linkbuilding tips
Jesse Commandeur

Jesse Commandeur

SEO & Linkbuilding specialist
31-3-2022 Linkbuilding

9 linkbuildingtips waarmee jij het verschil gaat maken! 

Al sinds het bestaan van Google is linkbuilding erg belangrijk. Websites met meer verwijzingen (backlinks) doen het over het algemeen beter dan websites zonder verwijzingen. Dit komt doordat Google een verwijzing ziet als een aanbeveling. In dit blogartikel leggen we precies uit wat linkbuilding is en geven we 9 linkbuildingtips die jou gaan helpen met het verkrijgen van nieuwe, waardevolle backlinks en dus meer autoriteit. 

Wat is linkbuilding? 

Linkbuilding is het vergaren van links (verwijzingen) naar jouw website. Dit wordt gedaan omdat websites met veel inkomende links beter scoren in Google. Het gaat er hierbij wel om wat voor links het zijn. Een verwijzing van RTL Nieuws is bijvoorbeeld veel sterker dan een verwijzing van een mamablog, die net een aantal weken online staat. Een linkbuilder is daarom voortdurend bezig met het benaderen van partijen, om zoveel mogelijk verwijzingen naar een website te krijgen. In de linkbuildingtips leer je dat er veel verschillende manieren zijn om aan backlinks te komen en dat creatief linkbuilden kan zorgen voor een snelle toename van waardevolle links. Dit is erg goed voor SEO, want een website met waardevolle links scoort over het algemeen veel beter in Google. 

Linkbuilding onderzoek 

Uit onderzoek van Sonya Zhang en Neal Cabage blijkt dat linkbuilding een beter rendement biedt op de investering, dan wanneer je alleen contentaanpassingen doorvoert op een website, of wanneer je socialmedia campagnes doorvoert. In dit laatste geval werd er niet geïnvesteerd in advertenties, maar werd er vooral content gedeeld om sociale vermeldingen uit te lokken. Op de korte termijn was dit effectief om snel aan websiteverkeer en inkomsten te komen, maar voor de lange termijn bood linkbuilding het beste rendement. Linkbuilding is daarom een werk van de lange adem. Wij zien vaak dat het maanden duurt voordat linkbuilding echt effect heeft. Wij helpen onze klanten daarom actief in het begeleiden van linkbuilden. Samen met hen bouwen wij aan meer autoriteit en een betere online vindbaarheid. 

Wat is een backlink? 

De meeste mensen snappen wat linkbuilding is en waarom het waardevol is voor een website. Toch snappen mensen vaak nog niet wat een backlink is. Dit is simpelweg een verwijzing van de ene naar de andere website. Zoals je eerder in dit blogartikel zag, verwezen wij naar een onderzoek van Sonya Zhang en Neal Cabage. De website waarop dit onderzoek te vinden is, heeft nu een extra backlink in het linkprofiel. Vanuit Onder.nl hebben wij een stukje link juice (linkwaarde) doorgegeven. Dit is weer goed voor de SEO van de desbetreffende website. Zij hebben nu op een natuurlijke manier een extra backlink (verwijzing) verworven, zonder dat ze hiervoor actief bezig zijn met linkbuilding. 

Verschillende soorten backlinks 

Er zijn vier verschillende soorten backlinks. Met welke backlink je te maken hebt, ligt aan de HTML-tag die meegegeven wordt aan een verwijzing. Het is afhankelijk van de tag of een backlink wel/niet waardevol is voor jouw website. Hieronder bespreken we de vier verschillende soorten backlinks die er zijn. Het is belangrijk dat je op de hoogte bent van het onderscheid tussen de vier verschillende soorten backlinks: de dofollow backlink, de nofollow backlink, de user generated content backlink en de sponsored backlink.  

Doffolow backlink 

Wanneer er geen rel-attribuut (tag) wordt toegevoegd aan een link, spreken we van een dofollow backlink. Dit betekent dat er linkwaarde wordt doorgegeven en dat de backlink van invloed is op jouw SEO. Ben jij aan het linkbuilden? Dan is het altijd verstandig om te checken of het een om een dofollow backlink, nofollow backlink of sponsored backlink gaat. Je wilt namelijk dat andere websites naar jouw website verwijzen met een dofollow backlink. Deze links zijn het meest van invloed op de prestaties van jouw website. 

