Google Core Update en het verbeteren van E-A-T

Midden in de Corona pandemie, begin mei 2020, vond er een kort van tevoren aangekondigde Google Core Update plaats (de May 2020 Core Update). En in het verleden hebben er al meerdere van dit soort (groundbreaking) updates plaats gevonden. Welke websites hebben over het algemeen last van deze updates? En wat moet je doen als zo’n update jouw website raakt? En last but not least, moeten we eigenlijk niet preventief websites verbeteren?

Algoritmische updates

Google voert elke dag wijzigingen door in het algoritme, om de zoekresultaten te verbeteren. Van de meeste van deze updates merken we niet zoveel. Soms zijn er echter grotere updates. Als we in de SEO wereld flink wat fluctuaties zien in zichtbaarheid en posities van websites in de zoekmachine, dan is er al gauw sprake van een update. In sommige gevallen bevestigt Google dit dan zelf ook. In de afgelopen jaren is Google daar zelf ook wat proactiever in geworden, door grote updates aan het algoritme van tevoren aan te kondigen of officieel te bevestigen. Google legt in deze communicatie de nadruk op de kwaliteit van content en de zogenaamde E-A-T- variabelen (waarover later meer!).

Een website die is geraakt door de May 2020 Core Update van Google

Your Money Your Life (YMYL)

Veel van de slachtoffers van de Google Core updates (wat zo’n beetje begon bij de Medic update, augustus 2018) zijn de zogenaamde ‘Your Money Your Life’ websites. Dit zijn websites die invloed kunnen hebben op de gezondheid of financiële situatie van de bezoeker. Denk hierbij aan medische websites, juridische websites of politieke websites. De scheidslijn van het bepalen of een website voldoet aan YMYL is redelijk dun, want op een webshop kun je als bezoeker ook geld uitgeven met je creditcard. Hoe meer invloed de inhoud van de website op de eventuele gezondheid van de bezoeker of financiële situatie van de bezoeker heeft, hoe hoger het Your Money Your Life gehalte van de website is. En als dit risico voor de bezoeker hoog is, dan worden de E-A-T variabelen belangrijker.

E-A-T

E-A-T staat voor Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness, oftewel expertise, autoriteit en betrouwbaarheid (en inmiddels ook ervaring). E-A-T is een soort extra laag bovenop de factoren die we al beïnvloeden om een website zichtbaar te laten zijn in de zoekmachine. Het is niet meer genoeg om goede content te schrijven, maar je moet ook laten zien dat degene die het geschreven heeft ook echt verstand heeft van een bepaald onderwerp. Wat dat betreft is de koppeling tussen E-A-T en bijvoorbeeld een website met medisch advies (hoge mate van YMYL) een logische: we moeten niet iedereen zomaar medisch advies laten geven, het moet wel kloppen.

Geraakt worden en herstellen: een case

Pensioenvizier.nl is een website gericht op pensioenadvies voor ondernemers en bedrijven. De organisatie had al vrij snel (sinds 2012) in de gaten dat het positief werkt om je kennis met betrekking tot pensioen te delen met klanten, maar ook beschikbaar te maken op de website. Allerlei informatie is er in de loop der jaren geschreven en gedeeld, waardoor de zichtbaarheid in Google een flinke boost kreeg. Het domein had veel profijt van een update in september 2018, maar werd flink geraakt door de Google Core Update van maart 2019:

Updates: september 2018 (groene pijl) en maart 2019 (rode pijl)

Werken aan SEO en E-A-T variabelen

Als je geraakt wordt door zo’n update lever je vrij veel organische sessies in (in dit geval zo’n 60%). En ja, dan is er ook even paniek. Maar we hebben vrij snel een plan gesmeed om het domein weer organisch te laten groeien:

1. Dead wood

Als er 500 artikelen zijn over een vrij breed onderwerp, dan zijn er ook artikelen die minder waarde laten zien qua vertoningen en klikken of kannibaliseren met andere artikelen. Deze artikelen hebben we samengevoegd, verwijderd en geredirect.

2. Echte foto’s

Op de website werd veel gebruik gemaakt van stockfoto’s. Er is geïnvesteerd in foto’s van het team en dus van de daadwerkelijke auteurs van de content.

3. Auteurspagina’s

Er was geen auteur gekoppeld aan de artikelen, terwijl de auteurs gecertificeerde pensioenadviseurs zijn. We hebben auteurspagina’s opgezet en een bio geregeld voor elke auteur. Zo is het voor de gebruiker direct duidelijk dat een pensioenspecialist het artikel schreef.

4. Bronnen vermelden

Aan pensioen en gerelateerde diensten zijn veel regels verbonden. We hebben bronnen toegevoegd in artikelen als er over regels of andere feiten geschreven werd.

5. Content kwaliteit

Er zijn artikelen die wat ouder waren (en gedateerd) die een update hebben ontvangen over het onderwerp waar het artikel over ging. Daarnaast hebben we voor elk artikel bepaald of het echt toegevoegde waarde voor de lezer had. We zijn uiteraard ook verder gegaan met het delen van waardevolle content.

6. Testimonials

Er waren al een aantal testimonials aanwezig op de website, maar deze hebben we uitgebreid, voorzien van foto’s en ook verwerkt op een overzichtspagina.

Recovery!

Herstel is in dit soort gevallen niet direct zichtbaar. Wat we vaak zien is dat een website die geraakt is door een update bij een volgende update (enkele maanden later) weer kan herstellen. Je moet Google dus echt laten zien dat je een autoriteit bent en betrouwbaar bent op een bepaald gebied. In het geval van Pensioenvizier hebben de wijzigingen zeker effect gehad! Sinds de Core Update van januari 2020 groeien we weer en sinds de afgelopen update van mei zitten we op een niveau dat we nog nooit bereikt hebben!

Herstel!

Preventief werken aan je reputatie en dus aan E-A-T

Soms werken we voor klanten die een hoog YMYL gehalte hebben, waarbij het risico om geraakt te worden door een update zeker aanwezig is. We hebben dit in het verleden ook vaker meegemaakt. Maar ook als je geen last hebt van een Google Update of in de YMYL categorie valt loont het om met E-A-T aan de slag te gaan. Je laat daarmee immers je deskundigheid op een bepaald vlak zien aan de bezoeker. En dat komt alleen maar ten goede aan de betrouwbaarheid van de website. Er zijn genoeg elementen in je website en daar buiten waar je direct mee aan de slag kunt!

Benieuwd naar het vervolg? Check dan ons blog over de Google Core update van juni 2021!

We delen graag onze EAT checklist met je. Als je onderstaande gegevens invult ontvang je de checklist direct in je mailbox.

Download de EAT checklist

Share

Categorieën

Heb je vragen?

Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen

SEO vraag stellen

Mis het niet

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Deze klanten zijn ondersteboven van ons!

Renzo van Dongen

Renzo van Dongen

Digital content manager Peugeot

Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!

Marien van Stegeren

Eigenaar Kitcentrum

Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn  ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!

Marten Stellingwerf

Webmaster

Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.

Mark Prummel

SEO Specialist Stella Fietsen

Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!

OnderBouwing

Mis geen enkele SEO tip
  • Inzichten en tips op het gebied van SEO
  • Voor beginners en gevorderden
  • Van experimenten tot ontwikkelingen bij Google en van
    best practices tot eigen cases
  • Een kijkje achter de schermen bij Onder

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.