In welke sector je ook online actief bent, er zijn altijd veelgestelde vragen van klanten die je keer op keer moet beantwoorden. Een voorbeeld hiervan zijn verzendkosten, retourbeleid etc. Maar een goede FAQ pagina doet meer: het ontlast je klantenservice, zorgt ervoor dat je klanten snel een antwoord op hun vraag vinden, voorkomt onduidelijkheid en niet onbelangrijk, FAQ’s verrijken je content en verbeteren de online vindbaarheid van je website (onder andere door FAQ schema markup toe te passen).
Maar hoe ziet een goede FAQ pagina eruit, waar plaats je die op je website en hoe draagt dit bij aan een betere vindbaarheid? Hieronder vertel ik je de mogelijkheden en hoe je dit aanpakt.
De beste plek voor je FAQ’s? Dat hangt er helemaal van af. Hieronder staan een aantal mogelijkheden opgesomd (je kunt uiteraard ook op meerdere plekken FAQ’s verwerken op je site).
Als klantenservice een belangrijk deel van je bedrijf vormt, kan het een goed idee zijn om een volledige ‘helpdesk’ op te zetten waarin je alle FAQ’s beantwoordt. In dat geval voeg je een veelgestelde vraag toe als onderdeel van een support traject die klanten kunnen raadplegen voordat ze contact opnemen.
Vaak wordt een FAQ pagina met algemene vragen geplaatst in het hoofdmenu of in de footer. Denk hierbij aan vragen rondom de bestelling, levertijden, retourvoorwaarden, garantie, inloggen etc. De Xenos heeft dit bijvoorbeeld ook toegepast.
Heb je een eigen pagina voor je veelgestelde vraag, dan kan het maar zo zijn dat je vraag op (longtail) zoektermen een goede positie behaalt in de zoekresultaten. Een voorbeeld hiervan is PensioenVizier. Zij hebben op hun website ontzettend veel artikelen waarin zij hun kennis delen over pensioenen. Maar omdat er ook veel vragen spelen rondom pensioenen hebben zij veelgestelde vragen beantwoord op een eigen FAQ pagina. Hierin linken zij vervolgens naar een kennisbank artikel of contactformulier voor meer informatie.
Voorbeeld
Wil je bijvoorbeeld weten of nabestaandenpensioen levenslang is en je zoekt op ‘nabestaandenpensioen levenslang’ (met een gemiddeld maandelijks zoekvolume van 100), dan vind je PensioenVizier op de eerste plaats (met een featured snippet) in de zoekresultaten met de FAQ pagina die deze vraag beantwoordt. Op deze manier levert de FAQ pagina PensioenVizier maandelijks een mooie stroom aan bezoekers.
Versterk je contentpagina’s door hier veelgestelde vragen in op te nemen. Deze veelgestelde vragen zijn vaak specifiek gericht op het onderwerp, product of dienst op die pagina. Het voordeel hiervan is dat je met deze FAQ’s je zoekresultaten verrijkt door structured data toe te voegen (hierover verderop in dit blog meer).
FAQ’s kunnen je vindbaarheid verbeteren. Door veelgestelde vragen en antwoorden op te nemen op een FAQ pagina, biedt je de zoekmachine meer context over de inhoud en het onderwerp van je website. Door vragen via een link te koppelen aan SEO pagina’s, maak je informatie makkelijk vindbaar voor zoekmachines en voor de zoekfunctie van je eigen website. Zoekmachines zoals Google geven de voorkeur aan websites met kwalitatieve en behulpzame inhoud die relevant is voor de gebruiker. En heb jij je SEO kennis toegepast op het maken van je FAQ’s dan kan het zomaar gebeuren dat jouw veelgestelde vraag verschijnt als featured snippet.
Zet de vraag zo exact mogelijk in een kop (bijvoorbeeld in een H2 of H3 header). Daaronder geef je in een paragraaf het antwoord. Gebruik hiervoor de basistags van HTML (<h2>, <h3>, <p>, <ul> etc.) zodat Google de tekst goed begrijpt.
Featured snippets laten maar een paar regels zien van een tekst of tabel. De optimale lengte van een featured snippet is tussen de 40 en 50 woorden. Houd hier rekening mee door bijvoorbeeld een beknopt antwoord van 40-50 woorden te geven in de eerste alinea onder de vraag. Uiteraard kun je onder die eerste alinea nog extra alinea’s toevoegen die een uitgebreider antwoord geven op de vraag.
Zoals beloofd nog een stukje over structured data. FAQ schema is een vorm van structured data (onderdeel van Semantic SEO). Het is een stukje code dat je toevoegt aan een pagina waarin je aangeeft wat voor soort content er op je pagina te vinden is.
In de code van je website geef je aan welk stuk tekst een vraag is en welk stuk een antwoord. Zo kan Google heel snel en duidelijk zien hoe je pagina in elkaar zit en onderscheid maken tussen de verschillende soorten content. Als beloning hiervoor kan Google deze vragen en antwoorden laten zien in de zoekresultaten.
Ben je zelf niet zo technisch, dan kun je jouw webbouwer vragen of zij FAQ Schema Markup kunnen toevoegen aan de pagina’s. Dit kan per pagina in de HTML of in JSON-LD. En wil je dit voor meer pagina’s doen of wordt dit onderdeel van jouw contentstrategie? Dan kun je vragen of de webbouwer ervoor zorgt dat dit automatisch wordt toegevoegd zodra jij een FAQ blokje aan een pagina toevoegt. Dat scheelt jou in vervolg tijd.
Wil je zelf aan de slag met FAQ markup? Veel CMS systemen hebben de mogelijkheid om een plug-in voor structured data toe te voegen aan je pagina. Bij WordPress kun je bijvoorbeeld gebruikmaken van de schema & structured data-plugin. Hierdoor kun je makkelijk schema markup toevoegen, zonder aan de code van de website te hoeven zitten.
Tip: ga je zelf aan de slag met FAQ markup? Gebruik dan de Schema Markup Generator van Merkle. Vervolgens kun je eenvoudig de code kopiëren en toevoegen aan je website. Naast FAQ’s biedt Merkle nog meer mogelijkheden voor het behalen van Rich snippets.
Met de juiste FAQ’s maak je Google blij, maar ook je klanten. Kijk daarom eens goed hoe jij FAQ’s kunt toepassen op jouw website. En heb je daar wat hulp bij nodig? Onze SEO specialisten kijken graag even met je mee hoe FAQ’s bij kunnen dragen aan een goede vindbaarheid en aan tevreden bezoekers op jouw website.
Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen
SEO vraag stellenMeld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip
"*" geeft vereiste velden aan
Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.
Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!
Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!
Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.
Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!
"*" geeft vereiste velden aan
Meer weten over onze privacy of algemene voorwaarden?
Noodzakelijk (verplicht) Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. |
|
Statistieken Deze cookies helpen ons (anoniem) te begrijpen hoe onze bezoekers de website gebruiken. |
|
Marketing Deze cookies helpen ons relevante advertenties weer te geven aan onze bezoekers. |
|