Nofollow backlink

Aan de nofollow backlink wordt wel een tag meegegeven. Het gaat hier om de rel=”nofollow” tag. Deze tag geeft aan dat er geen linkwaarde moet worden doorgegeven. Krijg jij een nofollow backlink naar jouw website? Dan heb je hier dus voor de autoriteit van jouw website niks aan. Voor de lange termijn is een nofollow backlink dus niet interessant. Wel kun je met een nofollow backlink aan direct verkeer komen; mensen die jouw website direct bezoeken door op de link te klikken. Mogelijk schaffen deze mensen een product/dienst aan via jouw website. Dus voor de korte termijn kan het wel wat opleveren. Voor linkbuilding is een link met de rel=”nofollow” tag echter niet interessant. Wij sporen daarom nofollow links op om van deze links een waardevolle dofollow link te maken. 

User generated content backlink 

Dit een verwijzing die de rel=”ugc” tag heeft. Dit is een user generated backlink. Dit betekent dat een gebruiker van een website de link plaatst, in plaats van de webbeheerder zelf. Dit kan bijvoorbeeld in een reactie onder een blog, of op een forum. Veel SEO-specialisten vergelijken het met nofollow links. Of ze helemaal geen waarde hebben, is vooralsnog lastig te zeggen. Google heeft hier geen uitspraken over gedaan en bovendien is het lastig te meten. 

Sponsored backlink 

Een sponsored backlink krijgt de rel=”sponsored” tag mee. Dit is een nieuwe soort tag die nog maar sinds een aantal jaar bestaat. Hiermee wil Google beter inzicht krijgen in gastblogs en advertorials. De verwijzingen met deze tag geven minder waarde dan de dofollow backlink. Daarom proberen we deze backlinks zoveel mogelijk te vermijden. Een dofollow backlink blijft het meest waardevol voor jouw website. In de 9 linkbuildingtips hieronder bespreken we hoe jouw website hoger gaat scoren in Google. Hiervoor bespreken we verschillende manieren om aan backlinks te komen. 

linkbuilding uitleg

9 waardevolle linkbuildingtips 

Dan zijn we nu aangekomen bij de 9 linkbuildingtips die ervoor gaan zorgen dat jouw website hoger gaat scoren in Google. Wil je liever linkbuilding uitbesteden? Neem dan direct contact op via onze contactpagina. Wij van SEO bureau Onder kijken graag hoe wij je kunnen helpen met linkbuilding en wat de kansen zijn voor jouw bedrijf. 

1. Plaats unieke, relevante en opmerkelijke content 

De mooiste backlinks zijn de links die op een natuurlijke manier verkregen zijn. Die krijg je over het algemeen door unieke, relevante en opmerkelijke content te delen. Vooral door het uitvoeren van een onderzoek kun je op een relatief makkelijke manier aan backlinks komen. Heel veel bloggers en opiniemakers verwijzen naar onderzoeken om stellingen te beargumenteren, zoals wij ook eerder deden in dit blogartikel. 

Verder kun je door opmerkelijke content ook erg veel backlinks krijgen. Stel; je deelt een grappige video over schattige kittens. Dan mogen mensen dit niet zomaar delen zonder bronvermelding. Gaat een video die je deelt viral? Dan kun je verwachten dat je veel links krijgt van verschillende websites. Op die manier kun je op een natuurlijke manier snel bouwen aan jouw linkprofiel. Hiervoor hoef je verder niks meer te doen. Een goed voorbeeld hiervan is Dumpert.nl. Zij hebben een vrij sterk linkprofiel, mede doordat andere websites verwijzen naar hun viral video’s. 

Linkbuildingvoorbeeld 

Je kunt als website op allerlei verschillende manieren unieke en relevante content delen. Dit kan door onderzoek te doen, of door zeer uitgebreid in te gaan op een onderwerp. Maar er zijn ook andere manieren hoe jij uniek en relevant kan zijn. Zo hebben wij een klant bijvoorbeeld geadviseerd om zelf infographics te maken. 

Deze werden vervolgens massaal gedeeld op andere websites. In totaal waren er op een gegeven moment meer dan 100 websites die de infographics hadden overgenomen, veelal zonder bronvermelding. Deze websites hebben wij toen benaderd en in zeer korte tijd hadden we het linkprofiel versterkt. Heb jij goede content en wordt dit gedupliceerd zonder bronvermelding? Dan kunnen wij dit relatief eenvoudig achterhalen en kunnen wij deze partijen benaderen voor een verwijzing. Zorg daarom altijd dat jouw content uitgebreid, relevant en uniek is. De kans dat andere websites het dan gaan delen – het liefst netjes met bronvermelding en link – is dan het grootst. 

