeiden we dat dit geen invloed had op jouw SEO resultaten. Inmiddels hebben we deze mening toch wel bijgesteld en zijn we van mening dat social media zeker positief bijdraagt aan je SEO resultaten. Op een enkeling na maakt vrijwel iedereen gebruik van een vorm van social media (en meestal wel meer dan één). Zeker weten dus dat jij jouw doelgroep op social media kunt aanspreken. Google is natuurlijk niet echt een open boek wat betreft de ranking signals (en dus ook niet over de invloed van social media op SEO). Maar ik ben van mening dat het een goed idee is om social media in jouw SEO aanpak te integreren. En ik leg je hieronder uit waarom.
Integreer of combineer je jouw social media kanalen met jouw website, dan valt dat niet direct onder de definitie van SEO. Toch is het wel belangrijk dit onderdeel te maken van je SEO aanpak. Het helpt namelijk wel om je zichtbaarheid te vergroten (niet perse vindbaarheid). Jouw sociale profielen beïnvloeden de ranking van jouw website niet direct. Het aantal volgers, gedeelde berichten, vind-ik-leuks en aantal duimpjes draagt op geen enkele manier bij aan een hogere positie van jouw website. MAAR.. het geeft wel indicatie van je naamsbekendheid en ze hebben invloed op je content verspreiding. Links op je social media kanalen zorgen ervoor dat je potentiële doelgroep eerder in aanraking komt met jouw website. En wanneer mensen interactie hebben met jouw content via social media, genereert dit social signals die aangeven dat je berichten waardevol zijn voor de lezer. Gevolg: het bereik van je content neemt toe en dus ook je zichtbaarheid.
Met SEO wil je je online zichtbaarheid vergroten en meer bezoekers naar je website halen. Maar het verhogen van je positie in Google is niet de enige manier om dit te behalen. Vooral wanneer je net begint zijn social media kanalen perfect voor het behalen van bezoekers naar je website. Het kan gewoon even duren voordat je resultaten ziet uit je SEO inspanningen. En het wachten hierop is zeker de moeite waard, maar wil je sneller bezoekers naar je website halen? Steek dan ook wat effort in je social media kanalen.
Social media is een perfect platform voor het delen van de content die jouw bedrijf maakt. Het creëert awareness en geeft jouw net geschreven blogs en nieuws net even een boost, wat weer wat klikken naar je website oplevert. Zorg ook dat je pagina uitnodigt om te lezen, verder te klikken of een handeling uit te voeren. Interactie op je website, daar houdt Google van (en dat kunnen we wel met zekerheid zeggen!). Blijven mensen lang hangen op je website? Perfect, dan weet Google gelijk dat het een interessant onderwerp is en waarschijnlijk een belangrijke pagina. Signalen van interactie, daar kan Google natuurlijk wat mee, ook bij het bepalen van je posities in de zoekmachines.
Ook bij de laatste updates die Google heeft uitgerold werd het weer duidelijk, het laten zien dat jij expert bent in jouw branche is belangrijk (onderdeel van E-E-A-T). Social media kan hier echt aan bijdragen. Ben jij bijvoorbeeld een financieel adviseur en schrijf je binnen je vakgebied veel artikelen? Dan wil je dat buiten je website ook graag laten zien. Bijvoorbeeld door publicaties op andere vakwebsites, maar ook social media speelt hierin een rol. Door actief te zijn op bijvoorbeeld Linkedin, hier je content te delen en in gesprek te gaan met anderen kun je aantonen dat je ook echt een financieel expert bent. En beperk dit niet tot alleen jouw eigen pagina. Volg zelf ook actief verschillende kanalen of profielen, reageer, geef likes en zorg zelf ook voor interactie.
Zorg ervoor dat je social media profielen op orde zijn en vermeld je profielen en social media kanalen op je website! Daarmee toon je gelijk aan Google dat jij eigenaar bent van die kanalen. En link andersom ook vanaf je social media kanalen naar je website toe.