2. Plaats gastblogs op websites met autoriteit 

Een natuurlijk verkregen backlink is natuurlijk mooi, maar in veel gevallen zal er wat moeite gedaan moeten worden om aan backlinks te komen. Vooral in een competitieve niche is het anders onmogelijk om een #1 positie te behalen in Google. Daarom kun je gastblogs plaatsen op bijvoorbeeld nieuwswebsites, of bij websites van branchegenoten. Hiervoor ga je via een tool als Ahrefs of Majestic op zoek naar gerelateerde websites met veel autoriteit. In beide tools kun je eenvoudig de domain metrics van een website achterhalen. De domain rating (Ahrefs) en Trustflow (Majestic) geven aan wat de autoriteit is van een website. Hoe hoger dit cijfer, hoe sterker een verwijzing van het desbetreffende domein. 

Gastblogs zijn erg waardevol, want hierbij kun je een pagina maken voor een andere website. In ruil hiervoor krijg jij in de gastblog een linkje naar jouw website. Je kan met de blog laten zien dat jij beschikt over kennis over een bepaald onderwerp. Niet alleen de lezers zien dat, maar ook Google. De linkwaarde is groter als de link van een goede SEO-pagina komt, dan bijvoorbeeld van een partnerpagina. Daarom schrijven wij voor onze klanten graag voor kwalitatieve gastblogs, zodat we zeker weten dat we optimaal gebruikmaken van de linkjuice (linkwaarde) van een website. Wil je een voorbeeld zien van een gastblog die we gemaakt hebben met een link naar Onder? Bekijk dan ook ons gastblog over hoe een zoekmachine werkt op Techvisor. 

3. Zet PR in voor links van media/branchegenoten

Veel mensen zijn er niet van op de hoogte; je kunt ook PR inzetten voor linkbuilding. Wij hebben regelmatig dat wij nieuws delen met de media, of dat wij klanten helpen met het uitvoeren van een onderzoek. Om ons nieuws te delen, schrijven wij meestal een persbericht. Deze delen wij dan met onze perslijst of bijvoorbeeld met het ANP, zodat het gelijk bij de grote media terechtkomt. Hoe belangrijker en opvallender het persbericht, hoe groter de kans dat nieuwswebsites het gaan delen. Dit zijn vaak websites met veel autoriteit, omdat nieuwswebsites veel content delen en hier ook veel verwijzingen naar krijgen. Een link naar jouw website van een nieuwsmedium kan daarom erg waardevol zijn.

Ook zijn er branchegenoten die graag jouw nieuws delen, mits dit relevant is voor de doelgroep. Vooral als je de verschillende partijen zelf benadert, kan dit een goedkope manier van linkbuilding zijn. Wel zal er creatief omgegaan moeten worden met nieuws, of moet er een spraakmakend onderzoek uitgevoerd worden. 

Wij hebben reeds voor verschillende partijen mooie PR naar buiten gebracht, dat breed werd opgepakt door de media. Het ideale beeld blijft dat zowel branchegenoten als nieuwsmedia jouw nieuws delen. Dat zorgt voor de meeste links naar jouw domein. Het is belangrijk dat je alle media goed op de hoogte houdt van jouw nieuws en dat je al voor plaatsing een aankondiging doet van jouw nieuws, of dat je het deelt onder embargo.

Zelf heb ik ook bij een nieuwsmedium gewerkt en het viel mij op dat de meeste persberichten rechtstreeks in de prullenbak belanden. Af en toe was de kop zo opmerkelijk dat een collega-journalist toch nieuwsgierig was en er op klikte. Vaak pakte hij/zij dan toch het onderwerp op. Kortom: de stijl, vorm en inhoud van een persbericht kan bepalend zijn of nieuwsmedia en branchegenoten jouw nieuws wel of niet oppakken. Wees dus altijd uniek en ga er goed voor zitten, voordat jij nieuws naar buiten brengt. Wie weet bereikt jouw nieuws wel de website van de NOS. 

4. Controleer jouw linkprofiel 

Links kunnen waardevol zijn voor jouw domein, maar ze kunnen ook averechts werken. Krijgt jouw website ineens 1000 links van een ‘spammy’ vergelijkingssite? Dan kan dit schadelijk zijn voor jouw domein en kan het de rankings van jouw website negatief beïnvloeden. Daarom is het altijd goed om jouw linkprofiel in de gaten te houden. Hiervoor gebruik je bijvoorbeeld de software tool Majestic. Als je een website invoert in deze tool, zie je zowel de Trust flow (betrouwbaarheid van de links) als de citation flow (hoeveelheid links) uitgedrukt in een waarde. Idealiter staan deze ongeveer in een 1:1 verhouding. Nog beter is het als de trust flow hoger ligt dan de citation flow. Je hebt dan een gezond linkprofiel waar vanuit je verder kunt bouwen. Hieronder zie je een voorbeeld van een website met een goed linkprofiel en een voorbeeld van een website met een slecht linkprofiel. 

goed linkprofiel linkbuilding
slecht linkprofiel linkbuilding

Wat doe je als jouw linkprofiel slecht is? 

Krijg je veel spammy links naar jouw website van bijvoorbeeld startpagina’s, of van buitenlandse websites die je niet kent? Dan kun je verschillende dingen doen om jouw linkprofiel te verbeteren. Als eerste kun je spammy websites benaderen met een verzoek om de link te verwijderen. Nou is er een kans dat dit niet altijd lukt, omdat de webbeheerders van deze websites slecht bereikbaar zijn, of omdat het om een grote hoeveelheid links gaat. Dan kun je in Google Search Console links disavowen. Dit betekent dat je links naar jouw website afwijst en dat je aan Google doorgeeft dat je de linkwaarde van een website niet wilt ontvangen. 

Je gebruikt hiervoor de Google Search Console disavow tool. In deze tool kun je een afwijzingslijst uploaden. Het is hiervoor wel belangrijk dat je de juiste bestandsindeling en opmaak gebruikt. In Google Search Console kun je via het kopje ‘links’ eenvoudig alle websites vinden die naar jou verwijzen en deze vervolgens exporteren. Hieronder zie je een voorbeeld van hoe je domeinen afwijst. Nadat je dit gedaan hebt, ontvang je een mail van Google. Kom je er niet uit? Dan kijken we graag met je mee. 

afwijzingslijst Google Search Console

5. Spoor broken backlinks op 

Broken linkbuilding is eigenlijk weer een vak apart, want hiervoor duik je in het linkprofiel van andere websites. Je gaat op zoek naar sterke websites en analyseert met een tool of zij broken backlinks hebben. Dat zijn links die verwijzen naar pagina’s die niet meer bestaan (404-pagina’s). Het is erg zonde als een website broken links heeft, omdat er hiermee linkwaarde verloren gaat. Dit is slecht voor het gebruikersgemak van een website. Ook hebben ze een negatieve invloed op SEO. 

Voor onze klanten gaan wij meestal als volgt te werk: wij sporen broken backlinks op van de concurrent en kijken welke broken backlinks waarde hadden. Vervolgens benaderen wij de webmaster en attenderen wij hem erop dat er broken links op de website staan. Hiermee helpen wij de webmaster met het verbeteren van zijn/haar website. Uiteindelijk presenteren wij de website van onze klant, als alternatief voor de broken backlink. Wij vragen dan vriendelijk of de webmaster misschien wil verwijzen naar de website van onze klant. Vaak zijn ze hiertoe wel bereid, omdat je hun vrijwillig geholpen hebt met hun website.

6. Benader relaties, leveranciers en privécontacten 

Wie ken jij allemaal die een eigen website hebben? Wie zijn er bereid om wat te delen over jouw product of dienst? Waarschijnlijk heb je als bedrijf behoorlijk wat relaties die een eigen website hebben. Je kunt dus simpelweg vragen of zij op hun website willen verwijzen naar jouw website. De meeste mensen doen hier niet heel moeilijk over. Dit kan betekenen dat jij alleen al door leveranciers, zakenrelaties en privécontacten een erg mooi linkprofiel kan opbouwen. Vooral de links van zakelijke relaties zullen waarde hebben, omdat hun website zich waarschijnlijk in dezelfde niche bevindt. Natuurlijk kunnen hier websites tussen zitten die niet heel veel waarde hebben, maar vooral als je net begint met linkbuilding is dit een mooie manier om te starten. 

7. Vergaar links uit social media 

Een enkele link vanuit social media zal niet waardevol zijn voor jouw website, maar wanneer je veel links vanuit social media krijgt, zal dit zeker van invloed zijn op jouw SEO. Hoe vaker jouw artikel gedeeld wordt op het web, hoe beter deze gevonden zal worden. Google hechtte vroeger totaal geen waarde aan social media links, maar tegenwoordig tellen ook verwijzingen uit social media mee voor de rankings. In hoeverre dit het geval is, blijft lastig te zeggen. Wel is het goed om social media in te zetten, omdat je hiermee ook makkelijk direct verkeer naar jouw website krijgt. Ook kun je extra backlinks krijgen als jouw berichten gedeeld worden op andere websites. Hebben backlinks uit social media direct veel waarde? Valt mee, maar dat social media steeds belangrijker wordt voor linkbuilding, staat buiten kijf. 