Ook een belangrijk onderdeel van E-E-A-T: het laten zien van beoordelingen. Wat anderen vinden van jouw product of dienst creëert vertrouwen. Het is nou eenmaal zo dat je geneigd bent eerder een product te kopen wat veel goede beoordelingen heeft, dan een product met een slechte beoordeling. Zorg dat mensen je aanbevelen en een review achterlaten en deel deze ook op social media! Je wilt laten zien dat je een autoriteit bent en dat je weet waar je het over hebt. Google ziet wanneer er over je gepraat wordt, maak hier gebruik van, deel het en zorg dat nog meer mensen het zien. Weer signalen waardoor Google beter begrijpt dat je relevant bent. De eerste stap hiervoor is dat je reviews gaat verzamelen. Dat kan natuurlijk met Google reviews, maar ook een platform als Klantenvertellen of Feedback Company. Ook leuk om te delen op social media: berichten waarin mensen jouw taggen of benoemen! Grijp mogelijkheden aan om in gesprek te gaan met jouw volgers, creëer interactie en .. daar hebben we ‘m weer: vergroot de zichtbaarheid van jouw bedrijf!
YouTube is een zoekmachine op zich en daar kun je een hele eigen YouTube SEO strategie op los laten. Zoek je iets in Google, dan zie je daar (afhankelijk van de zoekvraag natuurlijk) heel vaak Youtube resultaten tussen staan. Is jouw product of dienst uit te leggen in een filmpje? Maak daar dan gebruik van. Google probeert bij veel zoektermen video’s toe te voegen in de zoekresultaten om een zo relevant mogelijk resultaat te tonen. De moeite waard dus om je video’s te optimaliseren zodat je, met een video, vertoond wordt. Tip: kijk eens naar de zoekresultaten van (voor jou) belangrijke zoektermen. Staan hier veel video’s tussen (van onder andere concurrenten)? Dan is het interessant om ook eens aan de slag te gaan met video’s, maar kijk hierbij wel goed naar zoekintentie. Wat is de zoekintentie van een zoekterm? Sluit hier een video op aan? Ga daar dan mee aan de slag. Het kost even tijd, maar je geeft Google alle mogelijkheden om jouw content te laten zien in de zoekresultaten, afhankelijk van wat Google vindt dat het beste aansluit.
Linkedin biedt een mogelijkheid om blogs te schrijven op je eigen Linkedin profiel, maar ook je bedrijfsprofiel. Net als op je website worden deze blogs geïndexeerd in Google, waardoor deze dus ook goede posities kunnen behalen. Het grote voordeel hiervan is dat je content onder de aandacht brengt bij een publiek wat jou op andere kanalen nog niet volgt. Grote kans dat deze mensen niet zijn ingeschreven op je nieuwsbrieven. Het is dus nog een mogelijkheid om je zichtbaarheid en verkeer naar je website te verhogen, en om je expertise op Linkedin te laten zien. Wil je jouw blogs op Linkedin ook op je website zetten? Het liefst zorg je voor unieke content, maar wil je ze op beide zetten, zorg er dan voor dat je blog op je website als eerste gepubliceerd is.
Deel je jouw content op social media, dan betekent dit ook meer kansen op een backlink. En die zijn wel belangrijk voor de posities van jouw pagina’s. Het verkrijgen van organische backlinks is niet eenvoudig, maar publiceer je goede content (en dit kan natuurlijk van alles zijn: informatief, nieuwswaardig, een onderzoek etc.) dan vergroot je de kans op een organische backlink. Maar dit begint wel met het delen van je content en via social media kanalen krijg je jouw content snel onder de aandacht. Het is een longshot, want zoals ik al zei, een backlink krijgen is niet eenvoudig, maar wel de moeite waard om in je strategie op te nemen. (En wil je wat tips over een goede linkbuilding aanpak? Bekijk dan eens ons blog met 9 tips voor linkbuilding)
Wil je impact maken met jouw merk, product of dienst? Pak dan alle handvatten aan die dit mogelijk maken. Integreer social media in je SEO aanpak om beide te versterken. Heb je hier hulp bij nodig? Of wil je een audit van jouw website, waarbij we jouw website onder de loep nemen en bekijken hoe jij, door middel van goede en sterke content, op zowel je website als social media kanalen een goede zichtbaarheid pakt? Wij helpen je graag.
Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen
SEO vraag stellenMeld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip
"*" geeft vereiste velden aan
Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.
Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!
Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!
Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.
Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!
"*" geeft vereiste velden aan
Meer weten over onze privacy of algemene voorwaarden?
Noodzakelijk (verplicht) Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. |
|
Statistieken Deze cookies helpen ons (anoniem) te begrijpen hoe onze bezoekers de website gebruiken. |
|
Marketing Deze cookies helpen ons relevante advertenties weer te geven aan onze bezoekers. |
|