linkbuilding met social media

8. Reageer op fora en onder blogartikelen 

Er zijn ontzettend veel plekken waar jij de link van jouw website kunt delen, bijvoorbeeld op fora of in de reacties onder blogartikelen. Dit betekent dat je op een relatief snelle manier aan extra links kan komen. Het nadeel hierbij is wel dat het in de meeste gevallen gaat om nofollow of UGC-links. Dat betekent dus dat je hier niet zoveel aan hebt. Toch bieden deze links kansen voor SEO en het verkrijgen van waardevolle dofollow links. 

Fora en reacties onder blogartikelen zijn namelijk bij uitstek geschikt om jouw kennis en expertise te laten zien. Doordat jij hier vaak jouw naam, bedrijf en website moet invullen, creëer je een stukje naamsbekendheid. Dit kan ertoe leiden dat mensen jouw bedrijf gaan opzoeken, omdat ze onder de indruk zijn van de kennis die jij deelt. Als je het goed doet, zijn de mensen zo erg onder de indruk dat zij naar jouw eigen website gaan verwijzen. 

Zelf kwam ik dit tegen op een forum van een cursus. Iemand wist haast nog meer van het onderwerp dan de cursusleider zelf. Op het gegeven moment besloot hij zelf een website en cursus te maken, die een stuk uitgebreider was dan de originele cursus. Doordat deze persoon zoveel kennis deelde, kozen heel veel mensen ervoor om ook zijn cursus aan te schaffen. Veel mensen waren zo erg onder de indruk dat ze ook gelijk reviews gingen plaatsen over de cursus. Dit zorgde gelijk voor extra veel backlinks naar de desbetreffende website. Door het toepassen van affiliate marketing ging dit extra snel. De website van deze persoon kreeg in een korte tijd enorm veel backlinks. 

9. Spoor unlinked brand mentions op

Via Google kun je makkelijk achterhalen of er websites zijn die naar jouw website of bedrijf verwijzen. Ook kun je zien of hiervoor wel een link wordt gebruikt, of dat er geen sprake is van een klikbare vermelding. Wanneer er geen sprake is van een klikbare vermelding, noemen we dit unlinked brand mentions. Deze willen wij zoveel mogelijk opsporen, zodat dit dofollow backlinks worden. Je wilt namelijk dat deze websites hun autoriteit doorgeven aan jouw website. 

Gelukkig is het heel eenvoudig om een Google Alert in te stellen. Je krijgt dan een mail als een website over jouw bedrijf of merk schrijft. Vervolgens kun jij de webmaster benaderen om er een klikbare verwijzing van te maken. Zo kun je in een korte tijd aan veel extra verwijzingen komen. Onze ervaring leert dat veel webmasters bereid zijn om er een klikbare vermelding van te maken. 

Ga aan de slag met linkbuilding 

Wij hopen dat je wat gehad hebt aan de linkbuildingtips. Wij begrijpen het dat het erg tijdrovend kan zijn om zelf aan de slag te gaan met linkbuilding als onderdeel van je SEO strategie. Daarom nemen wij dit graag voor je uit handen. Wil jij jouw linkbuilding uitbesteden aan de SEO specialisten van SEO bureau Onder? Neem dan snel contact op via de contactpagina, dan staan we je zo snel mogelijk te woord.

Share

Categorieën

Heb je vragen?

Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen

SEO vraag stellen

Mis het niet

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip

"*" geeft vereiste velden aan

Heb je vragen?

Wil je meer weten over SEO? Kan je website een nieuwe impuls gebruiken?
Neem contact op

Onder ons

Team van SEO specialisten

Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.

Maak kennis met ons team

Deze klanten zijn ondersteboven van ons!

Renzo van Dongen

Renzo van Dongen

Digital content manager Peugeot

Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!

Marien van Stegeren

Eigenaar Kitcentrum

Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn  ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!

Marten Stellingwerf

Webmaster

Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.

Mark Prummel

SEO Specialist Stella Fietsen

Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!

Wij werken onder andere voor deze bedrijven

Word ook klant
peugeot

OnderBouwing

Mis geen enkele SEO tip
  • Inzichten en tips op het gebied van SEO
  • Voor beginners en gevorderden
  • Van experimenten tot ontwikkelingen bij Google en van
    best practices tot eigen cases
  • Een kijkje achter de schermen bij Onder

"*" geeft vereiste velden aan